:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲

چرا موتورسیکلت سازان از بحران ورشکستگی نجات پیدا نمی‌کنند؟

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقداست: صنعت موتورسیکلت‌سازان کشور در حال حاضر به حاشیه رفته است و سود اصلیشان در کیفیت پایین و فروش بیشتر خلاصه می‌شود، نه در کیفیت بالا با فروش کمتر.
کد خبر: ۵۳۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰

خبر اقتصادی - موتورسیکلت‌ها از جمله وسایل نقلیه‌ای هستند که با وجود خطرناک بودن مورد علاقه بسیاری از افراد هستند، چه افراد جوان، چه مسن ها. بعضی برای تفریح موتور می‌خرند، برخی برای کار. گاهی به دلیل نداشتن توان مالی از این وسایل استفاده می‌شود و گاهی به دلیل سریع تر رسیدن به مقصد و... .

به گزارش عصر خودرو، این وسایل نقلیه دوچرخ، با شروع فصل گرما طرفداران بیشتری پیدا می‌کنند و بازار آن رونق می‌یابد. اما با این حال که این وسیله در کشور بسیار پرمصرف است و محبوبیت بسیاری دارد، گویا به این صنعت رسیدگی نمی‌شود و از نظر کیفیت در میان وسیله نقلیه‌های ایرانی، حرفی برای گفتن ندارد و حتی سالهاست که فعالان این صنعت دچار ورشکستی شده‌اند. بطوریکه درسالهای گذشته گفته شده بود که از 200 تولید کننده در حدود 150 واحد مورسکیلت سازی یا تعطیل شده اند و یا نیمه فعال هستند.

با وجود اینکه درسالهای اخیر موضوع ادغام واحدهای تولیدی موتورسکیلت سازی مطرح شده است تا این صنعت از ورطه ورشکستگی نجات یابد اما تاکنون عزم جدی نه در فعالان این صنعت و نه دولت دیده‌ شده است.

در این رابطه محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در خصوص صنعت موتورسیکلت‌سازی اطلاعات چندانی ندارد، به اقتصادنیوز گفت: آنچه که می‌دانم تعداد خیلی زیادی واحد تولید موتورسیکلت‌سازی در کشور موجود است که بیش از 90 درصد این واحدها تکنولوژی و نوع تولیدشان از محصولات چینی است.

او ادامه داد: احتمال می‌دهم وسایلی که تحت عنوان موتورسیکلت در کشور تولید می‌شوند از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.البته با توجه به شرایطی که در کشور حاکم است، من فکر کنم وضعیت این واحدها نسبت به سایر برندهای تولیدی مناسب تر باشد و فروش بالایی هم دارند.

آیا این صنعت تحت حمایت دولت است؟
طبق گزارشات در سایت‌های آنلاین، گویا موتورسیکلت سازان از حمایتی برخودار نبوده اند و حتی برخی از این واحدهای تولیدی به تعطیلی کشانده شده‌اند.

بیاتیان در این خصوص بیان کرد: بعید می‌دانم این صنعت تحت حمایت دولت باشد یا به قول معروف، دولتی در این حوزه وجود داشته باشد. در سال‌های گذشته، سال های اول انقلاب و قبل از انقلاب واحدهایی وجود داشت و حتی این واحدها به تعطیلی کشانده شد. موتورسیکلت‌هایی که آنها تولید می‌کردند با تکنولوژی کشور هند بود ولی در حال حاضر واحدهایی که وجود دارد در بخش خصوصی است و خیلی هم حمایتی از جانب دولت راجع به موتورسیکلت سازان نیست، البته کما آنکه نظارتی هم بر آنها صورت نمی‌گیرد.

او در پاسخ به این سوال که آیا از بین موتورسیکلت سازان شرکت‌هایی بوده است که ورشکست شده باشند، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

چند درصد از موتورسیکلت‌ها تولید داخل هستند؟
بیاتیان گفت: واحدهای تولیدی در کشور وقتی محصولی را تولید می‌کنند ملزم به این هستند که تقریباً با 20 درصد داخلی‌سازی شروع کنند و کم‌کم آن را به بالای 80 درصد برسانند.

او با ذکر اینکه در بخش تولید داخلی این واحدها اطلاعاتی ندارم، ادامه داد: حالا به این دلیل که تکنولوژی ای که موتورسیکلت‌سازان استفاده می‌کنند، تکنولوژی خیلی پیچیده‌ای نیست، من فکر می‌کنم اگر اینها به لحاظ ریالی و اقتصادی صرفه داشته باشد، می‌توانند کل محصولات و قطعات شان را در داخل تولید کنند؛ مگر اینکه آنها خیلی به دنبال کیفیت نباشند و تنها بخواهند فروش بیشتر داشته باشند و محصولات را از طریق قطعات بی‌کیفیت چینی به مشتری تحویل دهند.

