:
كمينه:۲۱.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
پس از گذشت 50 روز

هنوز کود برای کشاورزی تامین نشده است

معاون اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی گفت: میزان کود در نظر گرفته شده برای اعضای این تعاونی در سراسر کشور 500 هزار تن در سال جاری بوده که علیرغم مکاتبات صورت گرفته هنوز تامین نشده است.
کد خبر: ۵۳۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
1030-1.jpg

خبر اقتصادی - محمدعلی مصطفی‌لو اظهار کرد: از سال 1390 براساس مصوبه هیات دولت بخشی از کود اوره پنج شرکت پتروشیمی به اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی کشور اختصاص یافت اما شرکت‌های پتروشیمی علیرغم مکاتبات صورت گرفته هنوز به تعهداتشان در قبال کشاورزان عمل نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: میزان تولید کود اوره در کشور حدود 4.5 میلیون تن در سال است که حدود 2.5 تن آن در داخل توزیع و فروخته می‌شود و مابقی آن صادر می‌شود که سهمیه در نظر گرفته شده برای تعاونی‌های تولید به صورت حواله و به قیمت دولتی در اختیار کشاورزان عضو قرار می‌گرفت.

معاون اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی ادامه داد: حدود 1350 تعاونی تولید عضو این اتحادیه هستند که بالغ بر 4.5 میلون هکتار اراضی کشاورزی کشور را در اختیار دارند و سال گذشته حدود 174 هزار انواع کود اوره با قیمت دولتی کیسه‌ای 35 هزار تومان خریداری و در اختیار کشاورزان قرار گرفت اما علیرغم افزایش سهمیه اتحادیه تعاونی‌های تولید روستایی کشور از سوی وزارت جهاد کشاورزی و با گذشت بیش از 50 روز از سال جدید شرکت‌های پتروشیمی همکاری مناسبی با کشاورزان عضو این اتحادیه نداشته‌اند.

مصطفی‌لو گفت: سهمیه کود اوره اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی کشور برای امسال به 500 هزار تن افزایش یافت اما شرکت‌های پتروشیمی کرمانشاه، بجنورد، خوزستان و مرودشت تنها سهمیه کود شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را در فروردین ماه اختصاص دادند و اعلام کردند در نامه‌نگاری وزارت جهاد کشاورزی سهمیه‌ای برای اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی کشور در نظر گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: در ادامه مکاتبات بسیاری با وزرات جهاد کشاورزی و شرکت‌های پتروشیمی تلاش‌های بسیاری صورت گرفت اما از ابتدای امسال تنها یکی از شرکت‌ها حواله‌ای آن هم به میزان 2000 تن برای این اتحادیه صادر کرد.

معاون اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی اظهار کرد: کود اوره مورد نیاز کشاورزان باید در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه تامین شود اما هنگامی که توجهی به کشاورزان نمی‌شود قیمت آن در بازار افزایش می‌یابد و هزینه تولید محصولات کشاورزی نیز به تبع آن بالا می‌رود.