:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶

خودروهای فرسوده عامل 70 درصد آلودگی هوای قم هستند

مدیرکل حفاظت از محیط زیست قم گفت: خودروهای فرسوده عامل 70 درصد آلودگی هوای قم هستند.
کد خبر: ۵۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۷
ˈ محمودعلی رکنیˈ روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته هوای پاک با اشاره به وضعیت آلودگی هوا اظهار داشت: در دولت نهم و دهم یک میلیون و 300 هزار خودرو در کشور از رده خارج شد که هنوز یک میلیون خودرو فرسوده در سطح شهرها فعالیت می کنند که 70 درصد آلودگی هوا مربوط به این امر است.

وی افزود: 400 هزار موتور سیکلت در قم موجود است که آلایندگی هر موتور سیکلت برابر با پنج خودرو است.

وی با اشاره به اینکه باید معاینه فنی وسایل نقلیه به صورت جدی پیگیری شود ، گفت: بسیاری از وسایل نقلیه و خودروها استاندارد نیستند که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند همچنین وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی نیز ارتقا یابد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست قم، افزود: بسیاری از سوخت ها نیز غیر استاندارد هستند که باعث افزایش بار آلودگی هوا می شود.

وی با اشاره به اینکه 30 درصد وضعیت آلودگی هوا به خاطر استقرار نامناسب واحدهای صنعتی آلاینده در حریم شهر است، گفت: تعدادی از واحدهای صنعتی در حریم شهر قم با استفاده از تکنولوژی های قدیمی فعالیت می کنند که آلودگی هوا را تشدید می کنند.

رکنی، افزود: باید واحدهای خدماتی و صنعتی در استان را نظام مند کنیم و از هرگونه مدیریت غیرمنطقی و علمی در این مسیر خودداری کنیم.

وی به راهکارهای مهار آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: واحدهای صنعتی و خدماتی استان با تشکیل تشکل های زیست محیطی در جهت رسیدگی به مشکلات زیستی فعالیت می کنند.