:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰

پژو 206، تندر 90 و سوزوکی درصدر محصولات کیفی ایران خودرو

44 درصد بهبود کیفیت محصولات ایران خودرو در چهار سال گذشته/ كيفيت محصولات ايران خودرو از سال 88 تا كنون هر سال به طور متوسط سالی 11 درصد ارتقا يافته است
کد خبر: ۴۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۴

خبراقتصادی: بر اساس گزارش شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، كيفيت محصولات ايران خودرو در هفت ماه سال 91 نسبت به هفت ماه سال 88 به ميزان 44 درصد بهبود يافته و نمره منفي محصولات در اين مدت از 83.43 به 43.82 كاهش يافته است.  


        

 

بر اساس داده هاي اين گزارش، پژو 206 با يك درجه ارتقا از سطح كيفيت خيلي خوب A در هفت ماه سال 88 به سطح خيلي خوب A+  در هفت ماه سال جاري ارتقا يافته و نمره منفي آن در اين مدت از 39.85 به 23.77 رسيده كه 40 درصد بهبود نشان مي دهد. در اين مدت نمره منفي 206 اس دي نيز از 41.92 به 23.02 كاهش يافته و كيفيت آن 45 درصد رشد كرده است.

 

اين گزارش حاكي است 405 از سطح كيفيت خوب B در هفت ماه سال 88 به خوب B + در هفت ماه سال 91 ارتقا و نمره منفي آن نيز در اين مدت از 144.82 به 66.86 رسيده كه نشان دهنده 54 درصد رشد است. نمره منفي تندر نيز از 38.29 در هفت ماه سال 88 به 22.67 در هفت ماه سال جاري و رتبه كيفيت آن در اين مدت از خيلي خوب A به خيلي خوب A+ رسيده كه نشان دهنده 41 درصد رشد است.

 

نمره منفي سمند از 132.29 در هفت ماه سال 88 به 65.43 در هفت ماه سال 91 و با ارتقاي رتبه كيفيتي آن از خوب B به خوب B + در اين مدت، كيفيت اين خودرو 51 درصد رشد كرده است. 405 خراسان نيز در اين مدت از سطح كيفيتي خوب B به سطح خوب B + ارتقا يافته و با كاهش نمره منفي از 130.9 به 65.26، رشد 50 درصدي در كيفيت حاصل كرده و پارس خراسان با 43 درصد بهبود كيفيت، كاهش نمره منفي از 111.9 در هفت ماه 88 به 63.98 در هفت ماه 91 را تجربه كرده است. سوزوكي نيز هم چنان در سطح كيفيت خيلي خوب A+ بوده و در اين مدت 29 درصد بهبود كيفيت پيدا كرده است.

 

 

كيفيت خودروهاي نزد مشتريان براساس شاخص C/100

 

در چهار ماه اول سال 91، كيفيت محصولات ايران خودرو سه ماه پس از تحويل، نسبت به مدت مشابه سال 88 به طور ميانگين 38 درصد بهبود يافته است. ميزان بهبود كيفيت 206، سمند، 405، پارس و تندر در اين مدت به ترتيب، 43، 49، 28، 23 و 45 درصد است.

 

وضعيت شاخص هزينه هاي گارانتي

 

بر اساس گزارش شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، در سال 89 هزينه كل گارانتي بر اساس ماه مراجعه محصولات توليدي 80 ميليارد تومان و در سال 90 بالغ بر 9/108 ميليارد تومان بوده است. شايان ذكر است در سال 89 گارانتي محصولات ايران خودرو از 12 ماه و 30 هزار كيلومتر به 24 ماه و 40 هزار كيلومتر افزايش داشته كه بيشترين اثرات آن مربوط به سال 90 است. رشد خودروهاي تحت گارانتي در سال 90 نسبت به سال 89 به ميزان 54 درصد و رشد هزينه گارانتي محصولات توليدي نيز در همين مدت، 42.9 درصد است كه نشان مي دهد رشد هزينه گارانتي نسبت به رشد خودروهاي تحت گارانتي، 11.9 درصد كمتر و كاهش هزينه گارانتي محصولات توليدي براساس ماه مراجعه است.



