:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۲.۷۹°
Updated in: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
رئیس سازمان بورس:

تخلفی در افشای اطلاعات نداریم

رئیس سازمان بورس با تاکید بر نبود هیچ تخلفی در افشای اطلاعات، از تغییر رویه انتشار اطلاعات شرکت ها از اول خرداد و نقش شرکت‌های مشاوره خبر داد.
کد خبر: ۵۲۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
1423300560006_index.jpg

خبر اقتصادی - محمد فطانت فرد در حاشیه هفتمین کنفرانس بین‌المللی ابزارهای مالی اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: هرگونه دخالت غیر مبتنی بر اصول و خارج از قانون و بخشنامه‌های سازمان را رد می‌کنیم و به هیچ‌وجه نمی‌پذیریم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه با تخلف ها و رویدادهای غیر قانونی برخورد می شود، در خصوص شائبه تخلفات در سازمان بورس، تصریح کرد: هرگز تخلفی در بحث انتشار اطلاعات شرکت ها و افشای آن وجود ندارد. اطلاعات شرکت ها بر روی کدال ثبت می‌شود و برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته است به طوریکه از ابتدای خردادماه، تمام اطلاعات شرکت‌ها به صورت مستقیم، بدون دخالت نظر هرگونه کارشناس، توسط ناشر به صورت مستقیم منتشر خواهد شد و به شرکت‌های مشاوره هم این امکان داده می شود تا از طریق توکن، درباره هرکدام از اطلاعات منتشره به صورت آزاد و بدون هزینه ، اظهار نظر کنند.

فطانت در باره واکنش بازار سرمایه نسبت به کاهش نرخ سود بانکی گفت: به رغم مصوبه گذشته شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی، برخی مؤسسات غیرمجاز بانکی رفتار دیگری کرده اند. بنابراین هر آن چیزی را که در قالب نرخ سود بانکی داریم، باید آثار آن را در بخش واقعی اقتصاد و شرکت‌های تولیدی ببینیم.

وی ادامه داد: نرخ تسهیلات باید متناسب با کاهش سود و تورم کاهش یابد، اما هنوز شاهد تغییرات نرخ تسهیلات در بخش واقعی اقتصاد نیستیم. اگر این موضوع رخ دهد،می توان شاهد اثر گذاری آن در صورت‌های مالی شرکت ها و بخش‌ واقعی اقتصاد باشیم.با این حال امیدواریم نرخ سود به صورت واقعی اجرا شود تا آثار آن در صورت‌های مالی و طبیعتاً در شاخص بورس مشاهده شود.

فطانت در مورد جذب سرمایه‌های خارجی نیز گفت: سرمایه‌گذاران خارجی در این مدت استقبال نشان داده و جلسات زیادی از افراد مشتاق در بخش‌های مختلف به صورت مستقیم و یا بازار سرمایه انجام شده است .لذا باید تمهیداتی اندیشیده شود تا سیاست جذب این سرمایه‌ها فراهم شود.

رئیس سازمان بورس در خصوص ریزش شاخص بورس طی روزهای اخیر توضیح داد: افت و خیز در بازار سهام تابع شرایطی است که شرکت‌ها داشته و بخش واقعی اقتصاد با آن روبه‌رو است. بنابراین آنچه در بازار رخ می دهد نتیجه انعکاس بخش واقعی اقتصاد است و تغییر دادن آن، نیازمند تغییر در سیاست‌ها و واقعیت‌های اقتصادی است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادر ایران همچنین در هفتمین کنفرانس بین‌المللی بازار سرمایه،گفت: در حال حاضر تعداد شرکت‌های خارجی که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند، افزایش پیدا کرده است، زیرا اقتصاد ایران یکی از اقتصاد‌های در حال رشد بوده و زمینه‌های مناسب برای همکاری و سرمایه‌گذاری در آن وجود دارد.

وی با بیان این‌که سازمان بورس باید ظرفیت‌های لازم برای ورود سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کند به افزایش روند سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: با از بین‌رفتن تحریم‌ها به صورت تدریجی نشانه‌هایی از افزایش سرمایه‌گذاری‌ خارجی در ایران مشاهده شده و طبق آمار صندوق بین‌المللی پول هجوم سرمایه‌گذاران خارجی در کشور افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

به گفته فطانت طبق پیش‌بینی‌های موسسه گلدمن ساکس ایران یازدهمین کشوری خواهد بود که به رشد اقتصادی سریع دست پیدا می‌کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادر ایران در ادامه به مزایای دوره‌های بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی اشاره کرد و گفت: تبادل تجربیات در خصوص شریعت و بازار‌های مالی اسلامی و نیز معرفی ابزارهای مالی اسلامی به دنیا از مهم‌ترین مزایای این دوره‌ها خواهد بود.

وی در ادامه اهداف سه‌گانه این کنفرانس را مورد توجه قرار داد و گفت: نخستین هدف ارائه و تبادل‌نظر تجربیات گسترده شرکت‌کنندگان در زمینه مالی و اسلامی و روند انتقال از بازار‌های سرمایه صنعتی به سرمایه‌گذاری نوین اسلامی است.

فطانت خاطر نشان کرد: دومین هدف این کنفرانس آشنایی سرمایه‌گذاران از کشور‌های اسلامی و غیراسلامی با ابزارهای نوین مالی بوده و سومین هدف نیز بررسی ضرورت و نیاز به تنوع‌بخشی در سرمایه‌گذاری در سطوح مختلف همچون سطح بازار‌های توسعه یافته، بازار‌های نوظهور، بازارهای بین‌المللی و در نهایت تنوع‌بخشی ابزارهای مالی صنعتی با ارائه‌ی ابزارهای مالی نوین است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادر ایران در ادامه به نقش کمیته فقهی سازمان بورس در طراحی و تدوین ابزار‌های مالی اسلامی اشاره کرد و گفت: این کمیته مسیر مطمئنی برای دست‌یافتن به ابزار‌های مالی مبتنی بر شریعت است که دستاورد‌های آن در هفتمین کنفرانس بین‌المللی بازار سرمایه ارائه می‌شود.