:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸

همایش سراسری مدیران پست برگزار شد

همایش سراسری مدیران و معاونین پست کشور با عنوان "تبیین برنامه‌های سال 1394 با هدف پست هوشمند در خدمت مردم" صبح امروز در تهران آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۵۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
post.jpg
خبر اقتصادی - در آیین گشایش این همایش، وزیر ارتباطات، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزیر، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت پست، اعضای هیات‌مدیره، معاونان مدیرعامل، مدیران ستادی و اجرایی و معاونان آنها حضور داشتند.

به گزارش ایسنا، وزیر ارتباطات در این همایش سال 1394 را سال مهمی برای پست کشور خواند و گفت: در برنامه پنج ساله ششم توسعه نسبت به توسعه در عرصه پستی تاکید شده است.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات، تلاش برای توسعه و رونق کسب و کار در شرکت پست را امری ضروری عنوان کرد و گفت: در طول یک سال گذشته با فعالیت های صورت گرفته شرکت پست توانست 300 میلیارد زیان انباشته خود را جبران کند و انتظار می رود شرکت پست بتواند با راهکارهای سازمانی این روند را تسریع بخشد.

محمود واعظی ، این وزارتخانه را از بخش های مهم کشور نام برد که باید شعار رهبر معظم انقلاب مبنی برهمدلی وهمزبانی بین دولت و مردم در آن تحقق یابد و ادامه داد: از همین رو تلاش داریم مطالبات و انتظارات مردم و نظام را از شرکت پست برطرف کنیم.

وی سال جدید را برای شرکت پست سالی مهم عنوان کرد و گفت: از آنجائیکه این شرکت توانسته مشکلات مالی خود را حل کند می توان با ارائه راهکارهای جدیدی شاهد تحولات پست باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که پست به منظور ارایه خدمات ارتباط مستقیم با مردم دارد، گفت: می توانیم از این روش در پیشبرد اهداف تبلیغاتی این شرکت برای شناساسی خدمات و سرویسهای پستی به تمام آحاد جامعه بهره ببریم.

واعظی راه اندازی پست هوشمند را به عنوان اولویت اول شرکت پست عنوان کرد و گفت: پست می تواند با بهره گیری از فناوری اطلاعات سرویس های خود را گسترش دهد و شبکه جدید پستی راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه پست فضای زیادی برای بالندگی دارد گفت: در سال 1393 شرکت پست حدود 600 میلیارد تومان شرکت پست درآمد داشت که البته این رقم می تواند در مدت زمان کوتاهی تا 10 برابر افزایش یابد.

وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات ، ضمن درخواست از مجلس شورای اسلامی سرعت در تصویب اساسنامه شرکت پست گفت: اگر این کار صورت گیرد تحول اساسی در شرکت پست ایجاد خواهد شد و پروانه اپراتور دوم پست نیز صادر خواهد شد.

وی ورود اپراتور دوم شرکت پست را باعث تقویت و بالندگی شرکت پست و خدمات پستی در کشور عنوان کرد و گفت: حمایت از بخش خصوصی را سرلوحه فعالیتهای خود داشت و بخش خصوصی را نه تنها رقیب خود نمی دانیم بلکه همکار خود در توسعه شرکت پست قلمداد می کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برگزاری کنفرانس جهانی پست در ژنو و بیانات بشار حسین - مسوول اتحادیه جهانی پست - گفت: هم اتحادیه جهانی پست و هم پستی‌های کشور باید امسال تغییر کنند و تغییر خواهند کرد.

مهندس برات قنبری با مشابه خواندن وظیفه مخابرات با پست گفت: اگر در بحث مخابرات مسوولیت جابه‌جایی اطلاعات وجود دارد پست هم مسوولیت جابه‌جایی انرژی و چیز‌های دیگر را برعهده دارد.

وی با اشاره به این‌که یکی از دلایل عدم موفقیت کشور در زمینه‌ی صرفه‌جویی انرژی قیمت کم آن بوده، گفت: همان طور که در برنامه ششم هم به ضرورت رشد 30 درصدی اقتصاد از طریق بهره‌وری تاکید شده است، پست در کم‌ کردن مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری نقش اساسی می‌تواند داشته باشد.