 

ارتقاي سازندگان قطعات

 

هم اكنون هيچ سازنده اي با گريد  Cوجود ندارد. 51سازنده در گريدA  و 579 سازنده  در گريدB  قرار دارند.

 

آلايندگی خودروها

 

بر پايه گزارش شركت بازرسي كيفيت  و استاندارد ايران، مصرف سوخت محصولات سواري ايران خودرو در سال 90  به طور ميانگين 7.76 ليتر بوده است. در اين ميان پارس 8.43 ليتر، پارس اي ال ايكس 8.17 ليتر، پارس تي يو 5 هفت و نيم ليتر، 206 تي يو 5 اتوماتيك اس دي 7.95، 206 تي يو3، 6.4 ليتر، ون ال 90، 7.43 ليتر، تندر 6.9 ليتر، 407 اتوماتيك10.49، 407، 8.96ليتر، سمند تي. يو. فايو. 7.15 ليتر، سمند اي اف سون 7.76، باردو 9.85 و سورن 8.6 ليتر مصرف مي كنند.

 

رضايت مشتريان

 

براساس نتايج نظرسنجي شركت بازرسي كيفيت واستاندارد ايران، در سال 87 ميانگين رضايتمندي مشتريان از كيفيت محصولات سواري توليدي ايران خودرو 65.43درصد بوده كه در انتهاي سال 90 به  67.9درصد و در سال 91 به 68.9 رسيده است. ضمنا شاخص رضايت در سال 91 از ميانگين رضايت از كيفيت محصولات در چهار ماه اول سال91 به دست آمده است.

 

بر اساس اين گزارش، ميانگين رضايت از كيفيت كلي محصولات در سال هاي 87 تا 91  به ترتيب 66.4، 65.9، 66.7، 67.9 و 68.9 درصد است. در سال 87 ميانگين رضايتمندي مشتريان از كيفيت محصولات سواري ايران خودرو 65.43 درصد بوده كه در انتهاي سال 90 به  67.9 درصد و در سال 91 به 68.9 درصد رسيده است. در ضمن رضايت مشتريان در سال 91 از ميانگين رضايت از كيفيت محصولات در چها رماه اول سال91 به دست آمده است.

 

مقايسه جايگاه محصولات ايران خودرو نشان مي دهد كه 206 اس دي از سال 89 تا چهار ماه اول سال 91 رتبه اول كيفيت را در بين خودروهاي توليدي در ايران در اختيار داشته و در چهار ماه اول سال جاري 73.8 امتياز به دست آورده است. در نيمه اول سال 89 اين خودرو 73 امتياز و نيمه دوم 73.6 امتياز، نيمه اول سال 90 نيز 73.4 و نيمه دوم 73.6 امتياز داشته است. بر اساس اين گزارش، تندر 90 ايران خودرو با دارا بودن 73.1 امتياز در چهار ماه اول امسال از نظر مشتريان در رتبه سوم كيفيت قرار داشته و تندر ايران خودرو در دو نيمه سال 89 از رتبه پنجم و چهارم و در دو نيمه سال 90 از نظر كيفيت از رتبه هاي چهارم و سوم در ميان ساير خودروها برخوردار بوده است.




 

روند رضايت مشتريان از كيفيت اوليه سمند

 

اين شاخص از 64 در سال 88 به 67 در تيرماه 91 رسيده است. بر اساس گزارش شركت بازرسي كيفيت و استاندارد، روند رضايت مشتريان از كيفيت اوليه 405 از 62 در سال 88 به 64 در تيرماه 91، در مورد تندر از 70 به بيش از 73 و در مورد پارس در اين مدت از 62 به 65 درصد رسيده است. 

 

روند شاخص نظرسنجي مشتريان از فرآيند خدمات پس از فروش ايران خودرو در سال 88 برابر با 63.2  بوده كه در چهار ماه 91 به 72.6 رسيده است. در سال 88 امتياز ايران خودرو در اين بخش برابر با 60 بوده كه در سال 90 به 64.5 و در شش ماه 91 به 60.2 افزايش يافته است.

