:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰
کارشناس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان:

بافندگان فرش در تامین مواد اولیه دچار مشکل شده‌اند

کارشناس فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: بازار فرش کشور به دلیل تحریم‌ها و نبود بازار مناسب دچار مشکلات جدی شده است.
کد خبر: ۵۲۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۰
1421132008085_50.jpg

خبر اقتصادی - مجید رمضانیان اظهار کرد: بافندگان فرش به دلیل شرایط تحریم نمی‌توانند مواد اولیه خود را تامین کنند مگر اینکه از واسطه‌ها و با قیمت 2 برابر تهیه کنند که این کار هزینه تمام شده تولید را بالا می‌برد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: 50 درصد بازار فرش کشور به آمریکا اختصاص داشت که در چند سال اخیر و به دلیل تحریم این بازار از دست رفت و علاوه بر این، تحریم‌های اتحادیه اروپا نیز 30 درصد از بازار فرش ما را از بین برد.

رمضانیان تصریح کرد: فرش تولیدی کشور در بین کشورها زبانزد است اما تولید فرش در ایران همراه با رویکرد هنری است. باید به سمت تولید تجاری فرش برویم تا بتوانیم بازارهای خارجی را احاطه کنیم.

وی با اشاره به اختصاص اعتبارات به بخش مشاغل خانگی اظهار کرد: در سال جدید تاکنون اعتباری به این بخش داده نشده است. به نظر می‌رسد که میزان تخصیص اعتبارات مشاغل خانگی در خرداد و تیر اعلام شود. تسهیلاتی که به صاحبان مشاغل خانگی داده می‌شود، جز تورم اثری در بخش تولید و اقتصاد کشور ندارد و بهتر است این پول به جای هزینه کردن در این بخش در بخش‌های دیگری همچون صنعت و زیرساخت‌های درآمدزا هزینه شود.

رمضانیان ادامه داد: به طور کلی ارایه تسهیلات به صاحبان مشاغل خانگی فقط حیف و میل کردن منابع داخلی بانک‌ها است و اغلب کسانی که این تسهیلات را دریافت می‌کنند آن را در بخش‌های دیگری هزینه می‌کنند، به همین دلیل پیشرفت و بازدهی در زمینه مشاغل خانگی حاصل نمی‌شود.

وی با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته به صنعت فرش خوزستان در سال گذشته گفت: سال گذشته 4 میلیارد تومان اعتبار به این صنعت استان اختصاص یافت اما تاکنون فقط حدود 100 متقاضی از طریق بانک ملت تسهیلات دریافت کرده‌اند.

کارشناس فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تصریح کرد: این اعتبارات براساس قانون به دستگاه‌های متولی همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت داده می‌شد تا از این طریق به بانک عامل و در نهایت به متقاضیان پرداخت شود اما ابتدای سال گذشته بنابر اعلام معاونت برنامه‌ریزی استانداری، اعتبارات مشاغل خانگی باید فقط از طریق نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران و بهزیستی به متقاضیان پرداخت شود در حالی که این نهادها مشمول قانون مشاغل خانگی نیستند.

رمضانیان بیان کرد: به دلیل استقبال نکردن افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از تسهیلات مشاغل خانگی، استانداری در ماه‌های پایانی سال گذشته به ما اعلام کرد تا این اعتبارات را جذب کنیم در حالی که پایان سال بود و امکان جذب متقاضی در این زمان کوتاه وجود نداشت.