:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲
در نخستین ماه امسال صورت گرفت

ورود 2.4 هزار شناور به آب‌های ایران، کاهش 15 درصدی واردات غیرنفتی

با کاهش 526 هزار تنی واردات کالای غیرنفتی در فروردین ماه امسال در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، آمار واردات محصولات غیرنفتی به بنادر ایران بیش از 15 درصد کاهش یافت.میزان صادرات غیرنفتی نیز بیش از 43 درصد پایین آمده است.
کد خبر: ۵۳۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴
2-182.JPG

خبر اقتصادی - وزارت راه در ارائه آمار عملکرد بنادر کشور در ماه نخست سال جاری اعلام کرده در فروردین امسال ۹ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۱۹۹ تن کالای نفتی و غیرنفتی از طریق بنادر ایران تخلیه و بارگیری شد که سهم کالاهای غیرنفتی ۶ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۸۰۱ تن و سهم کالاهای نفتی نیز ۳ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۳۹۸ تن بود که در بخش کالاهای غیرنفتی ۳ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۵۷۴ تن کالا تخلیه و ۲ میلیون و ۶۷۸ هزار و ۲۲۷ تن کالا نیز بارگیری شد.

به گزارش ایسنا، میزان واردات کالاهای غیرنفتی در فروردین امسال نیز ۲ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۱۳۰ تن بود که نسبت به واردات ۳ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۸۰۳ تن کالا در فروردین سال گذشته ۱۵.۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

میزان صادرات کالاهای غیرنفتی نیز در حالی که در فروردین سال گذشته ۳ میلیون و ۸۷۹ هزار و ۳۹۶ تن بود در فروردین امسال به ۲ میلیون و ۱۸۱ هزارو ۲۵۵ تن رسید که در بخش صادارت نیز کاهش ۴۳ درصدی را نشان می دهد.

ترانزیت کالاهای غیرنفتی نیز در فروردین امسال با کاهش ۲۸.۲ درصدی نسبت به فروردین سال گذشته به ۳۵۵ هزار و ۳۲۶ تن کاهش یافت. این در حالی است که این میزان در فروردین سال گذشته ۴۹۴ هزار و ۸۱۰ تن بود.

در فروردین امسال ۳ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۳۹۸ تن کالای نفتی از طریق بنادر ایران تخلیه و بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته این میزان ۸.۳ درصد کاهش داشته است. همچنین در ماه گذشته میزان تخلیه کالاهای نفتی یک میلیون و ۸۴۰ هزار و ۵۵۵ و میزان بارگیری کالاهای نفتی نیز یک میلیون و ۷۷۵ هزار و ۸۴۳ تن بود.

در بخش واردات و صادرات کالاهای نفتی نیز در فروردین امسال ۱۵۳ هزار و ۸۰۶ تن کالا وارد و ۶۹۶ هزار و ۷۶۹ تن کالا از بنادر ایران صادر شد که نسبت به فروردین سال گذشته ۴۷ درصد در بخش واردات و ۲۲.۲ درصد در بخش صادرات کالا کاهش داشته است.

میزان ترانزیت کالا از بنادر ایران در فروردین امسال رشد ۲.۲ درصدی داشته است؛ به طوریکه این میزان از ۳۹۵ هزار و ۵۰۸ تن کالا در فروردین سال ۹۳ به ۴۰۴ هزار و ۳۸۳ تن کالا در فروردین 1394 افزایش یافت.

در فروردین امسال تعداد ۱۵۲ هزار و ۲۸۰ TEU (واحد شمارش کانتینر) در بنادر ایران تخلیه و بارگیری شد که سهم کانتینرهای خالی ۴۰ هزار و ۵۵۱ TEU و سهم کانتیرهای پر نیز ۱۱۱ هزار و ۷۲۹ TEU بوده است.

همچنین در فروردین امسال تعداد ۲ هزار و ۴۰۷ فروند شناور وارد بنادر ایران شدند که سهم شناورهای با ظرفیت بیش از هزار تن ۶۴۱ فروند و سهم شناورهای با ظرفیت کمتر از هزار تن هزار و ۷۶۶ فروند است.

در بخش جابجایی مسافران در بنادر ایران نیز در فروردین امسال در مجموع ۴ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۲۹۰ مسافر از طریق انواع شناورها جابجا شدند که نسبت به جابجایی ۴ میلیون و ۵۴ هزار و ۱۵۲ مسافر در فروردین 1393 رشد ۴.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش میزان مسافران ورودی به بنادر ایران در فروردین امسال ۲ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۲۵۱ نفر بوده است که نسبت به ورود ۲ میلیون و ۲۶ هزار و ۸۳۶ مسافر در مدت مشابه سال گذشته ۴.۷ درصد افزایش داشته است.

همچنین در فروردین 1394، تعداد ۲ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۳۹ مسافر از بنادر ایران خارج شدند که این میزان در فروردین سال گذشته ۲ میلیون و ۲۷ هزار و ۳۱۶ مسافر بوده است که این آمار نشان دهنده رشد ۴.۸ درصدی میزان خروج مسافران از بنادر ایران در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته است.