 

شاخص هاي خدمات پس ازفروش

 

مقايسه امتياز نهايی- شركت هاي عرضه كننده خودروي سبك براساس ارزيابي شركت بازرسي كيفيت واستانداردايران درسال 90 نشان مي دهد كه ايساكو در بين 18 شركت عرضه كننده خودروي سبك 79.8 امتياز داشته و برترين جايگاه را به دست ‌آورده است.

 

 

رکوردزنی ايران خودرو در جشنواره جايزه ملي کيفيت ايران

 

در نهمين دوره ارزيابي جايزه ملي كيفيت، شركت ايران خودرو موفق به كسب تنديس برنز جشنواره، گواهي‌نامه اشتهار يك،‌ دو و سه ستاره و اهتمام به کيفيت در سال حمايت از توليد ملي،‌ كار و سرمايه ايراني شد.      

 

در نهمين دوره ارزيابي هاي جايزه ملي كيفيت ايران، شش محصول و دستاورد شركت ايران خودرو مورد ارزيابي قرار گرفت و هر يك از محصولات ارزيابي شده موفق به دريافت جايزه كيفيت از سوي انجمن مديريت كيفيت ايران شدند. طي مراسمي كه به منظور اهداي جوايز در روز 17 آبان ماه در محل سالن همايش هاي صدا و سيما برگزار شد شركت ايران خودرو جوايز خود كه شامل يك تنديس برنز و چهار گواهي‌نامه اشتهار يك،‌ دو و سه ستاره و گواهي اهتمام به کيفيت بود از سوي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات دريافت كرد.

 

اين اولين بار است كه انجمن ملي كيفيت ايران به واحدهاي صنعتي كه مورد ارزيابي قرار مي گيرند جايزه در سطح تنديس اعطا مي كند.

 

جوايزي كه ايران خودرو در اين دوره از ارزيابي هاي انجمن ملي كيفيت دريافت كرده است به اين شرح است:

 



تقديرنامه هاي اشتهاربه کيفيت

 

انجمن ملي كيفيت ايران همه ساله در هفته كيفيت و در روز ملي كيفيت به برترين سازمان‌هاي ايراني حايز شرايط در بخش‌هاي مختلف كشور كه در زمينه ارتقا و بهبود مستمر كيفيت محصول خود فعاليت‌هاي چشم‌گيري انجام داده اند، گواهي‌نامه، تقديرنامه يا تنديس جايزه كيفيت اعطا مي كند.

 

 براي متقاضياني كه با مديريت خوب به پيشرفت‌هايي در جهت اشتهار به كيفيت در محصول خود نايل شده‌اند، به شرط كسب امتيازي بالاتر از حد نصاب مربوطه به عنوان سطح رشد كيفيت تقديرنامه اشتهار به كيفيت اعطا مي شود. تقديرنامه‌هاي اشتهار به كيفيت در دامنه امتيازات تعريف شده در درجات يك تا سه ستاره اعطا مي‌شوند كه تعداد بيش‌تر ستاره مبين سطح بالاتر است. تقديرنامه اشتهار به كيفيت از اشتهار به كيفيت يك ستاره تا چهارستاره از حداقل امتياز 300 تا 500 را شامل مي شود.

 

امتياز كم تر از 300 موفق به دريافت گواهي‌نامه اهتمام به كيفيت مي‌شود.

 





تنديس برنزين

 

 از ميان نامزدهاي جايزه، سازمان‌هايي در هر گروه محصول كه دومين امتياز بالاتر در حد نصاب سطح تنديس را داشته باشند به عنوان برنده تنديس برنز معرفي مي‌شوند. امتياز تعيين شده براي دريافت تنديس برنزين 500 تا 600 تعيين شده است. تندر 90 ايران خودرو با كسب 512 امتياز موفق به دريافت تنديس برنزين كيفيت شد.

 

براي دريافت تنديس سيمين 600 تا 700 امتياز و براي تنديس زرين امتياز 700 تا هزار درنظر گرفته شده است.

