:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰

اختلال در صادرات سیمان خوزستان

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان سیمان خوزستان گفت: به علت افزایش ناگهانی نرخ تعرفه‌های گمرکی عراق، صادرات محصول سیمان و مصالح ساختمانی به این کشور مختل شده است.
کد خبر: ۵۲۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
83801.jpg

خبر اقتصادی - صادق سواعدی اظهار کرد: افزایش تعرفه‌های گمرکی عراق نه تنها صادرات را از هفته گذشته کاهش داده بلکه در روزهای اولیه، صادرات سیمان را به مدت 2 روز متوقف کرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: تا پیش از این تعرفه واردات هر تن سیمان 12 دلار بود اما اکنون این رقم به 20 دلار رسیده است، به همین منظور تعدادی از تجار عراقی خرید کالا از کشور ما را کم کرده‌اند، زیرا از نظر آنها این نوع واردات مقرون به صرفه نیست.

سواعدی تصریح کرد: قانون جدید تعرفه‌های گمرکی عراق فقط شامل اشخاص حقیقی است یعنی اشخاص حقوقی یا همان شرکت‌ها مشمول این تعرفه‌ها نیستند. این شرکت‌ها به دلیل انجام پروژه‌های بزرگ عمرانی در عراق، مشمول پرداخت این تعرفه‌ها نخواهند بود. در این شرایط متقاضیان کالاهای ما محدود می‌شوند و ما مجبوریم مصالح خود را فقط به این شرکت‌ها دهیم. در حال حاضر فقط 2 شرکت عراقی در مرز چزابه هستند و ما مجبوریم سیمان را فقط به این دو شرکت تحویل دهیم.

وی با اشاره به قیمت سیمان خاطرنشان کرد: متاسفانه قیمت سیمان نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته است و در حال حاضر هر تن سیمان با قیمت 42 دلار به عراق صادر می‌شود در حالی که این قیمت قبلا 50 دلار بود یعنی ما اکنون سیمان را با تعرفه‌ای کمتر از قیمت داخلی صادر می‌کنیم. به طور کلی این مشکلات بازار سیمان را هم در داخل و هم خارج دچار بهم ریختگی و صادرکنندگان را بلاتکلیف کرده است.