:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰

تنها 25 درصد واحدهای صنعتی کرمانشاه فعالند

یک استاد دانشگاه معتقد است: تنها 25 درصد واحدهای صنعتی استان فعال است.
کد خبر: ۵۲۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
29-175.jpg

خبر اقتصادی - سهراب دل انگیزان در همایش «همدلی و همزبانی، کلید سازندگی» که از سوی حزب کارگزارن سازندگی استان کرمانشاه برگزار شد، معتقد است: استان کرمانشاه ظرفیت‌های لازم برای رشد بیشتر را دارد اما نتوانسته به درستی از این منابع استفاده کند.

به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: در استان کرمانشاه نزدیک 900 فقره جواز بهره برداری صنعتی صادر شده، در صورتی‌که تعداد واحدهای صنعتی فعال استان کمی بیش از 200 واحد است، یعنی تنها 25 درصد این واحدها فعال هستند. همچنین آمارها میزان اشتغال صنعتی استان را 28 هزار نفر نشان می‌دهد ولی مسئولین، آمار واقعی اشتغال صنعتی استان را 18 هزار نفر اعلام می‌کنند.

دل انگیزان تصریح کرد: در صورتی که تمام واحدهای صنعی استان فعال شوند باید 100 هزار شغل صنعتی ایجاد شود و این ثروتی است که بلااستفاده مانده است. در دیگر بخش‌های اقتصادی استان از جمله کشاورزی نیز همین انحراف را داریم.

وی با اعلام اینکه تولید ناخالص داخلی استان حدود 15 هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: معتقدم تولید ناخالص داخلی بالقوه استان 2 برابر این رقم است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به منابع خدادادی عظیم استان، گفت: عامل محدود کننده استان، زمین و آب نیست، هر چند شیوه بهره‌برداری از آنها مناسب نیست. از لحاظ نیروی فعال استان کمبودی در استان نداریم، اما در بخش تامین مهارت ضعف داریم و نیروهای جوان ما فاقد مهارت کسب و کار هستند.

وی، مانده حساب بانکهای استان را 6500 میلیارد تومان، اعلام و تصریح کرد: کرمانشاه پول به اندازه کافی دارد و مشکل در نحوه چرخش و مدیریت پول است، زیرا بانکها این منابع را در اختیار بخش تولید قرار نمی‌دهند. به واقع در کرمانشاه همه چیز داریم، اما تولید انجام نمی‌شود و به واقع یک جای کار می‌لنگد.

وی با بیان اینکه انتخاب محور توسعه استان و تخصیص منابع در 20 سال گذشته غلط بوده است، تصریح کرد: در دولت، انتخاب محور توسعه استان بدرستی انتخاب شده، اما مهمتر از آن چابک سازی مجموعه برای حرکت به آن سمت است. حلقه‌های مفقوده در اقتصاد استان فراوان است، بنابراین باید روی 20 حلقه اصلی توسعه استان تمرکز کنیم و موانع توسعه را برداریم.

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین بر ایجاد سرمایه اجتماعی و توجه به آموزش تاکید کرد.