 

تندر90 ايران خودرو

 

محصول تندر 90 ايران خودرو در جشنواره ملي كيفيت ايران موفق به كسب امتياز 512 از مجموع 600 امتياز شد و به اين ترتيب اولين تنديس انجمن ملي كيفيت ايران كه در سطح برنز بود به تندر 90 ايران خودرو تعلق گرفت. اين محصول ايران خودرو طي سال هاي 87 تا 90 توسط ارزيابان انجمن ملي كيفيت مورد ارزيابي قرار گرفته‌ و در هريك از ارزيابي ها موفق به دريافت جايزه شده است. به گونه اي كه در فاصله اولين ارزيابي تاكنون موفق به طي مراحل كيفي شده و از اولين جايزه در سال 87 كه گواهي نامه اهتمام به كيفيت بوده در ارزيابي هاي سال 91موفق به دريافت اولين تنديس انجمن ملي كيفيت در سطح برنزين شده است.

 

خدمات مونتاژ گراندويتارا ايران خودرو خراسان

 

ايران خودرو خراسان به عنوان يكي از قطب هاي صنعت كشور از دانش ابزاري بالايي بهره مند است و با استقرار سيستم هاي مديريتي نوين سعي در برآوردن انتظارات مشتريان نهايي خود در زنجيره ارزش از قطعه ساز تا خدمات پس از فروش دارد.

 

خدمات مونتاژ محصول گراندويتاراي ايران خودرو خراسان كه براي اولين بار در ارزيابي هاي جايزه ملي كيفيت شركت كرد موفق به دريافت گواهي‌ اشتهار سه ستاره شد. اين محصول توانست چهار مرحله ارتقا را در اولين بار حضور خود براي دريافت جايزه كيفيت هم زمان طي كرده و اين جايزه را از آن خود كند.

 

موتور TU5

 

موتور TU5 از ديگر محصولات شركت ايران خودرو و حاصل زحمات كارشناسان و متخصصان اين شركت است. داخلي سازي اين موتور با رانا شروع شد.  موتور TU5 از موتور هاي کم مصرف ايران خودرو است که به ميزان بيش از 90 درصد ساخت داخل شده که روند داخلي سازي آن رو به افزايش است.

 

اين محصول در ارزيابي هاي جايزه ملي كيفيت روند بهبود كيفي را تجربه كرده است. موتور TU5 در ارزيابي هاي امسال موفق به دريافت گواهي نامه اشتهار به كيفيت سه ستاره شده است. اين محصول در سال گذشته گواهي نامه اشتهار به كيفيت دوستاره دريافت كرده بود.

 

موتور EF7

 

موتور EF7 نقش مهمي در راهبرد قواي محرکه ايران خودرو دارد. اين موتور در دو حالت دوگانه سوز و بنزيني توليد مي شود و با توجه با استقبال بازار و خواسته مشتريان، بيش از 70 درصد آن به مدل پايه گازسوز اختصاص دارد.

 

تمامي قطعات اين موتور در داخل کشور توليد مي شود، اما با توجه به بالا بودن سطح فناوري آن، توانمندسازي قطعه سازان براي اين کار، مستلزم زمان است. کسب دانش فني قواي محرکه روز جهاني از دستاوردهاي موتورEF7 در ايران است به طوري كه با داخلي سازي سيلندر و سر سيلندر موتور ملي، ايران خودرو توان توليد روزانه 700 دستگاه از اين نوع موتور را دارد. ايران خودرو در سال گذشته موفق به توليد 65 هزار دستگاه از اين نوع موتور شد كه بيش از 70 درصد آن پايه گاز سوز بوده است. موتور EF7 براي نخستين بار در جايزه ملي كيفيت امسال شركت كرد و موفق به اخذ گواهي‌نامه اشتهاربه کيفيت يك ستاره شد.

