:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵

آخرین وضعیت توسعه آزادگان شمالی توسط چشم بادامی‌ها

طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی که از دهه 80 آغاز شده است طبق وعده ها با برداشت روزانه 75 هزار بشکه در قالب فاز اول به بهره برداری می رسد.
کد خبر: ۵۲۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
20-234.jpg

خبر اقتصادی - توسعه میدان نفتی آزادگان که با میدان مجنون عراق مشترک است، در نیمه اول دهه 80 بنا بود توسط ژاپنی ها انجام شود اما با توجه به اینکه قسمت شمالی این میدان در هور -آب- قرار گرفته بود و لرزه نگاری سه بعدی آن صورت نگرفته بود، ژاپنی‌ها قرارداد را محدود به بخش جنوبی کردند و در همان قسمت هم مشغول به کار شدند و در نتیجه این میدان مشترک به دوبخش شمالی و جنوبی تقسیم شد. البته بسیاری از کارشناسان معتقدند جدا کردن آزادگان جنوبی و شمالی از ابتدا کار اشتباهی بوده است.

به گزارش ایسنا، در بخش جنوبی این میدان مشترک که حدود یک سال از اخراج پیمانکار چینی پس از اولتیماتوم‌های پی در پی و عمل نکردن به وعده‌ها می‌گذرد، طبق وعده‌ها افزایش تولید زود هنگام به میزان روزانه 80 هزار بشکه تا پایان سال 1394 محقق می‌شود.

در بخش شمالی این میدان مشترک نفتی نیز طرح توسعه توسط شرکت سی ان پی سی چین به عنوان پیمانکار در حال انجام است که پس از اخراج پیمانکار بخش جنوبی عملیات اجرایی تا حدودی از شتاب برخوردار شده و جدیت این شرکت در توسعه میدان آزادگان شمالی بیشتر شده است.

بر اساس این گزارش، طرح توسعه این میدان نفتی از پیشرفت 94 درصدی برخوردار شده و با با بهره‌برداری از فاز اول در تیرماه سال جاری طبق وعده های پیشین مسوولان شرکت ملی نفت، برداشت نفت از این میدان مشترک با عراق به 75 هزار بشکه و پس از اجرای فاز دوم به 150 هزار بشکه خواهد رسید.

در این زمینه، کرامت بهبهانی، مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی با اشاره به اینکه مطالعات مخزنی فاز دوم توسعه میدان آزادگان شمالی نهایی شده است، اعلام کرده که به احتمال زیاد فاز دوم توسعه این میدان به صورت مرحله ای اجرا خواهد شد که در مرحله اول آن 20 حلقه چاه تولیدی برای رسیدن به تولید 25 هزار بشکه برنامه ریزی شده است و برای تحقق این تعداد، سرمایه گذاری تحت الارضی نخواهیم داشت تا فرصت برای بررسی رفتار چاه ها در فاز اول مهیا شود.

به گفته او با توجه به اینکه در میدان آزادگان شمالی تولید زود هنگام نداشته ایم، نمی توان رفتار مخزن را ارزیابی و بر اساس آن سناریو فاز دوم را تهیه کرد، بنابراین با توسعه مرحله‌ای در فاز دوم فرصتی خواهیم داشت تا رفتار مخازن چاه ها را در فاز اول بررسی کنیم.

بهبهانی همچنین درباره محل دریافت نفت و گاز از میدان آزادگان شمالی گفته که تلمبه خانه غرب کارون و ان جی ال 3200در صورت آماده شدن برای دریافت نفت و گاز استفاده خواهد شد و در غیر این صورت از روش های جایگزین مثل ایجاد کنارگذر استفاده خواهد شد که در ابن زمینه از شرکت سی ان پی سی آی چین درخواست کردیم برای ایجاد کنار گذر اقدام کند و خیلی از اجناس مربوط به این کنارگذر سفارش خرید داده شده است.

بر اساس این گزارش واگذاری این پروژه به چینی‌ها در مهرماه 1389 انجام و مدت اجرای پروژه چینی‌ها طی مدت 48 تا 52 ماه تعیین شد،بنابراین طبق برنامه این میدان باید در دی ماه سال گذشته به مرحله تولید می‌رسید اما این امر محقق نشد و در صورت به بهره برداری رسیدن این پروژه در تیرماه سال جاری باز هم چینی ها در این پروژه تاخیر داشته اند.