:
كمينه:۲۷.۶۲°
بیشینه:۲۷.۹۹°
Updated in: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸
پوستر مورد دار یک فیلم مستند ایرانی

چرا نام بیضایی در پوستر فیلم فرش ایرانی حذف شده است

حذف نام بهرام بیضایی از اطلاعات پشت جلد، جای تعجب دارد و اگر به دلیل مهاجرت این فیلمساز از ایران این اتفاق افتاده باشد که این سوال باقی است که چرا نام دیگران حذف نشده است.
کد خبر: ۴۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۴



نسخه خانگی "فرش ایرانی" ساخته 15 کارگردان سینمای ایران وارد بازار شد در حالیکه در پشت جلد این محصول نام بیضایی حذف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم "فرش ایرانی" که حاصل تلاش تعدادی از کارگردان‌های شناخته‌شده سینمای ایران است، به عنوان اثری ماندگار می‌تواند بخشی از ویژگی‌های دست‌بافته ایرانی را به مخاطبان تمام کشورهای جهان انعکاس دهد.

تاکنون فیلم‌های زیادی درباره فرش و این هنر ـ صنعت به وسیله کارگردان‌های ایرانی ساخته شده که هر کدام ارزش و جایگاه خاص خود را داشته‌اند، اما اینکه 15 فیلمساز ایرانی که جزو چهره‌های شناخته‌شده سینمای ایران محسوب می‌شوند به این شکل کنار هم جمع شوند و یک موضوع را انعکاس دهند، تاکنون اتفاق نیفتاده بود. مهمتر اینکه متولی این امر مرکز ملی فرش ایران است.

نکته مهم اینکه این مرکز خود مسئولیت ساخت فیلم را عهده‌دار نشده است، بلکه با دعوت از رضا میرکریمی به عنوان تهیه‌کننده برنامه‌ریزی هنری را بر عهده یکی از دست‌اندرکاران سینمای ایران می‌گذارد تا این فیلم از وجه سفارش صرف خارج شود و وجوه هنری و جذابیت بصری داشته باشد.

در این میان فعالیت منوچهر محمدی به عنوان مجری طرح که در دعوت و هماهنگ کردن حضور کارگردان‌های این پروژه نقش مهمی ایفا کرده، ارائه چنین اثری را میسر کرد.

فیلم سینمایی "فرش ایرانی" جدا از ارزش‌های مفهومی و معنوی که در خود دارد، از یک ویژگی مهم دیگر نیز سود می‌برد؛ اینکه کارگردان‌ها آثار خود را به گونه‌ای تولید کردند که به هیچ وجه شبیه همدیگر نیست و در عین حال سبک خاص هر فیلمساز به خوبی در فیلم نمایان شده است.
 
این ویژگی باعث می‌شود مخاطب بتواند به فراخور نگاه و شرایط ذهنی خود با هر کدام از این آثار که خود علاقمند است، احساس نزدیکی و همچنین حضور و نقش سازنده اثر را به مفهوم واقعی کلمه لمس کند. این موضوع به خصوص در جلب نگاه مخاطبان خارجی که این کارگردان ها را می‌شناسند و حتی آنهایی که علاقمند به آشنایی با آثار سینماگران ایرانی هستند، نقش بسیار موثری دارد.
 
در این دی وی دی با اینکه 15 فیلم از 15 کارگردان؛ بهروز افخمی، رخشان بنی اعتماد، بهرام بیضایی، جعفر پناهی، کمال تبریزی، سیف‌الله داد، مجتبی راعی، نورالدین زرین کلک، خسرو سینایی، بهمن فرمان آرا، عباس کیارستمی، مجید مجیدی، رضا میرکریمی، داریوش مهرجویی و محمدرضا هنرمند آورده شده است ولی در پشت جلد دی وی دی نام 14 کارگردان آورده شده و نام بهرام بیضایی حذف شده است. همچنین امضا و عکس تنها چند کارگردان درج شده است.
 
حذف نام بیضایی از اطلاعات پشت جلد، جای تعجب دارد و اگر به دلیل مهاجرت این فیلمساز از ایران این اتفاق افتاده باشد که این سوال باقی است که چرا نام  دیگران حذف نشده است.