:
كمينه:۲۷.۶۲°
بیشینه:۲۷.۹۹°
Updated in: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸
شهر قدس به شبکه راه‌آهن می‌پیوندد

گذر از خوان اول قطارهای حومه‌ای

چند ماه پس از تاکید وزیر راه و شهرسازی بر لزوم گسترش نفوذ راه‌آهن در مناطق حومه‌ای شهرها حالا این طرح گام‌های نخست خود را با سرعت بر می‌دارد تا پس از مطرح شدن شهر اندیشه حالا شهر قدس نیز به فهرست شهرهای قطاری اضافه شود.
کد خبر: ۵۳۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
79302.jpg

خبر اقتصادی - آخوندی بارها اعلام کرده اگر بنا باشد سهم راه‌آهن و قطار را در حمل‌و‌نقل ایران تغییر داده و حضور میلیونی مردم در جاده‌ها را به سمت ریل سوق دهیم، چاره‌ای جز حضور فعال قطارها در زندگی شهری مردم نخواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، همان‌طور که در کشور‌های اروپایی به دلیل فاصله کوتاه میان کشورهای همسایه امکان حمل‌و‌نقل بین‌المللی به وسیله قطارهای مختلف به وجود آمده است، در ایران نیز می‌توان طرح‌هایی را پیگیری کرد که لااقل سفر مردم به شهرهای نزدیک به یکدیگر را با محوریت قطار برنامه‌ریزی کنیم.

تجربه نسبتا موفق متروی بین‌شهری تهران به کرج در سال‌های گذشته که توانسته بار بخش عمده‌ای از سفرهای میلیونی روزانه بین دو شهر را در اختیار بگیرد، باعث شده شهرهای حومه‌ای پایتخت که در سال‌های گذشته تحت نفوذ طرحی مانند مسکن مهر افزایش یافته است به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی قطارهای حومه‌ای مطرح شود.

در کنار کرج و پرند که در حال حاضر نیز دارای اتصال ریلی به پایتخت هستند، اتصالی که البته نیاز به توسعه و پیشرفت محسوس دارد، بخش عمده‌ای از شهرهای حومه‌ای پایتخت هنوز از این نعمت محروم بوده و برای رفت و آمد به مناطق مرکزی تهران با مشکلات مختلفی روبه‌رو هستند.

از این‌رو طرح آوردن راه‌آهن به بسیاری از آنها از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح بوده و به نظر می‌رسد با توجه به تاکیدات بسیار زیاد وزیر راه و شهرسازی به روزهای خوب و خوش خود نزدیک می‌شود.

پس از آنکه در هفته گذشته این موضوع مطرح شد که شهر جدید اندیشه در آینده‌ای نزدیک طرح اجرایی اتصال خود را به شبکه مرکزی راه‌آهن خواهد پیمود حالا موضوع شهر قدس نیز مطرح شده است.

در بازدیدی که وزیر راه و شهرسازی در روزهای آخر هفته گذشته از این شهر داشت بنا شد پیگیری پروژه ساخت سکوی قطار در شهر قدس با سرعت بیشتری پیگیری شود تا ظرف یکماه آینده بحث سخت‌افزاری ورود این شهر به شبکه اصلی راه‌آهن کشور طی شود.

از این‌رو می‌توان این شهر را به عنوان نخستین مرحله از آغاز دور جدیدی از اجرای طرح قطارهای حومه‌ای در کشور عنوان کرد که به دلیل شانس بزرگی در ابتدای این لیست قرار‌ گرفته است.

عبور مسیر اصلی راه آهن از کنار این شهر باعث شده برای توقف قطارها تنها به یک سکو احتیاج باشد که این مهم نیز تا ماه آینده به اتمام خواهد رسید. هرچند رسیدن قطار به شهر قدس می‌تواند به عنوان امری مثبت در راستای این پروژه بزرگ و گسترده تلقی شود، اما قطعا ماجرا برای شهرهایی که ایستگاه راه‌آهن نداشته و یا حتی به خطوط شبکه اصلی ریلی نیز نزدیک نیستند، بسیار دشوارتر و طولانی‌تر پیش خواهد رفت.