:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰
مروری بر اخبار کار و تعاون در هفته‌ای که گذشت

از ممنوعیت خرید کالای خارجی تا احتمال رد افزایش حق مسکن کارگران

هفته‌ای که گذشت با اخبار قابل توجه و تاثیرگذاری در حوزه کار و تعاون همراه بود که ممنوعیت خرید کالاهای خارجی و زمزمه‌های عدم تصویب افزایش حق مسکن کارگران در دولت از جمله آنها به شمار می‌رود.
کد خبر: ۵۳۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
_ARJ3973.jpg

خبر اقتصادی - این هفته زمزمه‌هایی مبنی بر عدم تصویب افزایش حق مسکن کارگران در هیات وزیران شنیده شد که نگرانی مقامات کارگری را به دنبال داشت. این خبر به دنبال اعلام معاونت روابط کار وزارت کار انتشار یافت که از احتمال رد افزایش 20 هزار تومانی حق مسکن کارگران و تلاش وزیر کار برای تصویب آن خبر داده بود.

به گزارش ایسنا، در این فاصله گروههای کارگری با اعلام موضع نسبت به این موضوع از تشکیل دوباره جلسه شورای عالی کار و جبران رقم افزایش حق مسکن در دریافتی کارگران سخن گفتند و پیشنهاد کردند که این رقم با بالا بردن حق خواربار کارگران جبران شود. اما مقامات کارفرمایی معتقد بودند که حق خواربار ارتباطی با حق مسکن ندارد و سرنوشت آن با توافق اکثریت اعضای شورای عالی کار مشخص شده است. با این حال در صورتی که از تصویب هیات وزیران بگذرد اجرای آن توسط کارفرمایان لازم الاجراست.

این در حالی است که برخی فعالان کارگری ابلاغ بخشنامه مزد 94 به تمام بنگاهها و واحدها را ملاک عمل قرار داده و از اعمال مصوبه افزایش حق مسکن در این بنگاهها خبر می دهند. آنها معتقدند که با توجه به ناچیز بودن رقم حق مسکن نباید به دید بار مالی به آن نگریسته و عدم تصویب آن را برجسته کرد.

در هفته‌ای که گذشت مشاور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و مجری طرح یونیدو در کشور از اجرای 100 پروژه اشتغالزا در مناطق مختلف کشور به منظور کاهش فقر خبر داد.

به گفته وی در حال حاضر در 9 استان کشور 130 طرح اشتغالزایی در زمینه انرژی در دست اجراست که از این تعداد، 100 پروژه با هدف کاهش فقر در مناطق محروم کشور به اجرا در می‌آید.

شناسایی ظرفیتهای بومی برای رونق کسب و کارهای کوچک، ارایه کالا با بسته بندی‌های جذاب و مشتری پسند و معرفی مشاغل کوچک به بازار اشتغال از جمله راهکاری رونق اشتغال و کاهش فقر با اجرای این طرح‌ها عنوان شده است.

اعلام خبر ممنوعیت خرید کالاهای خارجی از سوی وزارت کار از دیگر اخباری بود که در هفته جاری انتشار یافت.

به دنبال دیدار صمیمانه جامعه کارگری و مقامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رهبر معظم انقلاب در هفته کارگر و تاکید ایشان مبنی بر لزوم مصاف دستگاههای دولتی از تولیدات داخلی، وزیر کار با ابلاغ بخشنامه‌ای به تمام سازمانها و صندوق‌های تابعه خود، جهت‌گیری تهیه و خرید اقلام مورد نیاز تولیدات داخلی را تعیین کرد.

به موجب این بخشنامه، روسای سازمانها و صندوق‌های تابعه موظف شدند به منظور بررسی خریدهای خارجی، کمیته‌ای تشکیل دهند تا در ابتدا نسبت به جمع آوری لیست خریدهای خارجی در مجموعه‌های تابعه وزارت کار اقدام و سپس با بررسی ضرورت و عدم وجود تکنولوژی کالای مشابه داخلی، امکان جایگزینی و ساخت داخل را فراهم کنند.

به گزارش ایسنا،‌ مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این هفته از ایجاد نزدیک به 2000 فرصت شغلی در بخش تعاون در فروردین ماه امسال خبر داد.

بر اساس گزارش‌های اخذ شده از سامانه جامع آمارهای ثبتی وزارت تعاون، در فروردین امسال 108 تعاونی با عضویت 1561 نفر و سرمایه اولیه 9 میلیارد ریال به ثبت رسیده که به طور مشخص 1997 فرصت شغلی را به دنبال داشته است.

بیشترین تعداد تعاونی‌ ثبت شده در بخش‌های صنعت و کشاورزی و بیشترین میزان فرصت شغلی مربوط به تعاونی‌های صنعت و ساختمان بوده‌ است.

درخواست فرجه سه ماهه برای تمدید کارت مهارت کارگران ساختمانی از دیگر اخباری بود که این هفته انتشار یافت.

‌کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در راستای توزیع سهمیه بیمه کارگران ساختمانی، از سازمانهای مسئول خواسته است تا مدت اعتبار کارت مهارت کارگران ساختمانی را برای بهره‌مندی بیشتر از بیمه تامین اجتماعی تمدید کنند.

تمدید اعتبار دفترچه‌ها برعهده سازمان تامین اجتماعی و مشروط به داشتن کارت مهارت است این در حالی است که عدم ثبت مدارک دارندگان کارت مهارت در پرتال سازمان فنی و حرفه‌ای کشور موجب شده تا برخی مراکز تامین اجتماعی از تمدید دفترچه بیمه کارگران ساختمانی که اعتبار کارت مهارتشان تا پایان سال گذشته یا فروردین ماه امسال بوده خودداری کنند.

در صورتی که اعتبار دفترچه‌ها طی زمان سه ماهه تمدید شود افراد دوره آ‌موزش مهارت فنی و حرفه‌ای خود را تکمیل و سازمان فنی و حرفه‌ای نسبت به ثبت اطلاعات افراد در پرتال خود اقدام می‌کند سازمان تامین اجتماعی نیز توقفی در تمدید اعتبار دفترچه‌ها نخواهد داشت.