:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶

توسعه و تنوع برند ملی در ایران خودرو، از سمند تا رانا و پژو 206

سهم 25 تا 30 درصدي برند ملي در سبد محصولات صادراتي ایران خودرو
کد خبر: ۴۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۸

خبراقتصادی: ایران خودرو یکی از معدود صنایعی است که با به کار گیری تفکر و خلاقیت ایرانی سعی در شناساندن برند ایرانی در سطح جهانی دارد.


افزایش سهم برند ملی و  تنوع محصولات، اهمیت ویژه ای در برنامه ایران خودرو برای توسعه بازار دارد و اقدامات مهمی نیز برای این امر در دستور کار قرار گرفته که طراحی و ساخت دو پلتفرم جدید در کلاس های بی. و دی. با سرمایه گذاری 1300 میلیارد تومان، گامی بلند در این خصوص به شمار می رود.

در مجموعه ايران خودرو کسب دانش طراحي و توسعه محصولات به عنوان شرط مهم ورود به بازار جهاني و يک مزيت رقابتي بزرگ شناخته شده و نيروي انساني متخصص در اين بخش عمده ترين نقش را ايفا مي کند. در اين راه علاوه بر نيروهاي نخبه در داخل مجموعه، از ظرفيت هاي انساني و نرم افزاري مراکز تخصصي و دانشگاهي کشور نيز در تحقق اهداف کليدي خود کمک مي گيرد.

اختصاص حداقل سه درصد از درآمد فروش به تحقيق و توسعه و اجراي پروژه هاي مرتبط در سال توليد ملي نشان دهنده باور عميق ايران خودرو به جایگاه تفکر و خلاقیت نیروی انسانی ایرانی است و از این ظرفیت و توان در جهت دستیابی به اهداف خود در ایجاد یک برند بزرگ بهره می گیرد.

همسو با این هدف مدیر عامل ایران خودرو می گوید این مجموعه قصد دارد 90 درصد سبد محصولات خود را طی پنج سال به برند داخلی اختصاص دهد.

وی می افزاید: از سال 1393 به تدریج و در مدت پنج سال با تحقق پروژه های دو پلتفرم ملی، بالغ بر 90 درصد سبد محصول ایران خودرو به برند داخلی اختصاص پیدا خواهد کرد.

مهندس جواد نجم الدین تصریح می کند: 10 درصد باقی مانده برای تکمیل سبد محصول شرکت در بخش های خاصی که مقیاس اقتصادی، طراحی و ساخت را توجیه نمی کند، با مشارکت خودروسازان جهانی، محصول جدید تعریف می شود.

مهندس نجم الدین مهم ترین اقدامات انجام شده در زمینه طراحی پلتفرم های ملی را  بهبود فرآیندهای تامین نقدینگی از طریق تنوع در روش های تامین مالی و مدیریت بهینه توزیع منابع مالی،  افزایش 40 درصدی سرمایه شرکت از 300 / 6 میلیارد ریال به 820 / 8 میلیارد ریال در آبان ماه سال 90 از محل سود انباشته شده و بازاریابی و فروش اثر بخش محصولات جدید و افزایش سهم بازار در تامین قطعات یدکی و خدمات عنوان می کند.

مدیریت اصولی و نوین، تحقق برنامه ها، انتصاب مدیران شایسته و با تجربه، داشتن برنامه های کوتاه مدت و میان مدت و دراز مدت براساس نیاز مشتریان و اقتصاد رقابتی از اصولی است که مجموعه ایران خودرو برای رسیدن به اهداف خود در سرلوحه کار قرار می دهد.

همچنین با تداوم برنامه هاي تحول گراي مديريت ارشد گروه صنعتي ايران خودرو مبنی برافزایش توان ساخت داخل قطعات و مجموعه های خودرو، تولید خودرو با نشان ایرانی و توسعه برند ملی ایران خودرو در بازار های بین المللی موجب شده که نام ایران خودرو بر تارک صنعت و اقتصاد کشور بدرخشد .

