:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:

سالانه دو میلیون فارغ‌التحصیل داریم

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اظهار کرد: بالغ بر دو میلیون نفر فارغ‌التحصیل از 700 مرکز دولتی و 14 هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در سال به جامعه تزریق می‌شوند.
کد خبر: ۵۲۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
image_news_538.jpg

خبر اقتصادی - کوروش پرند در جلسه کارگروه اشتغال استان، گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی آموزش‌های مهارتی غیررسمی و مهارتی کوتاه‌مدت منطبق با نیاز جامعه را برای بازار کار ارایه داده که منتج به دریافت گواهی‌نامه می‌شود.

وی ادامه داد: آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه خدمات، صنعت، کشاورزی و فرهنگ و فناوری پیشرفته فعالیت دارند و تربیت مربی که مبتنی بر تربیت مربی نظام مهارتی کشور است را نیز مدیریت می‌کنند و مخاطبین این آموزشکده‌ها، پادگان‌ها، زندان‌ها، آسیب‌های اجتماعی، زنان خانه‌دار، روستاییان و عشایر و دانش‌آموزان، دانشجویان و بیکاران را شامل می‌شوند و از رشته‌های فناوری پیشرفته می‌توان به نانو، بایو، انرژی نو، انرژی تجدیدپذیر و مدیریت فناوری‌های آب اشاره کرد. بر همین اساس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور سند راهبردی مهارت و فناوری را با هشت راهبرد، 27 سیاست و 250 برنامه که جزو برنامه سازمان است که بر اساس این سند کار کند.

این مسوول خاطرنشان کرد: از جمله حوزه‌هایی که مورد توجه قرار دارد حضور موثر در عرصه بین‌المللی مبتنی بر شعار دیپلماسی مهارت که ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در بستر سیاسی برای رسیدن به انواع دیپلماسی نظیر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.

پرند ادامه داد: دوره بازاریابی فروش کوچک و متوسط از طرح‌هایی است که توسط سازمان فنی و حرفه‌ای اجرا شده است که مدل اجرایی آن بالای 85 درصد موفق بوده است و بر اساس این طرح در شرایطی که می‌خواهیم بیکاری را در جامعه کاهش دهیم باید حداقل نرخ رشد اقتصادی 7.8 درصد باشد و در شرایطی که نرخ رشد منفی 6.8 است که در کوتاه‌مدت باید به توسعه کسب و کار کوچک و متوسط روستایی روی بیاوریم.

وی همچنین با بیان اینکه بین جمعیت غیرفعال و بیکار جامعه تفاوت وجود دارد، اظهار کرد: از اهداف این سازمان توانمندسازی فارغ‌التحصیلان جویای کار است و با توجه به اینکه 66 درصد فارغ‌التحصیلان در مقطع کارشناسی هستند باید توجه داشت که این عامل به عنوان یک تهدید می‌تواند برای بالاتر رفتن مقطع تحصیلی از کارشناسی به کارشناسی‌ارشد و دکتری باشد.

پرند با بیان اینکه یکی از چالش‌های اساسی، فارغ‌التحصیلان جویای کار فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه‌های آزاد و دولتی است تصریح کرد: در همین راستا طرحی با عنوان ارتقاء شایستگی حرفه‌ای دانشجویان برای رفع نیروی کار برای بازار کار است.

وی از طرح آموزش روستاییان خبر داد و گفت: مطابق این طرح مهم‌ترین معضل جامعه مهاجرت افراد از روستاها به شهر است که در همین راستا طرح توانمندسازی روستاییان و حاشیه‌نشینان است که بر اساس این طرح نیازسنجی آموزشی در اولویت قرار دارد.