:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی تاکید کرد:

لزوم طراحی الگوی کشت و اهرم‌های الزام‌آور برای کشاورزان

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بر لزوم ساماندهی الگوی کشت و تعیین اهرم‌های الزام‌آور به منظور رعایت این الگو تأکید کرد.
کد خبر: ۵۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰

خبر اقتصادی - ناصر صالحی نسب با اشاره به بحران آب و کاهش مشهود بارندگی در کشور، گفت: هر قانونی که لازم بوده در این زمینه تصویب شده، اما دو وزارت جهاد کشاورزی و نیرو برنامه‌ای مدون و عملی برای رفع این مسأله تصویب و اجرا نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، او ادامه داد: در حال حاضر چند کشوری که کشاورزی‌شان را مکانیزه کرده‌اند الگوی کشتی تعریف کرده‌اند که چه منطقه‌ای استعداد چه محصولی را دارد، آنها بحث الگوی کشت را از ده‌ها سال پیش در نظر گرفته‌اند اما در کشور ما الگوی کشت و اهرمی که باعث شود کشاورز آن را اجرا کند وجود ندارد.

این عضو کمیسیون کشاورزی تأکید کرد: اعتبارات دو وزارتخانه جهاد و نیرو صرف کارهای غیرکارشناسی می‌شود، در سفری که ما و آقای حجتی به کشورهای اروپایی داشتیم دیدیم که دولت چگونه از کشاورزان حمایت می‌کرد، آنها از مالیات معاف بودند و هر شخصی که یک هکتار را بر اساس الگوی کشت می‌کاشت به صورت بلاعوض مبلغ 330 یورو دریافت می‌کرد اما متأسفانه چنین حمایتی در کشور ما وجود ندارد.

صالحی نسب افزود: دولت در این زمینه کمتر به فکر کشاورزان است. از طرف دیگر سیاست‌های نادرست وزارت نیرو نیز موثر است، مثلاً وزیر نیرو در پایان سال اعلام می‌کند که چند سد افتتاح شده، شاید این سدها بتواند مشکل منطقه‌ای را به صورت مقطعی حل کند اما باید ببینیم که چه چالش‌هایی ایجاد می‌شود. ما خوشحال نیستیم که وزارت نیرو اعلام کند ده‌ها سد در یک سال ساخته و بعضی از این سدها زندگی چندین روستا و ساکنان آن را از آنها گرفته؛ ما انتظار داریم در این مسأله کارشناسی‌تر عمل شود، چرا که سدسازی مفرط کار خوبی نیست و تغییر در طبیعت هزینه‌بر است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: ما باید بر اساس منطق و علم که فراتر از سیاست است عمل کنیم، اما متأسفانه کارهایی که انجام می‌شود بر اساس علم و منطق نیست و انتظار داریم وزارت نیرو در آنها بازنگری کند.

او با اشاره به لزوم توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، گفت: ما در این زمینه از سایر کشورها عقب هستیم، اما به این مسأله خوش‌بینیم. چرا که بودجه و برنامه‌های خوبی به این مسأله اختصاص داده شده، اگر با سیستم‌های نوین آبیاری هرزآب‌ها و پرت آب کاهش پیدا کند و راندمان آب تا 70 درصد بالا برود مشکلات بسیاری رفع می‌شود، ما خوش‌بین هستیم که این برنامه‌ها تا ده سال آینده اجرایی شود.

صالحی نسب بر لزوم اقتصادی بودن کشاورزی تأکید کرد و افزود: کشاورز در پی سود اقتصادی است اما شاید هزینه‌های کشاورز ما بیشتر از میانگین جهانی باشد، ما ادعا می‌کنیم از کشاورز حمایت می‌شود، ولی در عمل حمایت چندانی نمی‌شود و کشاورز هزینه‌های بسیار سنگینی متحمل می‌شود که باید در آنها بازنگری شود.