 

 

­بهره گیری 95 درصدی از ظرفیت تولید

 

نجم الدین همچنین از تلاش ایران خودرو برای بهره وری و کاهش هزینه های تکوین محصول خبر می دهد و می گوید: درهمین راستا دستیابی به بالای 95 درصد بهره برداری از ظرفیت های تولیدی و رشد بهره وری نیروی انسانی سالانه 11.5 درصد، هدف گذاری شده است.

 

 

رشد سالانه 12 درصدی تیراژ تولید ایران خودرو

 

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، رشد تیراژ تولید این شرکت از سال 1387 را به طور متوسط سالانه 12درصد ذکر کرد.

در سال 87 تولید ایران خودرو حدود 600 هزار دستگاه بود، اما در سال 88 و با ورود مهندس نجم الدين به اين شركت، به حدود 680 هزار دستگاه، در سال 89 به حدود 755 هزار دستگاه و در سال 90 بیش از 772هزار دستگاه رسيد. این تحول عمده  نشان می دهد که در دوره مدیریت مهندس نجم الدین معادل 30 درصد از رکورد تولید قبلی افزایش تولید داشته است . زیرا برای یک شرکت  بزرگ خودروسازی ایجاد ظرفیت جدید با رشد بيش از 30 درصدی و بدون هزينه هاي اضافه،  کار ساده ای نیست.

این شرکت از نظر تنوع محصول و خدمات پس از فروش و سود آوری و... نیز تحولات عمده ای را در سه سال اخیر شاهد بوده است. براین اساس، سه سال اخیر در تاریخ ایران خودرو از نظر تولید، فروش، سود سهام ، نقطه عطف به شمار می آید و از هر لحاظ ایران خودرو تحولات مثبت تاریخی را به ثبت رسانده است.

 

ارتقای سطح کیفی و قیمت رقابتی از اهداف چشم انداز ایران خودرو

 

مدیرعامل ایران خودرو از بازنگری چشم انداز ایران خودرو تا سال 1393 خبر داد و سودآوری بلند مدت از راه دستیابی به مقیاس اقتصادی تولید، کیفیت و قیمت رقابتی را از موارد مهم آن دانست.

وی رشد درآمد، مدیریت هزینه و تحقق اهداف بودجه ای پروژه های توسعه ای را از رویکردهای رسیدن به سودآوری بلندمدت عنوان کرد و گفت: گروه صنعتی ایران خودرو برای دستیابی به کیفیت و قیمت رقابتی محصولات در بازارهای هدف، بهای تمام شده و ارتقای کیفیت را هدف قرار داده است.

ارتقای كيفيت محصولات، تحقق اهداف زماني و ريالي پروژه‌هاي توسعه و ارائه دو محصول جديد و دو مدل در هر سال در جهت دستيابي به سبد متنوع محصولات و منطبق با نياز بازار از اهداف كلان چشم انداز گروه صنعتی ایران خودرو هستند.

افزايش بهره ‌وري سازمان و كيفيت محصول، بهبود فرایندهای طراحی و توسعه محصولات، توسعه و بهبود فرایند بازاریابی و فروش و خدمات پس از فروش از محورهای مهم جهت گیری های استراتژیک ایران خودرو در دست یابی به چشم انداز و اهداف کلان تا سال 1393 به شمار می رود. نقشه استراتژیک ایران خودرو در بخش سواری بر اساس سه جهت گیری استراتژیک در چهار منظر مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری تدوین شده و تمام واحدها و شرکت های زنجیره سواری گروه صنعتی باید برنامه ها و اهداف خود را همسو با جهت گیری ها و اهداف کلان تا سال 1393 تنظیم کنند.

در این راستا معاونت استراتژی و برنامه ریزی هم راستایی و هم افزایی لازم را در زنجیره سواری ایجاد کرده و عملکرد اهداف کلان را به مدیریت گزارش می کند.

 

سهم 25 تا 30 درصدي برند ملي در سبد محصولات صادراتي

 

گروه صنعتي ايران خودرو با هدف کسب سهم مناسب از بازار هاي جهاني، در سال جاري 50 هزاردستگاه خودرو صادر مي کند.  

مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو در این رابطه می گوید: با توجه به اين که نقشه راه 91 ايران خودرو بر مبناي توليد صادرات محور ترسيم شده، امسال شاهد جهش صادراتي در محصولات ايران خودرو خواهيم بود.

وي با اشاره به به سهم 25 تا 30 درصدي برند ملي در سبد محصولات صادراتي ايران خودرو می افزاید: اين شرکت در سه ماه اول امسال چهار هزارو 572 دستگاه خودرو صادر کرد که از نظر تعداد، 45 درصد و از نظر ارزش 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نشان مي دهد.

مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو استراتژي صادرات ايران خودرو را ايجاد پايگاه هاي توليد خودرو از طريق سرمايه گذاري مشترک و اعطاي امتياز ليسانس توليد و صادرات خودروي کامل برند سمند و سورن و توليدات مشترک ساير برند ها عنوان و تصریح می کند: برنامه ايران خودرو در سال جاري  صادرات 50 هزار دستگاه خودرو است که از اين ميزان 39 هزار و 500 دستگاه معادل 79 درصد آن متعلق به برند ملي خواهد بود. 

مهندس نجم الدين می گوید: ايران خودرو تاکنون به 30 بازار دنيا عمدتا در کشور هاي مشترک المنافع، منطقه خاورميانه، اروپا، آمريکاي جنوبي و آفريقا صادرات داشته است.

مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو تصريح می کند: براي ارائه خدمات پس از فروش و تامين قطعات يدکي در بازار صادراتي و پشتيباني مشتريان، ايران خودرو درحال حاضر 139 نمايندگي توزيع محصول در 27 کشور و هفت خط توليد سواري دارد.

 

توجه به کیفیت به منظور تسخیر بازارهای جهانی

 

مدیران مجموعه ایران خودرو بر این باورند که راه بازارهای جهانی از کیفیت می گذرد؛ در نتیجه به دنبال شکل گیری کمیته عالی کیفیت در ایران خودرو ، كيفيت از جایگاه بسیار ویژه ای در برنامه راهبردی ایران خودرو برخوردار شد و برنامه های جهش کیفیت که در همان چارچوب به اجرا در آمد نتایج درخشانی را در پی داشت که در گزارش های مراجع بی طرف نيز به تایید رسیده است. در این سه سال شاخص های کیفی بصورت جهشي رشد نمود که آمارها و گزارش های آن در مراحل گوناگون منتشر شده است.

كاهش مراجعه خودروهاي تحويلي تا پنج هزار کیلومتر اول به شبكه خدمات پس از فروش ، طرح استقرار تكوين ، ايجاد كيفيت رقابتي محصولات در شاخص هاي رضايت مشتريان از محصول، استقرار سيستم جامع رديابی قطعات در خدمات پس از فروش و ارائه بازخورد به سازندگان ، برنامه افزایش تعداد منابع تامین بنابر دسته بندي قطعات و مجموعه ها، خودرو و موقعيت جغرافيايي سايت ها و بهبود فرایند عبور مستقيم خودروها در انتهاي خط، كاهش دوباره كاري در فرآيند توليد و بهبود قابليت هاي فرآيند، كيفيت قطعات ورودي، بالانس خطوط از راهبردهای مجموعه ایران خودرو در بحث کیفیت است.

 

ارتقای ایمنی و تنوع سبد سوختی

 

مهندس نجم الدین افزایش تولید خودروهای کم مصرف و دست یابی به استاندارد زیست محیطی یورو 4 را از دیگر برنامه های راه 91 ایران خودرو می داند و می گوید: در این سال تمامی محصولات با کیسه هوا و سیستم ترمز ضد قفل و استاندارد آلایندگی یورو 4 عرضه خواهند شد.

وی تصریح می کند: گروه صنعتی ایران خودرو درسال جاری تولید 900 هزار دستگاه موتور کم مصرف را در برنامه دارد که با توسعه موتورهای کم مصرف میانگین مصرف سوخت سبد محصولات شرکت ایران خودرو به 5. 7 لیتر در 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی کاهش خواهد یافت.