قنبری با تاکید بر این‌که بازار پست یک بازار قابل گسترش است، گفت: شرکت پست باید با هدف‌گذاری‌های مشخص سهم درآمد پستی را افزایش دهد و با کمک IT به سمت صنعت پست حرکت کند و گسترش یابد که بازار پست تا بیش از 10 برابر قابلیت توسعه دارد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که در کشور سرویس‌ها گران اداره می‌شود و ضرورت کنترل هزینه‌ها وجود دارد، گفت: در شبکه‌های بانکی هم مثل شبکه‌های پستی کشور هزینه ارائه سرویس‌ها بالاست برای شبکه بانکی هر فردی که جلوی باجه می‌ایستد 500 تا 1000 تومان هزینه بر است و اگر بتوان هرچه بیشتر این افراد را به سمت ATM و یا حتی سرویس‌های اینترنتی هدایت کرد، هزینه‌ها تا یک دهم کاهش می‌یابد.

قنبری با اشاره به تناسب به شعار همایش با عنوان پست هوشمند در خدمت مردم با برنامه تحول پست گفت: مردم باید تغییرات پست را حس کنند و روحیه اطمینان مردم نسبت به پست تقویت شود.

وی در بخش دیگر به ضرورت وجود رضایت شغلی پرسنل پست اشاره کرد و گفت: سال جدید سالی است که باید همکاران پستی شان و منزلت خود را پیدا کنند و به رضایت شغلی برسند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این‌که شرکت پست با هیچ محدودیت قانونی برای اقدامات و طرح‌هایش مواجه نیست، گفت: تنها در نتیجه کار و تلاش شبکه پستی طرح توسعه زیرساخت‌های پستی صورت می‌گیرد که از نظر وزارتخانه هم شکل‌گیری این طرح مهم است.

قنبری در ادامه به بحث نوآوری درشرکت پست اشاره کرد و گفت: پیام من در آغاز برنامه ششم پست این است که در این برنامه بحث نوآوری، یکپارچگی و و پیوستگی محصولات و خدمات باید صورت بگیرد.

وی با تاکید بر این‌که پارادایم فعلی ما قابل ادامه نیست و باید شکسته شود، افزود: یکپارچگی خدمات و محصولات از برنامه‌های آتی پست است و این نوآوری‌ها نباید به عنوان یک امر لوکس باشد بلکه باید عینیت درآید.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان به ضرورت استفاده از مشاورین بین‌المللی برای تحول پست در برنامه ششم اشاره کرد و گفت: شرکت پست باید از مشاورین و صاحبنظران بین‌المللی برای تدوین برنامه پست و آموزش پرسنل خود استفاده کند.

در ادامه رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت پست کشور به اقدامات صورت گرفته در سال 1393 توسط پست اشاره کرد و گفت: در سال 1393 اصلاح ساختار فنی شرکت و اصلاح خطوط ریلی، هوایی، زمینی، بازنگری فرآیند‌ها و ساده‌سازی امور، اصلاح ساختار سازمانی و نیروی انسانی، حذف ادارات و کاهش موازی‌کاری که با حذف 111 مدیر ردیف مدیر کل همراه بود و منجر به کاهش فرآیند‌های زائد شد و طبقه‌بندی استان‌ها به چهار گروه و تعریف شاخص‌های درآمد، هزینه، کیفیت و ترافیک صورت گرفته است.

وی با تصریح بر وجود تورم نیرو در برخی بخش‌های پست و ضرورت کاهش نیروی انسانی در این بخش‌ها گفت: 1513 نفر تا پایان فروردین‌ماه امسال کاهش نیرو داشتیم که حدود 1100 نفر فقط برای سال قبل بوده است و طرح جامع نیروی انسانی را با کمک مشاورین برای افق 1404 با توجه به رویکرد‌های جدید پست طراحی کردیم.

حسین مهری با اشاره به اصلاح ساختار اقتصادی پست گفت: تعیین تکلیف قرار‌داد‌های زیان‌ده، تاکید بر سرویس‌های ارزش افزوده، ایجاد و راه‌اندازی سرویس‌های جدید، توسعه بازار از طریق انعقاد با بیش از 3000 شرکت، سازمان و اداره، تفاهم‌نامه با 18 استاندارد اقداماتی بود که در سال قبل صورت گرفت.

مدیر عامل شرکت پست کشور با اشاره به مشخص کردن بحث مالیات این شرکت از سال 1387 تا 1391 گفت: از سال 1387 تا 1391 به امور مالیاتی به این شرکت تاییدیه داده نمی‌شد و رقم بالایی از پست درخواست شده بود که با پیگیری‌های خوب همکاران در حوزه مالی توانستیم مالیات‌های این سالها را رفع کنیم.

وی با اشاره به بدهی سنگین پیشین شرکت گفت: با انضباط مالی که ایجاد شد، پست توانست با کلیه استان‌ها تسویه‌حساب کند و فقط یک بدهی بین‌المللی باقی‌مانده و از مجموع بدهی 146 میلیارد تومانی، 135 میلیارد آن پرداخت شده است.

