:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۲

افخمی‌راد: تامین ضمانتنامه‌های صادراتی توسط بانک مرکزی

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صادرات، خدمات صدور ضمانتنامه‌های بانکی است که طی مذاکرات انجام شده با بانک مرکزی، قرار است این بانک وجوهی را در بانک‌های خارج از کشور سپرده‌گذاری و از محل آن ضمانتنامه‌های بانکی صادر کند.
کد خبر: ۵۲۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
afkhami rad2.jpg

خبر اقتصادی - ولی الله افخمی راد - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - با بیان اینکه صادرات خدمات در سال گذشته حدود 13 میلیارد دلار بود، اظهار کرد: در مورد صادرات خدمات در بخش‌های مختلف اعم از فنی، ترانزیت و توریسم می‌توانیم افزایش صادرات را شاهد باشیم و نیاز داریم موانع برطرف شوند.

وی با بیان اینکه تراز تجاری در سال گذشته نسبت به سال 1392 معادل 65 درصد بهبود یافته است، گفت: سال گذشته صادرات کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی 50 میلیارد دلار بود که این میزان حداقل باید در سال جاری به 65 میلیارد دلار برسد.

تراز تجاری باید 30 درصد افزایش یابد
افخمی‌راد با بیان اینکه تراز تجاری ما باید 30 درصدنسبت به سال گذشته افزایش یابد، افزود: افزایش 30 درصدی صادرات در این بخش الزاماتی می طلبد و ما باید آمادگی لازم را در این زمینه داشته باشیم.

رییس سازمان توسعه تجارت در عین حال بیان کرد: اگرچه تراز تجاری کشور حدود دو میلیارد و 500 میلیون دلار منفی بوده اما تراز تجاری نسبت به سال 1392 نیز 65 درصد بهبود را نشان می‌دهد و بدون احتساب میعانات هم، تراز تجاری کشور هشت درصد بهبود داشته است.

ظرفیت‌سازی، اولین پیش‌نیاز برای تحقق صادرات
افخمی راد با بیان اینکه برای تحقق این میزان باید ظرفیت‌سازی شود، گفت: ظرفیت سازی به عنوان اولین پیش نیاز برای تحقق صادرات است و باید فضای کسب و کار در کشور به گونه‌ای بهبود یابد که سرمایه‌های مردم برای تولید به کار گرفته شود؛ بنابراین اگر تولید مقرون به صرفه نباشد و قیمت تمام شده کالا در مقایسه با کالاهای خارجی قابلیت رقابت نداشته باشند کسی به سمت تولید نمی‌رود.

به گفته معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت نخستین گام برای تحقق برنامه‌های صادراتی کشور به ویژه برای دوران بعد از تحریم داشتن کالاست. چون به لحاظ نیروی انسانی، وجود منابع تامین مواد اولیه کالا، موقعیت استراتژیک کشورمان و دسترسی به بازار‌های مصرف بزرگ همه زمینه‌های صادراتی به منظور سرمایه‌گذاری برای تولید را داریم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید بتوانیم کالا تولید کنیم و عرضه‌کننده خوبی باشیم مشروط بر این‌که کالای ما قابلیت رقابت‌پذیری به لحاظ کمیت و کیفیت باشد، اظهار کرد: بعد از تحریم بازارها به روی کشورمان بیشتر باز می‌شود؛ بنابراین گام اول در این زمینه استفاده از پتانسیل‌های موجود است. از طرف دیگر باید سرمایه‌گذاری‌های جدیدی انجام دهیم که این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند توسط ایرانی‌های داخل کشور و ایرانی‌های خارج از کشور صورت گیرد.

افخمی راد گفت: باید از ایرانی‌هایی که در خارج از کشور اقامت دارند دعوت کنیم با توجه به شرایطی که فراهم شده به کشور بیایند و سرمایه‌گذاری کنند و مرحله‌ بعد استفاده از سرمایه گذاری خارجی‌هاست، چون با توجه به شرایط جدید، کشورمان به عنوان بهترین و با ثبات‌ترین نقطه با وجود کلیه عوامل تولید و بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری است.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در دوران بعد از تحریم ضرورت دارد مسائل و مشکلات خودمان را در ارتباط با کشور‌های خارجی با نگاه منطقی به اقتصاد و رفع موانع ارتباطی با کشور‌های مختلف برطرف کنیم، اظهار کرد: باید ببنیم کالاهایی که در کشور تولید می‌کنیم در کدام کشور‌ها از تقاضای بالایی برخوردار است و چه موانعی وجود دارد که ما نمی‌توانیم کالاهایمان را به آن کشورها صادر کنیم.