:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۳.۷۹°
Updated in: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵

ترکیه تابع تحریم های نفتی اروپا علیه ایران نیست

وزیر انرژی تركیه: آنكارا تابع تحریم های نفتی آمریكا و اروپا علیه ایران نیست
کد خبر: ۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۱
خبراقتصادی: 'تانر یلدیز' وزیر انرژی و منابع طبیعی تركیه روز پنجشنبه گفت: آنكارا تابع تحریم های نفتی یكجانبه آمریكا و اتحادیه اروپا علیه ایران نیست و در چارچوب حقوق و مصوبات شورای امنیت سازمان ملل به دادوستد نفت و گاز با تهران ادامه خواهد داد.
   
به گزارش ایرنا، وی این مطلب را بعد از شركت در نشست كمیسیون مشترك اقتصادی تركیه و آفریقا در گفت وگو با خبرنگاران اعلام كرد و گفت: تركیه همچنان به واردات نفت خام خود از ایران ادامه خواهد داد.

پیشتر نیز رییس شركت توپراش (شركت سهامی پالایشگاه های نفت تركیه) اعلام كرده بود كه این شركت در راستای سیاست ها و رهنمودهای دولت آنكارا حركت كرده و به واردات نفت خام از ایران ادامه خواهد داد.

در این میان 'نجدت پامیر' كارشناس ارشد انرژی و رییس كمیسیون انرژی حزب مخالف جمهوریخواه خلق در خصوص توقف صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا و تاثیرات احتمالی آن بر تركیه به خبرنگاران گفت: ایران 18 درصد نفت صادراتی خودرا به اروپا صادر می كرد و این اقدام ایران در افزایش قیمت های نفت تاثیر خواهد داشت كه این بار مضاعفی بر هزینه واردات انرژی تركیه خواهد داشت.

او گفت: سالانه به طور میانگین افزایش 10 دلار در نرخ هر بشكه نفت، دو میلیارد دلار هزینه واردات نفت خام تركیه را افزایش خواهد داد.

پامیر گفت: تركیه در سال گذشته 51 درصد نفت خام و 20 درصد گاز طبیعی مورد نیاز خودرا از ایران تامین كرده است.