بیشتر قطعات از کدام کشور وارد می‌شود؟
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: طبیعتاً ‌اگر موتورسیکلت‌سازان به دنبال قطعه ارزان قیمت باشند، این قطعات از کشور چین وارد می‌شود.

بیاتیان در خصوص اینکه اگر شرکت‌های موتورسیکلت‌سازی با هم ادغام شوند، به نفع این صنعت است یا نه، گفت: مبحثی که برای ما اهمیت دارد، کیفیت موتور سیکلت‌هاست. کیفیت به لحاظ ایمنی و هم از نظر آلودگی هوا. اینکه موتورسیکلتی که تولید می‌شود، باید این وسیله در بحث آلودگی هوا از استانداردهای حداقلی برخوردار باشد.

او اضافه کرد: من فکر می‌کنم در حال حاضر اگر اشتباه نکنم، بیش از 300 واحد موتورسیکلت سازی در کشور موجود است و با اینکه تعدد و تکثر این موتورسازان و تبدیل به چند واحد بزرگ تولید موتورسیکلت شوند، اینها مباحث خیلی مهمی نیست. حال اگر محصولات آنها کیفیت داشته باشند می‌توانند در کشور پراکنده باشند.

او گفت: نکته قابل مشاهده این است که موتورسازان خیلی مباحث استانداری را رعایت نمی‌کنند و همچنین نظارتی بر آنها نیز صورت نمی‌گیرد.

بازار های صادراتی موتورسیکلت ها به چه صورت است؟
بیاتیان در خصوص بازارهای صادراتی برای موتورسیکلت‌ها بیان کرد: موتورسیکلت‌ها بازار صادراتی خیلی قابل توجهی ندارند، این محصولات از کیفیت برخوردار نیستند و معمولاً محصولاتی که تولید می‌شود در حد این است که بعد از یکی دوسال مستهلک می‌شود و آنچنان که باید کیفیت مناسبی ندارند، به همین دلیل به آن صورت در بازارهای صادراتی از آنها استقبالی نمی‌شود.

اثرات تفاهم لوزان بر صنعت موتورسیکلت‌سازی
آیا تفاهم های اولیه ایران و کشورهای 1+5 در این صنعت تاثیری می‌گذارد؟ سرنوشت موتورسیکلت‌سازان کشور به کجا می‌رسد؟

بیاتیان گفت: با برداشته شدن تحریم ها و تقاضای زیاد مردم برای این وسیله، انتظار می رود موتورسیکلت سازان مطرح دنیا، با این صنعت در کشور همکاری کنند و در اینجا موتور تولید کنند. اما بحث قیمت آن و توان مصرف کنندگان برای خرید، اهمیت دارد.

او ادامه داد: اگر با ورود کشورهای دیگر و صاحب تکنولوژی در این صنعت قیمت ها به صورت مناسب عرضه شود، طبیعتاً خیلی از واحدهایی که در حال حاضر موجودند ورشکست می‌شوند، چراکه دیگر مردم به دنبال خرید محصول باکیفیت خواهند بود.

بیاتیان در پاسخ به این سوال که آیا این صنعت هم مانند صنعت خودروسازی دارای پیشنهادات از سوی شرکت‌های خارجی بوده است، بیان کرد: تا آنجا که من مطلع هستم برای این بخش پیشنهادی وجود نداشته است. موتورسازان کشور با کشور چین در ارتباط هستند و طبیعتاً سود اصلیشان نیز، در کیفیت پایین و فروش بیشتر خلاصه می‌شود، نه در کیفیت بالا با فروش کمتر.

او در پایان افزود: با توجه به آماری که مسوولان داده‌اند، در کلان‌شهری مثل تهران، موتورسیکلت ها تاثیر بسزایی در سطح آلودگی هوا دارند.

این نماینده مجلس  برای افزایش نظارت بر کیفیت موتورسیکلت‌ها اظهار امیدواری کرد و گفت: افزایش کیفیت در تولید موتورسیکلت ها و نظارت بر کیفیت آنها به سود مردم خواهد بود و علاوه بر آن در مبحث آلودگی هوا و مسائل مشترک مربوط به آن می‌توان بخش مثبتی را تحت پوشش قرار داد.