:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۳.۷۹°
Updated in: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
معاون سازمان حفظ نباتات خبر داد:

مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم در 11 استان، هزینه 70 هزار تومانی هر هکتار مبارزه

معاون سازمان حفظ نباتات از مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم در 11 استان کشور خبر داد و گفت: با توجه به شرایط جوی به نظر می‌رسد سطح مبارزه با این بیماری در سال جاری به 10 هزار هکتار برسد.
کد خبر: ۵۳۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
01-117.jpg

خبر اقتصادی - یحیی ابطالی اظهار کرد: با توجه به پیش آگاهی‌هایی که برای مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم صورت گرفته، این بیماری در همه مناطق کشور کاملا کنترل شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: بیماری زنگ زرد گندم تاکنون در11 استان گزارش شده و مبارزه با این بیماری و کانون‌کوبی در همه این مناطق صورت گرفته است و با توجه به این‌که عملیات کانون‌کوبی و اطلاع‌رسانی به کشاورزان به سرعت انجام شده، سطح این مبارزه تاکنون به 6500 هکتار رسیده و با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته که شرایط را برای رشد این بیماری آماده می‌کند، به نظر می‌رسد نهایتا مبارزه با زنگ زرد گندم به 10 هزار هکتار افزایش یابد.

معاون سازمان حفظ نباتات ادامه داد: پس از کانون‌کوبی نیز نظارت‌های لازم صورت گرفته تا ریکاوری یا بازخیزی بیماری مجددا اتفاق نیفتد که خوشبختانه با توجه به شرایط موجود ریکاوری صورت نمی‌گیرد.

ابطالی گفت: با توجه به این‌که زنگ زرد گندم جزو آفات خصوصی به‌ شمار می‌رود، سازمان حفظ نباتات تنها وظیفه اطلاع‌رسانی و آگاهی به کشاورزان را دارد تا در سطح زیرکشت اراضی خود کانون بیماری را شناسایی و با آن مبارزه کنند.

وی اعلام کرد: هزینه مبارزه با کانون‌کوبی این بیماری برای هر هکتار از اراضی نهایتا حدود 70 هزار تومان است.

معاون سازمان حفظ نباتات با بیان این‌که در سال‌های طغیانی مانند سال 1389 مبارزه با این بیماری به حدود 800 هزار هکتار رسیده است، اظهار کرد: امسال با توجه به اقدامات انجام شده، بیماری زنگ زرد گندم کاملا در کشور کنترل شده است، چرا که با توجه به شرایط آب و هوایی که در اسفند‌ و فروردین‌ وجود داشت پیش‌بینی می‌کردیم مبارزه با این آفت به 300 تا 500 هکتار برسد اما اقدامات سریع و به‌ موقع سازمان حفظ نباتات باعث شد این آفت به‌طور کامل کنترل شود.