مهری با اشاره به اسناسنامه شرکت پست گفت: ضمن پیگیری‌ها و حمایت‌های وزیر ارتباطات و در ادامه‌ی بحث‌های مفصل اساسنامه پست به تایید رسید و چاپ شد و اکنون در صحن مجلس است.

او به ارائه برخی آمارهای مربوط به افزایش و گسترش خدمات پست پرداخت و گفت: شرکت پست افزایش 34 درصدی رشد ترافیک سرویس پست ویژه، افزایش 26 درصدی ترافیک رشد پیشتاز، افزایش 22 درصدی رشد ترافیک سرویس سفارشی، افزایش 28 درصدی حجم و وزن مرسولات و در مجموع افزایش 12.5 درصدی رشد ترافیک و در بحث عادی تنها دو درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به افزایش 45.3 درصدی درآمد پست گفت: تفاوت درآمد سال 1393 به سال 1392 ، 1980 میلیارد ریال بوده است.

او با اشاره به کاهش 10 درصدی نیروی انسانی در پست گفت: همین باعث شد توجه بیشتری به معیشت پرسنل داشته باشیم و امیدواریم با بهبود وضعیت در سال 1394 توجه ویژه‌تری به این امر داشته باشیم و یک همسان‌سازی در سطح پرداخت‌ها در وزارتخانه اتفاق بیفتد.

مهری با اشاره به این‌که سال 1394 به نام سال دولت و ملت و همدلی و همزبانی نامگذاری شد، گفت: سال 1394 برای پست سال سخت‌تری است، زیرا بستر‌ها و امیدهایی پیدا شده که رسالت پست را در انجام وظایف سنگین‌تر می‌کند و با تاسی به این شعار و شعار خودش که پست هوشمند در خدمت مردم است با دلسوزی و همدلی امکان افزایش بهره‌وری پست را ایجاد کند.

مدیر عامل شرکت پست کشور با تاکید بر این‌که شاخص‌های ارزیابی هوشمند‌سازی، بهره‌وری بالاست، گفت: شش هدف برای شرکت پست تعریف شده که عبارتند از ارتقاء‌ توان اقتصادی و رشد بهره‌وری، نوآوری در خدمات و محصولات، ارتقاء کیفیت خدمات و محصولات، افزایش سهم از بازار خدمات پستی، افزایش رضایت ذی‌نفعان، توانمند‌سازی و توسعه سرمایه انسانی.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت جهت‌گیری‌های پست‌های دنیا با پست کشور گفت: جهت‌گیری‌های پست دنیا به سمت کالا، خدمات است، زیرا خواه‌ ناخواه پست‌نامه‌ها در حال کاهش است. به‌طوری که پست‌نامه‌ها در سال 2012، 1.5 درصد و در سال 2013، 4.5 درصد کاهش یافته است.

مهری با اشاره به سرمایه‌گذاری 50 هزار میلیاردی چین در حوزه خرید و فروش اینترنتی برای سال 2020 در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت افزایش مرسولات غیرثبتی گفت: آمار سال قبل حاکی از آن است که پست کشور ما برخلاف پست جهان به سمت مرسولات ثبتی می‌رود که این نیاز به اصلاحات اساسی زیرساختها متناسب با نیاز کالا و خدمات دارد.

وی با اشاره به برگزاری اتحادیه جهانی پست در ژنو با حضور 750 نفر گفت: در این کنفرانس ارائه‌ی راهکارهای توسعه صورت گرفت و 36 کشور به تشریح برنامه‌های خود را در حوزه پست پرداختند و ما هم با الگوگیری از پست جهانی به سمت توسعه حرکت کنیم.

مهری با اشاره به تفاوت همایش امروز شرکت پست با همایش‌های قبلی گفت: در این همایش سه پنل کسب و کار طراحی کردیم. دو پنل برای بخش خصوصی که کارآفرینانی که با شرکت پست در سال قبل مشارکت داشتند حضور دارند دو پنل ما هم با نگاه ابعاد سه‌گانه الکتریکی، مالی و فیزیکی و یک پنل تجارب مدیران استان‌های کشور است که در این سال موفق عمل کردند.

مدیر عامل شرکت پست کشور با تاکید بر این‌که فرصت ایجاد شده برای شرکت پست، یک فرصت طلایی است گفت: اگر پست از این فرصت طلایی که مورد حمایت وزیر، شورای معاونین وزارتخانه و نمایندگان مجلس قرار گرفته استفاده نکند فردا افسوس خواهد خورد و این فرصتی است که موجب احیای پست خواهد شد.