:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
دیو خاکستری آلودگی هوا و ترافیک، راهکار تازه می طلبد

تولید بنزین روزانه 27 میلیون لیتر افزایش می یابد آیا به فکر کیفیت بنزین هم هستیم؟

استراتژی جایگزینی گاز و توسعه حمل و نقل عمومی و جاده های چند طبقه و غیرهمسطح، شاید در ابتدا با مقاومت و کندی همراه باشد اما قطعا می تواند راهگشای ترافیک و آلودگی هوا در آینده باشد اما اراده دولت و وزارت نفت و خودروسازان و همراهی مردم را می خواهد تا از دیو خاکستری الودگی هوا و ترافیک شدید تهران و جاده های کشور نجات یابیم...
کد خبر: ۵۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۸


خبراقتصادی: بدون شک، در سرزمین ایران که دومین ذخایر گاز جهان را دارد، سوخت خودروها و سیستم سوخت کارخانه ها و حمل و نقل کشور باید به سمت گاز سوز شدن و بهبود کیفیت سوخت بنزین و گازوئیل حرکت کند تا آلودگی هوا کاهش یابدو صرفه اقتصادی و بهبود فعالیت پالایشگاه ها و جایگاه های سوخت و تاکسی ها، اتوبوس و خودروهای شخصی و... نیز در دستور کار قرار گیرد.
اما این روزها موضوع رشد تولید بنزین و خودکفایی در سوخت مورد نیاز، افزایش تولید خودرو و تعدادخودروهای کشور و حدود 5 میلیون خودرو در تهران همچنان استراتژی سوخت و حمل و نقل کشور است و هنوز خبری از استراتژی راهگشای پایه گاز سوز کردن خودروها، افزایش جایگاه های سوخت گاز و تبدیل وضعیت فعلی شهرهای بزرگ به شهرهایی با سوخت گاز طبیعی نیست و حتی برخی کارخانه های کشور همچنان با سوخت های دیگر کار می کنند.
نه تنها خبری از گازسوزکردن همه خودروها و کاهش تعداد خودروهای شخصی و افزایش خودروهای عمومی نیست بلکه خودروسازان در تلاشند که استاندارد یورو 4 را به خاطر رشد هزینه های تولید در شرایط کنونی و همچنین نبود سوخت یورو 4 به عقب بیندازند.
مجموعه عملکرد وزارت نفت، خودروسازان، شرکت پالایش و پخش، بهینه سازی مصرف سوخت و شرکت گاز و .... همچنان تداوم روند گذشته را در دستور کار دارد. در حالی که پایه گاز سوز کردن خودروها، کاهش گوگرد و بنزن در سوخت بنزین و گازوئیل، کاهش تعداد خودروهای شخصی و تردد خودروهای تک سرنشین و تاکسی های سرگردان، توسعه مترو، ساخت جاده های چند طبقه و غیر همسطح، زیرگذر و روگذر، و... باید استراتژی حمل و نقل کشور در آینده باشد و قطعا از طریق صرفه جویی هایی که استفاده از گاز ایجاد می کند می توان تمام هزینه های اصلاح هندسی، مترو، هزینه خودروسازان، هزینه جایگاه ها و.... را تامین کرد.
استراتژی جایگزینی گاز و توسعه حمل و نقل عمومی و جاده های چند طبقه و غیرهمسطح، شاید در ابتدا با مقاومت و کندی همراه باشد اما قطعا می تواند راهگشای ترافیک و آلودگی هوا در آینده باشد اما اراده دولت و وزارت نفت و خودروسازان و همراهی مردم را می خواهد تا از دیو خاکستری الودگی هوا و ترافیک شدید تهران و جاده های کشور نجات یابیم...

در شرایطی که خبرها حاکی ازرشد تولید بنزین است اما این روزها خودروسازان و کارشناسان می گویند اگر قرار است موتور خودرو استاندارد یورو 4 باشد باید کیفیت سوخت بنزین نیز یورو 4 باشد و بنزن و گوگرد موجود در بنزین، کمتر شود. مردم نیز انتظار دارند که کیفیت بنزین بهتر شود و گاز طبیعی و سوخت پاک نیز جایگزین بنزین و گازوئیل شود...

به گزارش دنیای صنعت، مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه تا پایان دولت دهم از 9 طرح این شرکت بهره برداری خواهد شد گفت:با افتتاح این 9 طرح روزانه 27 میلیون لیتر بنزین و 30 میلیون لیتر نفت گاز به تولید فرآوده های نفتی کشور اضافه خواهد شد.

حمید رضا سید جعفری با بیان اینکه طرح های مهر ماندگار بخشی از برنامه چشم انداز 20 ساله را پوشش می دهد تصریح کرد:در این شرکت 9 طرح مهر ماندگار با حجم سرمایه گذاری 10 میلیارد دلار پیش بینی شده که شرکت باید تا پایان دولت دهم این طرح ها را به بهره برداری برساند.
مهندس سید جعفری همچنین ادامه داد:اولین طرح مهر ماندگار در تیر ماه سال جاری در پالایشگاه شهید تند گویان افتتاح شد که با آغاز این طرح,ایران برای اولین بار در میان کشورهای منطقه موفق به تولید نفت گاز,نفت سفید و تولید بنزین با استاندارد یورو 4 شد.
سید جعفری اظهار داشت:پیش بینی می شود که تا پایان برنامه پنجم توسعه به 40 درصد و تا پایان افق 20 ساله به 90 درصد هدف افزایش ظرفیت برسیم و در زمینه جا به جایی و انتقال فرآورده ها از 26 درصد به 47 درصد ارتقاء پیدا کنیم.
سید جعفری گفت:پیش بینی می شود رشد ظرفیت پالایشی کشور تا پایان افق 20 ساله از روزی یک میلیون و 800 هزار بشکه به 3 میلیون و 300 هزار بشکه ارتقاء پیدا کند که برا ی این ارتقاء ظرفیت در طی 15 سال سرمایه ای بالغ بر 48 میلیارد دلار پیش بینی شده است.
سید جعفری با بیان اینکه ماموریت این شرکت, پالایش و انتقال فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور است افزود: در دراستای اجرای این ماموریت در حال حاضر روزانه رقمی بالغ بر یک میلیون و 800هزار بشکه نفت خام را پالایش و 280میلیون لیتر فرآورده را تولید و جا به جا می کند.
وی افزود:کشور ایران با داشتن 10 درصد ذخایر اثبات شده نفت خام در دنیا و 12 درصد ذخایر اثبات شده در اوپک این انتظار از آن می رود که ظرفیت تولیدی در خور این ارقام داشته باشد,که با تلاش کارشناسان این هدف محقق شده و هم اکنون این شرکت در بین رقبای خود جزء 15 کشور پالایش نفتی دنیا به حساب می آید.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
alii dadgar
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
0
0
bayad keyfhyate benzino bala bebaran