:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۳

سرمایه‌گذاری در شهرک فرش به چه شرطی؟

عملیات ساخت بزرگترین شهرک تخصصی فرش ایران در سال 91 با حضور رئیس مرکز ملی فرش در زمینی به مساحت 17 هکتار آغاز شد تا کمبود جدی زیرساخت در حوزه فرش استان را برطرف کند و حال که عملیات این شهرک تکمیل شده و آماده واگذاری به سرمایه‌گذار است، تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری به این محل مراجعه نکرده است.
کد خبر: ۵۳۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
1428298218346_104.jpg

خبر اقتصادی - این استان با کمبود جدی زیرساخت در حوزه فرش همچون رنگرزی، ریسندگی و پرداخت فرش دست و پنجه نرم می‌کند، که این امر موجب شده تا بافندگان مواد اولیه خود را از سایر استان‌ها تامین کنند و بعد از تکمیل فرش، آن را به صورت خام تحویل دلال دهند.

به گزارش ایسنا، قرار بر این بود تا واحدهای موزه فرش، کارگاه‌های تهیه مواد اولیه فرش دستباف، بازارچه، انبار و واحدهای تجاری و ساختمان آموزشی و اداری حوزه فرش استان در این شهرک تخصصی فرش ساخته شود اما سرمایه‌گذاران علاقه نشان نداده‌اند و حاضر به سرمایه گذاری در این شهرک نیستند اما چرا؟

این استان 9 درصد تولید فرش کشور را برعهده دارد و 21 هزار بافنده در امر فرش دستباف فعالیت دارند به طوریکه سالانه 400 هزار مترمربع فرش دستبافت در استان تولید می‌شود.

تمایل کم به سرمایه‌گذاری در شهرک تخصصی فرش خراسان‌شمالی

محمد علی یوسفی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌شمالی اظهار کرد: یک سال از زمان تکمیل شهرک تخصصی فرش استان می‌گذرد اما هنوز سرمایه‌گذاری در این محل سرمایه‌گذاری نکرده است.

کمبود زیرساخت‌های حوزه فرش در خراسان شمالی

وی با اشاره به اینکه این استان پتانسیل بالایی در تولید فرش داشته است اما از کمبود زیرساخت‌ها همچون تولید نخ و کارگاه‌های رنگ‌رزی و پرداخت فرش رنج می‌برد، افزود: برای حل این مشکل، این شرکت اقدام به ایجاد شهرک تخصصی فرش و خوشه صنعتی فرش دستبافت کرد. این شهرک با اختصاص اعتبار 30 میلیارد ریال، راه‌اندازی و امکاناتی همچون آب، برق، گاز و جاده‌کشی در آن ایجاد شد. این شهرک آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است اما هنوز استقبالی از آن نشده است.

سرمایه‌گذاری در شهرک فرش به شرط و شروطی

یوسفی با تاکید بر اینکه سایر سازمان‌هایی همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و همچنین محیط زیست در رونق این شهرک دخیل هستند و باید از آن حمایت کنند، اظهار کرد: مصوبه ساخت این شهرک در چند سال گذشته با اخذ استعلام‌های مختلف و تایید سازمان‌هایی همچون محیط زیست انجام شد، اما هم اکنون اداره کل محیط زیست با ایجاد برخی صنایع در آنجا موافق نیست و برای ایجاد صنایع شرط و شروطی می‌گذارد.

وی یادآور شد: این شهرک فرصت مناسبی برای ایجاد واحدهای رنگ رزی، تولید نخ، پرداخت فرش و همچنین ایجاد مراکز آموزشی به بافندگان است.

تمایل کم بافندگان خراسان شمالی به فعالیت در کارگاه‌های متمرکز

یحیی نیک دل، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی در این خصوص توضیح داد: متاسفانه طی یکی، دو سال اخیر بازار فرش با رکود مواجه بوده است و کسانی هم اکنون در این حوزه فعال هستند که بازاریابی خوبی دارند یا به این حوزه علاقمند هستند.

