:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۱
معاون شورای عالی مناطق آزاد اعلام کرد:

ایجاد شهرک‌ صنعتی مشترک ایران و چین در منطقه آزاد جاسک

معاون شورای عالی مناطق آزاد اعلام کرد: ایجاد شهرک‌ صنعتی مشترک ایران و چین از مهم ترین کارهایی است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در منطقه آزاد جاسک اجرا می‌شود.
کد خبر: ۵۳۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
1430292287501_IMAGE634980068630169353.jpg

خبر اقتصادی - جعفر آهنگران با بیان این که حاشیه دریای عمان محرومیت بسیاری را تجربه کرده و شاید ایجاد منطقه آزاد در این محدوده بتواند محدودیت‌ها را کاهش دهد، گفت: جاسک نزدیک تنگه هرمز است و با بندر‌عباس حدود 300 کیلومتر فاصله دارد و به بنادر استراتژیکی و کشور عمان نیز نزدیک است. شاید یکی از موارد مهمی که می‌ توان برای منطقه آزاد جاسک در نظر گرفت ارائه خدمات سوخت‌رسانی به شناورها و کشتی‌هاست که این موضوع یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌ها بوده و از طرفی کشتی‌ها نیز می‌توانند اورهال شوند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که دو کار بزرگ در جاسک در حال انجام است، افزود: در محدوده بزرگی از جاسک فعالیت‌های نفتی و گازی انجام می‌شود و این احتمال نیز وجود دارد که توسعه پالایشگاه نفت به آنجا گسترش یابد.

آهنگران با بیان این‌که ایجاد منطقه آزاد جاسک به زودی در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود، گفت: بخش جنوبی کشور با خلیج فارس و دریای عمان ارتباط دارد و در خلیج فارس نیز ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس فعال هستند. ولی به نظر می‌آید ساحل جنوبی ایران در دریای عمان مغفول مانده که به این بخش مکران می‌گویند.

مزایای خلیج فارس نباید ما را از مزایای مکران غافل کند
معاون شورای عالی مناطق آزاد افزود: مقام معظم رهبری در بازدید از مکران تاکید کرده بودند که مزایای خلیج فارس نباید ما را از مزایای مکران غافل کند و دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز بر عملی شدن فرمایشات رهبری تاکید داشتند. با توجه به تسهیلاتی که قانون در نظر گرفته، دسترسی به آبهای آزاد و منابع انرژی کشور، این منطقه محل مناسبی است که به منطقه آزاد تبدیل شود.

وی توضیح داد: مناطق آزاد و ویژه محدوده‌هایی در داخل کشور هستند که خارج از قلمرو گمرکی بوده و مقررات صادرات و واردات بر آن‌ها حاکم نیست. در این مناطق به راحتی می توان مواد اولیه، قطعات خودرو یا تکنولوژی های روز دنیا را وارد و تولید کرد که بخشی از این تولیدات می تواند صادر شود.

آهنگران با بیان این‌که مناطق آزاد 20 معافیت مالیاتی دارند که مناطق ویژه ندارند، گفت: مناطق آزاد صرفا دولتی بوده ولی مناطق ویژه می‌توانند دولتی نیز باشند و مقررات سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد مخصوص این مناطق بوده ولی در مناطق ویژه همانند سرزمین اصلی است.