:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹

آمریکا: تاثیر افزایش صادرات نفت ایران روی قیمت‌ها مبهم است

یک مقام بلند‌پایه آمریکایی گفت: پیش‌بینی تاثیر از سرگیری صادرات نفت ایران روی بازار در صورت امضای توافق هسته‌ای دشوار است.
کد خبر: ۵۳۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵

خبر اقتصادی - آموس هاچ‌استین فرستاده و هماهنگ‌کننده ویژه امور انرژی بین‌الملل وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه المانیتور اظهار کرد: تاثیر این توافق روی بازار‌های نفتی جهان به تعدادی متغیر از جمله تولید نفت آمریکا بستگی دارد که پیش‌بینی آنها در حال حاضر دشوار است.

به گزارش ایسنا، صادرات نفت ایران طی چند سال گذشته از 2.5 میلیون بشکه در روز به روزانه حدود یک میلیون بشکه کاهش یافته که بخشی از آن به دلیل تحریمهای آمریکا است که صادرات نفت ایران را به مشتریان کلیدی محدود کرده است. عامل دیگر کاهش شدید سرمایه‌گذاری خارجی در میادین نفتی ایران در نتیجه تحریم‌های آمریکا است.

انتظار می‌رود این محدودیت صادرات و سرمایه‌گذاری تحت توافق هسته‌ای جامع تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند. اخیرا مقامات شرکت‌های نفتی اروپایی و آسیایی در قالب هیات‌های بزرگ از ایران بازدید کرده‌اند.

هاچ‌استین افزود: پاسخ به سوالات درباره تاثیر افزایش صادرات ایران روی قیمت نفت دشوار است. هر کسی که به این سوال پاسخ دهد نمی‌تواند پیش‌بینی واقعی داشته باشد، زیرا آنها نمی‌دانند که سناریوی بازار نفت چه خواهد بود.

وی افزود: ما امروزه در یک بازار نفتی کاملا متفاوت از چند دهه گذشته قرار داریم که بخش عمده آن به دلیل افزایش شدید تولید نفت آمریکا است.

وی خاطرنشان کرد: هیچگونه کنترل مرکزی روی سطح تولید نفت آمریکا وجود ندارد، بلکه تصمیمات مستقل در این زمینه توسط چهار هزار شرکت فعال در میادین نفتی غیرمتعارف از جمله نفت و گاز شیل اتخاذ می‌شود.

این مقام نفتی آمریکای خاطرنشان کرد: این امر توان سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(اوپک) را برای تاثیر‌گذاری روی قیمتها از طریق کاهش تولید از بین می‌برد. عربستان و اوپک باهوش و باتجربه هستند، آنها می‌دانند چه کارهایی در گذشته جواب نداده است و سعی می‌کنند آن کارها را دیگر انجام ندهند.

هاچ‌استین در این گفت‌وگو درباره‌ دیگر تحولات انرژی در خاورمیانه از جمله افزایش قابل توجه سرمایه‌گذاری در بخش انرژیهای تجدید‌شدنی توسط تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان نفت، بازگشت شرکتهای نفتی بین‌المللی به مصر و تداوم بی‌ثباتی در زمینه‌ سرمایه‌گذاری در فلسطین اشغالی برای تولید و بازاریابی گاز فراساحلی صحبت کرد.

استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر در منطقه آفتابی خاورمیانه که جمعیت رو به رشدی دارد منطقی به نظر می‌رسد.

هاچ‌استین گفت: قیمت انرژی خورشیدی و بادی در حال کاهش است و استفاده از این منابع به کشور‌ها این امکان را می‌دهد که تقاضای روزافزون برق را تامین و همچنین نفت را برای صادرات و افزایش بهره‌وری انرژی ذخیره کنند. امارات یک پیشرو در این زمینه بوده است.ابوظبی میزبان مقر آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدید‌پذیر بوده و در حال ساخت یک جامعه عاری از کربن موسوم "مسدر" است.

وی گفت: در همین حال دولت اوباما در حال همکاری بسیار نزدیک با مصر در بخش انرژی است تا به این کشور برای مقابله با قطعی‌های مکرر برق کمک کند. آمریکا، مصر را به استفاده از انرژی‌های تجدید‌شدنی و افزایش تولید و واردات گاز طبیعی برای تامین تقاضای روز‌افزون انرژی تشویق می‌کند.

هاچ‌استین گفت: مصر یک پایانه شناور گاز مایع به دست آورده و واردات ال.ان.چی را در تابستان امسال شروع خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در همین حال شرکت بریتیش پترولیوم یک قرار‌داد 12 میلیارد دلاری برای افزایش تولید گاز طبیعی مصر امضا کرده است. این قرار‌داد نشان ‌دهنده بازگشت شرکت‌های نفتی بین‌المللی به مصر است.

این مقام آمریکایی گفت: مصر که زمانی صادر‌کننده گاز بود می‌تواند در چند سال آینده تولید گاز طبیعی خود را 25 درصد افزایش دهد.

هاچ‌استین خاطرنشان کرد: آمریکا همچنین در حال همکاری با تشکیلات خودگردان فلسطین برای تشویق توسعه یک میدان گازی در ساحل غزه است.

وضعیت سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در منابع گازی قابل توجه فراساحلی فلسطین اشغالی مبهم‌ است. شرکت آمریکایی نوبل انرژی فعالیت در میادین تمر و لویتان در شرق مدیترانه را به دلیل اختلاف با رژیم صهیونیستی متوقف کرده است.

هاچ‌استین به المانیتور گفت: اگر اسرائیل خواهان توسعه یک صنعت واقعی است، باید اعتبار خود را در بازار نفت و گاز که به شدت خدشه‌دار شده، احیا کند. زمانی که آنها به توافق برسند مورد احترام خواهند بود. باید به قرار‌داد احترام گذاشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات دولت اوباما برای کمک به احیا صنعت نفت عراق گفت: هنوز زود است درباره از سرگیری فعالیت پالایشگاه بیجی صحبت کنیم، زیرا وضعیت امنیتی در آنجا خوب نیست و این پالایشگاه که بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق به حساب می‌آید دچار خسارت فراوانی شده است.

این در حالی است که مقام آمریکایی توافق سال گذشته بین دولت عراق و دولت منطقه کردستان را که باعث افزایش صادرات نفت منطقه کردستان به بیش از نیم میلیون بشکه در روز شد، تحسین کرد.

وی گفت: با توجه به کاهش 40 درصدی قیمت نفت در سال گذشته بهترین راه‌حل این نیست که تولید تجزیه شود، بلکه بهترین راهکار رشد واحد و تقسیم درآمد‌ها است.

کاهش قیمت نفت در کنار حملات هوایی آمریکا تاثیر مثبتی در مقابله با گروه تروریستی داعش داشته است. از دست رفتن میادین نفتی در عراق و پالایشگاههای سوریه به معنای این است که داعش برای پالایش نفت خام به واحد‌های ابتدایی متوسل شده است. توانایی آنها برای کسب سود از این کار کاهش یافته است و محصولی که آنها تولید می‌کنند ابتدایی بوده است. برخی برآوردها نشان می‌دهد صادرات نفت داعش سال گذشته از روزانه 70 هزار بشکه به 20 هزار بشکه و درآمد آنها از دو الی سه میلیون دلار در روز به روزانه 600 هزار دلار کاهش یافته است.