:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۱.۷۹°
Updated in: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

هند به دنبال رهایی از قرارداد ال‌ان‌جی با قطر است

یک منبع آگاه در دولت هند گفت: پس از کاهش قیمت ال ان جی در بازار آزاد و کاهش تقاضای خریداران داخلی در قطر، این کشور در حال گفتگو با این کشور برای کاهش دستکم 10 درصدی واردات گاز طبیعی مایع(ال ان جی) از قطر تحت یک قرارداد بلند مدت است.
کد خبر: ۵۲۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۰

خبر اقتصادی - دهلی برای اولین بار از اختیار خود برای کاهش 10 درصدی واردات LNG از قطر که تحت قرارداد 25 ساله با شرکت رأس‌گاز این کشور مجاز است، استفاده خواهد کرد. قرارداد 25 ساله هند و قطر برای واردات سالانه 7.5 میلیون تن ال ان جی منعقد شده است.

به گزارش رویترز، این منبع آگاه با بیان اینکه هند قصد دارد در سال 2015 از بند کاهش 10 درصدی واردات استفاده کند، افزود: ما می‌خواهیم تحت این قرارداد تا جایی که ممکن است گاز کمتری وارد کنیم.

این منبع آگاه که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، افزود: در حال مذاکره برای کاهش بیش از 10 درصد هستیم. تمام پایانه‌های ال ان جی با ظرفیت کمتری فعالیت می‌کنند زیرا تقاضای مشتریان کاهش یافته است.

درخواست از شرکت ال ان جی رأس‌گاز قطر برای اظهارنظر در این باره نتیجه‌ای نداشته است.

بزرگترین وارد کننده ال ان جی هند(پترونت) اولین محموله ال ان جی از شرکت رأس‌گاز را تحت قرارداد کنونی در سال 2004 و با سیستم قیمتگذاری بر اساس قیمت نفت دریافت کرد.

آر ‌کی گارگ رییس بخش دارایی شرکت پترونت ال ان جی گفت: هزینه‌های واردات ال ان جی برای هند تحت این قرارداد در حال حاض حدود 13 دلار برای هر میلیون بی ‌تی ‌یو است در حالیکه قیمت ال ان جی در بازار آزاد 6 الی 7 دلار برای هر میلیون بی ‌تی‌ یو است.

قیمت ال ان جی در بازار آزاد آسیا سال گذشته به دلیل افزایش تقاضای بازارهای نوظهور نظیر چین و هند و همچنین افزایش واردات ژاپن به دلیل فاجعه هسته‌ای فوکوشیما تا 20 دلار در هر میلیون بی ‌تی ‌یو بالا رفت اما قیمت‌ها در بازار آزاد از فوریه 2014 به بعد به میزان دو سوم کاهش یافته است.

گارگ گفت:‌ تقاضای ال ان جی در سه ماهه اول امسال کمتر از انتظارات بوده است.