:
كمينه:۱۹.۸۴°
بیشینه:۲۱.۷۹°
Updated in: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
وعده ریلی جهانگیری به مشهدی‌ها

مشکل فاینانس راه‌آهن تهران - مشهد حل می‌شود

در شرایطی که طبق وعده راه‌آهن بناست برقی‌سازی خط آهن تهران به مشهد تا سال 1396 به پایان برسد، مشکلات پیش آمده در مسیر تامین فاینانس پروژه باعث شده سرعت پیشروی طرح کند شود، مشکلاتی که حالا پای معاون اول رییس جمهور نیز به آن باز شده است.
کد خبر: ۵۳۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
700-42.jpg

خبر اقتصادی - اسحاق جهانگیری که به مشهد سفر کرده شورای مدیران استان خراسان رضوی را تشکیل داد و در جریان آخرین وضعیت تحولات ریلی این منطقه قرار گرفت.

در این جلسه برقی‌سازی راه‌آهن تهران – مشهد به عنوان یکی از پروژه‌های اصلی استان نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفت این پروژه بزرگ که پس از سال‌ها بررسی سرانجام سال گذشته به شکل نهایی درآمد تا با حضور چینی‌ها و تامین فاینانس پروژه از سوی انها کار وارد مرحله اجرایی شود.

حدود سه سال کار اجرایی تخمین ابتدایی این پروژه بود تا مدیر عامل راه‌آهن اعلام کند تا سال 1396 طرح برقی‌سازی یکی از پرتردد‌ترین مسیر‌های ریلی کشور به پایان می‌رسد.

با وجود فراهم کردن مقدمات این پروژه، اما به دلیل باقی‌ماندن محدودیت‌های بازار مالی ایران روند تخصیص فاینانس و رسیدن آن به پیمانکاران را با دشواری رو به رو کرده تا در جلسه معاون اول رییس جمهور این مشکل از سوی آنها مطرح شود، مشکلی که با وعده جهانگیری همراه شده است.

معاون اول رییس جمهور قول داده در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل فاینانس این پروژه و دیگر طرح‌ها رفع شوند و از این طریق سرعت پیگیری طرح‌های زیربنایی افزایش یابند.

محدودیت‌های اعتباری وزارت راه و شهرسازی باعث شده، دولت برای جبران کسری بودجه‌ها به تنوع اعتباری بیندیشد و در این راستا جذب فاینانس خارجی با توجه به حجم بالا و البته فقط توان داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

احتمال به نتیجه رسیدن توافقات و لغو تحریم‌های مالی باعث شده امید دولت برای جذب فاینانس کلان برای پرو‌ژه‌های خود افزایش یابد و در این میان بسیاری از کشور‌های خارجی نیز با توجه به اهمیت بالقوه بازار ایران خود را برای روزهای پس از تحریم آماده کرده‌اند.