:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و گرجستان تشریح کرد:

مهمترین تبادلات تجاری ایران و گرجستان

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و گرجستان گفت: گرجستان می‌تواند پایگاه جدیدی برای اقتصاد ایران باشد.
کد خبر: ۵۲۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
1421736540436_456.jpg

خبر اقتصادی - سیده فاطمه مقیمی گفت: مهمترین کالاهای صادراتی ایران به گرجستان شامل لوازم ساختمانی از جمله سیمان، گچ، قیر و شیشه می‌شود و واردات ایران از گرجستان بیشتر روی اقلام کشاورزی متمرکز شده است.

به گزارش ایسنا، وی درباره روابط تجاری ایران و گرجستان اظهار کرد: یکی از راه‌های اتصال ما به اتحادیه اروپا می‌تواند گذر از گرجستان و بندر پوتی و دسترسی به آب‌های آزاد باشد.

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و گرجستان افزود: این دسترسی می‌تواند شرایط مطلوبی را برای روابط تجاری ما ایجاد کند، چون این تغییر مسیر باعث می‌شود تنها از یک خط ترکیه برای رفتن به اروپا استفاده نکنیم؛ از این جهت گرجستان می‌تواند پایگاه جدیدی برای اقتصاد ایران باشد.

وی همچنین تراز تجاری ایران را نسبت به گرجستان مثبت عنوان کرد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران به‌ برخی‌ سرمایه‌گذاری‌های ایران در گرجستان اشاره کرد و گفت: تا کنون سرمایه‌گذاری‌هایی در زمینه مسکن، ساخت و ساز وتولید مواد غذایی توسط ایرانی‌های مقیم گرجستان صورت گرفته است.

مقیمی‌همچنین عنوان کرد: از سوی دیگر توریسم و گردشگری به منبع دیگری تبدیل شده که از طرف ایرانی‌ها برای گرجستان ارزآوری ایجاد کرده است.

وی درباره یکی از مشکلات به وجود آمده در روابط تجاری ایران و گرجستان گفت: مسئله‌ای که به تازگی با آن مواجه شده‌ایم مشکلات مربوط به اخذ روادید از گرجستان است و طی رایزنی‌هایی که در چندین نشست با سفیر گرجستان در ایران داشته‌ایم به راهکارهایی رسیدیم که بتوانیم ویزاهای سریع الوصولی را دریافت کنیم.

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و گرجستان ادامه داد: داشتن مجوز ورودی یکی از معیارهایی است که در یک مجموعه عامل حیات و شکل‌گیری روابط اقتصادی فی‌مابین شناخته می‌شود. در حال حاضر به دلیل اینکه گرجستان در صف نوبت عضو شدن در اتحادیه اروپا قرار گرفته سخت‌گیری‌های برای صدور روادید در نظر گرفته است اما امیدواریم با گفت‌وگوی وزارت خارجه دو کشور مسئله برطرف شود.