:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۳
بعد از ۹ ماه انتظار؛

تکلیف نرخ سود بالاخره روشن شد

سرانجام بعد از چند ماه انتظار شورای پول و اعتبار در هفته‌ای که گذشت تکلیف نرخ سود بانکی را روشن و مصوب کرد نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت ۲۰ درصد، تسهیلات مبادله‌ای ۲۱ درصد و مشارکتی ۲۴ درصد شد.
کد خبر: ۵۲۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۰
نرخ سود بانکی

خبر اقتصادی - از مهمترین رویدادهای هفته گذشته تعیین تکلیف نرخ سود بانکی و مصوبه مهم شورای پول و اعتبار در خصوص سیاست های جدید سود بانکی بود.
به گزارش ایسنا، در هفته ای که سپری شد شورای پول و اعتبار به انتظار فعالان اقتصادی و بانکی‌ها پایان داد و به تصمیم گیری در خصوص نرخ سود بانکی پرداخت. این تصمیم درحالی اتخاذ شد که از شهریور ماه که تورم به زیر 22 درصد رسید و کمتر از نرخ سود سپرده شد، فعالان اقتصادی در انتظار تصمیم بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود بودند.
اما سرانجام شورای پول و اعتبار مصوب کرد از این پس نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت حداکثر 20 درصد و نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای نیز حداکثر 21 درصد شود.
اعضای شورای پول و اعتبار همچنین نرخ سود تسهیلات مشارکتی را از 28 درصد به 24 درصد کاهش دادند. همچنین طبق تصمیم شورا نرخ سپرده قانونی نیم واحد درصد کم شده و به 11 درصد رسیده است.
شورای پول و اعتبار با تصویب نرخ سود سپرده 20 درصدی در حقیقت از توافق بانکی‌ها که چندی قبل انجام شده بود حمایت کرد، چراکه بانکداران در 29 فروردین ماه به این اجماع رسیده بودند که در اولین مرحله سود علی‌الحساب سپرده‌های یک‌ساله را به 20 درصد کاهش داده و سود تسهیلات مشارکتی رایج بانک‌ها را بسته به نوع فعالیت 2 تا 3 درصد کاهش دهند.
طبق اعلام ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نرخ های جدید سود بانکی از 15 اردیبهشت ماه لازم الاجرا خواهد بود.