:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰
رییس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خبر داد:

آغاز اجرای طرح ازدیاد برداشت در 5 میدان نفتی

رییس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از آغاز اجرای طرح ازدیاد برداشت در 5 میدان نفتی این شرکت خبر داد.
کد خبر: ۵۳۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
487.jpg

خبر اقتصادی - باقر پورقاسم با تاکید بر لزوم تولید تکنولوژی به جای استفاده از تکنولوژی در راستای سیاست گذاری‌های شرکت ملی نفت ایران، اظهار کرد: بر اساس مصوبات ابلاغ شده، میزان هزینه‌کرد هر میدان در هر سال 2 میلیارد تومان است. برای تحقق این سیاست‌گذاری‌ها و اجرای طرح ازدیاد برداشت، با معتبرترین و بهترین مراکز تحقیقاتی کشور قرارداد 10 ساله‌ای منعقد شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این طرح در روزهای پایانی سال گذشته به مناطق نفتخیز جنوب جهت اجرا ابلاغ شده و در مجموع اعتبار مصوب برای میادین منتخب تا پایان سال 94 معادل 10 میلیارد تومان بوده است. هیچگونه مشکلی برای تامین مبلغ قراردادهای منعقد شده تا پایان امسال وجود ندارد.

پورقاسم تصریح کرد: این طرح در راستای تصمیم وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت، با همکاری و همراهی شرکت ملی نفت ایران، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی منتخب جهت بهبود روش‌های تولید فعلی و افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: طرح ازدیاد برداشت میدان نفتی گچساران توسط دانشگاه صنعت نفت، طرح میدان نفتی کوپال توسط دانشگاه صنعتی شریف، میدان نفتی منصوری توسط دانشگاه شیراز، میدان کرنج توسط دانشگاه آزاد و میدان نفتی اهواز توسط پژوهشگاه صنعت نفت اجرا می‌شود.

پورقاسم در خصوص هدف‌گذاری برای انجام فعالیت‌های پژوهشی در سال جدید خاطرنشان کرد: اولویت‌های امسال، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی ازدیاد برداشت است که وزارت نفت نیز بر اجرای آنها تاکید دارد و این طرح‌ در سطح 9 میدان نفتی کشور توسط دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی اجرا خواهد شد. 6 میدان از این تعداد به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اختصاص دارد.

رییس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزود: یعنی این طرح در فاز نخست، در بیش از 65 درصد از میادین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اجرا می‌شود که بدون شک این مساله نشان دهنده وجود پتانسیل مناسب در این شرکت برای اجرای این طرح است.

پورقاسم با بیان اینکه استفاده حداکثری از اعتبارات پژوهشی از اهداف سال گذشته بوده است، تصریح کرد: تلاش ما در سال گذشته این بود که نیازهای پژوهشی شرکت را با فرآیند منسجم و مشخصی دنبال کنیم و زمان تصویب پروژه‌ها را به حداقل زمان ممکن برسانیم.

وی، تسهیل فرآیند تصویب خواهی پروژه‌های تحقیقاتی را یکی از دغدغه‌های اصلی بخش پژوهش، عنوان و خاطرنشان کرد: در سال گذشته تلاش شد این فرآیند به حداقل زمان ممکن برسد اما در این بخش مشکلاتی همچون نبود فرآیند مشخص برای تصویب خواهی پروژه‌های پژوهشی و طولانی شدن زمان این فرآیند، تمرکز این تصمیمات در مرکز و همچنین ابلاغ برخی دستورالعمل‌های جدید و متفاوت با روش‌های اجرایی قبلی، وجود دارد.

پورقاسم با اشاره به مشکلات راهبری و روند تصویب خواهی پروژه‌های پژوهشی این شرکت در سال گذشته، افزود: حذف بند مکلف بودن جذب یک درصدی اعتبارات جاری برای بخش پژوهش در قانون بودجه 93 توسط مجلس، عدم امکان تصویب خواهی پروژه‌ها از منابع دیگر به دلیل کاهش میزان نقدینگی شرکت، ابلاغ دو دستورالعمل جدید توسط مقام عالی وزارت درخصوص ساخت 10 قلم کالای اساسی و اجرای طرح ازدیاد برداشت توسط دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از جمله مشکلات و دغدغه‌ها بوده است.

وی اظهارکرد: این مشکلات موجب شد فرآیند تصویب خواهی پروژه‌ها با چالش جدی روبرو شود به گونه‌ای که عملا در سال گذشته تعداد پروژه‌های مصوب به حداقل رسید و ما به اهداف تعیین شده در سال گذشته برای راهبری و تصویب خواهی پروژه‌ها نرسیدیم.

پورقاسم گفت: در سال 92 اعتبارات بخش پژوهش این شرکت 26.5 میلیارد تومان بود اما میزان هزینه‌کرد پروژه‌ها 2.4 میلیارد تومان بود. در سال 93 نیز 9.2 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت در حالیکه اعتبار هزینه شده در پروژه‌های تحقیقاتی به 10.9 میلیارد تومان رسید. به عبارت دیگر میزان هزینه کرد بودجه‌های پژوهشی در سال 93 نسبت به سال 92 بیش از 4.5 برابر افزایش یافته و این مساله نتیجه برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح پروژه‌ها طی سال‌های قبل بوده است.

رییس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزود: ساخت کالا و تجهیزات در گذشته با یک فرآیند مشخصی انجام می‌شد اما با ابلاغیه جدید وزارت نفت، تمام فرآیندها و اقدامات انجام شده کنار گذاشته شد و مسیر جدیدی برای پروژه‌های پژوهشی، تعیین و تعریف شد و به طور کلی این مشکلات، فعالیت‌های پژوهشی را محدود کرد.