 

سيستم جامع توليد

 

معاونت سيستم جامع توليد، براي برنامه ريزي تامين، توليد و لجستيک، تقديرنامه اشتهاربه کيفيت دو ستاره را به دست آورد. خدمات لجستيك ايران خودرو در سال گذشته موفق به كسب تقديرنامه يك ستاره شده بود. اين معاونت عهده دار برنامه ريزي كلان توليد و تامين براساس نتايج مطالعه بازار و پورتفوليوي محصول، پشتيباني اطلاعاتي و لجستيكي سايت‌هاي مختلف توليد، بازنگري مستمر طرح‌هاي بسته بندي، چابك سازي سيستم‌هاي لجستيكي و حمل ونقل دركلاس جهاني است.

 

مراحل ارتقاي كيفي خدمات سيستم جامع توليد روند افزايشي را تجربه كرده و نتايج ارزيابي ها و كسب گواهي‌نامه اهتمام به كيفيت در سال نخست و گواهي نامه اشتهار به كيفيت دوستاره در سال 91 مويد اين امر است. نقشه راه تعالي خدمات لجستيك ايران خودرو نيز نشان از افزايش كيفي خدمات درسال هاي آينده دارد.

 

ريخته گري آلومينيوم ايران خودرو در توليد سرسيلندر XU7

 

شركت ريخته گري آلومينيوم ايران خودرو با ارايه محصول سرسيلندر XU7 در ارزيابي هاي انجمن مديريت كيفيت ايران حضور پيدا كرد. اين شركت نيز موفق شد گواهي نامه اهتمام به كيفيت را كسب كند و با نقشه راهي كه براي تعالي خود طراحي كرده است كسب جوايز بالاتر در سال هاي آينده را با افزايش كيفيت محصولاتش در دستور كار قرار داده است.

 

بازتاب خبر دريافت جوايز در ميان کارکنان ايران خودرو

 

انعكاس خبر موفقيت ايران خودرو در افزايش كيفي محصولات و دريافت شش جايزه در جشنواره ملي كيفيت ايران، براي كاركنان اين مجموعه بسيار خوشايند بود. در شرايطي كه اتكا به توليد داخل و بهره مندي از توانمندي و قابليت هاي نيروي انساني مهم ترين عامل در پايداري هر بنگاه اقتصادي به شمار مي رود، اين دستاورد از نظر كاركنان بسيار مهم و ارزشمند تلقي مي شود. پرواضح است كه كاركنان، مهم ترين نقش را در ارتقاي كيفي محصولات ايران خودرو داشته اند.

                          

درباره جايزه تعالي و کيفيت گروه

 

جايزه ملي كيفيت ايران وسيله اي براي اطلاع و تاييد تلاش و كوشش سازمان هاي توليدي و خدماتي كشور و بيانگر تعهد سازمان‌هاي متقاضي در استقرار نظام مديريت كيفيت و بهبود مستمر آن است. نتيجه گرايي، مشتري مداري، رهبري و ثبات در مقاصد، مديريت مبتني بر فرايندها و واقعيت‌ها، توسعه مشاركت كاركنان، يادگيري، نوآوري و بهبود مستمر، توسعه شراكت‌ها و مسووليت اجتماعي سازمان معيارهايي است كه سازمان هاي متقاضي براساس آن مورد ارزيابي قرار مي گيرند.

 

جايزه ملي کيفيت ايران مدت نه سال است که برگزار مي شود و طي آن محصولات و فرآيندهاي توليد شرکت هاي صنعتي مطابق معيارهاي ويژه كيفي كه برشمرده شد، توسط ارزيابان، مورد بررسي قرار مي گيرد و اين شرکت ها براساس امتيازهايي که كسب مي كنند، جوايزي را درسطوح مختلف دريافت مي کنند.

 

شركت ايران خودرو نيز به عنوان يكي از شركت هاي پيشگام در تعالي، تاكنون در كليه ارزيابي هاي كيفيت با رويكرد ارزش آفريني براي سازمان و باهدف دست‌يابي به بهبود در محصولات، حضور داشته است. جايزه تعالي به عنوان عاملي براي تقويت پويايي در ايران خودرو به شمار مي رود و اين شركت با ترسيم نقشه راه تعالي به دنبال دستيابي به اهداف كيفي محصولات خود است.