وی تصریح کرد: متاسفانه بافندگان استان تمایل چندانی برای فعالیت در کارگاه‌های متمرکز ندارند و البته یکی از دلایل این امر آن است که بیشتر بافندگان استان، افراد ساکن در روستاها هستند و در کنار شغل کشاورزی و دامپروری این کار را انجام می‌دهند. کارگاه‌های بزرگ نیز وجود ندارد تا این افراد بتوانند در آنجا به صورت متمرکز کار کنند.

شرط و شروط محیط زیست برای شهرک فرش

نیک دل ادامه داد: در شهرک صنعتی فرش، انتظار بر این بود تا کارگاه‌های بزرگ فرش و صنایع وابسته به آن ایجاد شود اما گویا اداره کل محیط زیست استان، شرط و شروطی برای ایجاد واحدها گذاشته است و این امر علامت سؤالی را در ذهن به وجود می‌آورد که چرا مخالفت‌ها در همان ابتدای تاسیس شهرک اعلام نشده بود. یک سرمایه گذار از تهران برای ایجاد زنجیره فرش از این شهرک بازدید کرده است اما به علت وجود چنین مشکلی هنوز سرمایه‌گذاری نکرده است.

جانمایی نامناسب شهرک فرش خراسان‌شمالی

محمد ایزانلو، رییس اتحادیه صنایع دستی خراسان‌شمالی توضیح داد: این شهرک بدون هماهنگی متولیان و فعالان حوزه فرش به صورت غیرکارشناسی ساخته شد. با تکمیل شدن شهرک، قیمت زمین‌ها برای واگذاری بالا رفته است و در توان افراد فعال برای سرمایه‌گذاری در حوزه فرش نیست که در این منطقه سرمایه‌گذاری کند.

قیمت بالای زمین در شهرک فرش خراسان شمالی

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم شهرکی فعال و پویا در استان داشته باشیم باید تسهیلات با کارمزد مناسب در اختیار فعالان فرش گذاشته شود تا بتوانند در آنجا سرمایه‌گذاری کنند. در حال حاضر هر متر زمین در این شهرک با قیمت یک تا دو میلیون ریال با اقساط کم و کوتاه مدت واگذار می‌شود که با این رکود بازار، این قیمت، نرخ بالایی است.

محمد رضا موفق، مدیر کل امور اقتصادی استانداری خراسان‌شمالی، در خصوص قیمت زمین‌های شهرک تخصصی فرش اظهار کرد: زمین‌هایی که در شهرک‌های صنعتی استان به فروش می‌رسد در مقایسه با سایر استان‌ها پایین است.

لزوم ایجاد واحدهای رده یک در شهرک فرش خراسان‌شمالی

علی اصغر مطهری، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی اظهار کرد: محدوده پیشنهادی برای ساخت شهرک تخصصی فرش در محدوده خدماتی شهر بجنورد بوده است. در آن زمان نیز با راه اندازی این شهرک در آن محل مخالفت شد، اما با فشارهای وارده در آن زمان و درخواست‌های جدی موجود، این اداره کل با ساخت آن موافقت کرد اما با شرط اینکه فقط صنایع رده یک که شامل ایجاد کارگاه‌هایی همچون کارگاه تولید فرش دستبافت و مراکز آموزشی است در آنجا ایجاد شود و مسئولان ذیربط نیز با آن موافقت کردند.

وی ادامه داد: شهرک‌های صنعتی به لحاظ آلایندگی که به همراه دارند باید خارج از محدوده شهری و با فاصله مشخصی ساخته شود. حال که مسئولان می‌خواهند صنایعی به جزء صنایع رده یک در آنجا راه‌اندازی کنند، چرا در آن زمان با این امر موافقت کردند که فقط صنایع رده یک در آنجا ساخته شود.

مطهری تاکید کرد: این اداره کل با ایجاد واحدهای رده یک در این شهرک مخالفتی ندارد.