:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

احتمال فسخ واگذاری سهام سایپا و انتقال آن به تامین اجتماعی

سایپا خصوصی تر می شود یا دولتی تر؟/ در جلساتی، وضعیت شرکت خودروسازی سایپا بررسی شده و به خاطر مشکلات شدید نقدینگی این شرکت، تصمیم گرفته شده که آن بخش از سهام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که سهام دولتی بوده و به شرکت سرمایه گذاری سایپا واگذار شده بود، مجددا به دولت برگردد و احتمالا به مشتری قبلی آن یعنی تامین اجتماعی و شستا بابت بدهی دولت به تامین اجتماعی و وزارت رفاه واگذار شود...
کد خبر: ۳۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲
خبراقتصادی: در روزهای آینده، سهام  دولتی واگذار شده به شرکت سایپا،  دوباره به دولت بازخواهد گشت و احتمال دارد که طبق برنامه قبلی، به عنوان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه، به شستا منتقل شود.
یک منبع آگاه در تامین اجتماعی به خبرنگار ما گفت:  در جلساتی، وضعیت شرکت خودروسازی سایپا بررسی شده و به خاطر مشکلات شدید نقدینگی این شرکت، تصمیم گرفته شده که آن بخش از سهام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که سهام دولتی بوده و به شرکت سرمایه گذاری سایپا واگذار شده بود، مجددا به دولت برگردد.





برخی کارشناسان معتقدند که پیش بینی های تیم مدیریتی قبلی سایپا تحقق نیافته و به خاطر مشکلات پیش آمده، نه تنها امکان تامین نقدینگی برای پرداخت اقساط سایپا به دولت فراهم نیست بلکه سایپادر شرایط فعلی مانند ایران خودرو، در انتظار کمک مالی دولت است تا 2 هزار میلیارد تومان کمک از دولت دریافت کند.

براین اساس، با ورود تامین اجتماعی، شستا و وزارت رفاه، احتمال دارد که برنامه قبلی واگذاری سهام سایپا انجام شود و از این طریق بخشی از مشکلات نقدینگی و مدیریتی سایپا حل شود.
برخی از ناظران صنعتی و سیاسی نیز معتقدند که با افزایش سهم سازمان گسترش یا دولت از طریق بازگشت این سهام، دولت یا وزارت رفاه در آینده یک عضو بیشتر در هیات مدیره سایپا خواهند داشت و در نتیجه نامزدها و مدیران موردحمایت دولت، به خصوص افراد نزدیک به وزارت صنعت و معدن و وزارت رفاه به سایپا راه خواهند یافت.

اما سوال اصلی این است که این بازگشت سهام سایپا به چه ترتیب انجام خواهد شد و اگر قرار باشد که به وزارت رفاه منتقل شود با چه نرخی سهام را واگذار خواهند کرد و چه میزان نقدینگی به سایپا تزریق خواهد شد تا گره از مشکلات سایپا در این شرایط باز کند؟
آیا بابت فسخ قرارداد دولت با شرکت سرمایه گذاری سایپا، مبلغی به شرکت سرمایه گذاری ویا به سازمان گسترش یا دولت انتقال خواهد یافت؟




آیا می توان امیدوار بود که اعتبارات یا نقدینگی مناسبی به سایپا واگذار شود و کمکی برای سایپا باشد یا این واگذاری بازهم قسطی و موکول به آینده خواهد شد و دولت یا تامین اجتماعی یا شستا، نقدینگی جدیدی را به سایپا منتقل نخواهند کرد.
البته برخی معتقدند که این کار، حداقل بر سهامداران و کارکنان سایپا اثر مثبت خواهد داشت و آنها احساس خواهند کرد که شرایط بهتری فراهم خواهد شد.






نکته اصلی این است که در شرایط رقابت شرکت سرمایه گذاری سایپا و وزارت رفاه و بنیاد شهید، در مقطع واگذاری ها در تابستان سال 89، قیمت سایپا به شکل باورنکردنی و غیر واقعی تا 1500 تومان افزایش یافته بود.
اماحالا به خاطر مشکل کاهش تولید ونقدینگی وسود و زیان و.... نرخ سهام سایپا  به  1036 ریال در روز پنج شنبه 30 اذرماه 91 رسیده که با 5 ریال کاهش نسبت به روز قبل همراه بوده و در ردیف روند کاهش لیست بورس قرار دارد. یعنی روند قیمت سایپا کاهنده است
البته سهام سرمایه گذاری سایپا در این روز  با  1030 ریال با 7 ریال افزایش و روند مثبت در لیست بورس قرار دارد و برخی معتقدند که مثبت شدن این روند احتمالا به خاطر اخبار پشت پرده ای است که انتشار یافته و برخی احتمال می دهند که 20 درصد سهام در دست سایپا که به نام شرکت سرمایه گذاری سایپا است به زودی به سازمان گسترش یا وزارت رفاه و تامین اجتماعی وشستا منتقل شود.
حال با توجه به قیمت قبل از واگذاری حدود 300 تومان سایپا و قیمت 1500 تومان رقابت شدید روز واگذاری، و همچنین قیمت 103 تومان فعلی ، جای این پرسش باقی است که سهام سایپا با چه نرخی به دولت برخواهد گشت و چقدر نقدینگی وپول به سایپا بابت این برگشت سهام منتقل خواهدشد.





به عبارت دیگر، چند قسط از رقم واگذاری سایپا پرداخت شده و اگر قرار باشد که واگذاری این سهام دولتی فسخ شود و به وزارت رفاه وتامین اجتماعی وشستا منتقل شود با چه نرخی واگذار خواهد شد؟ چه میزان زیان فسخ قرار داد در نظر گرفته خواهد شد؟
آیا بازهم باید در یک رقابت دیگر، در بورس شرکت کنند و سازمان های مختلف حضور می یابند یا دولت سهام خود را بابت بدهی خود به وزارت رفاه، تامین اجتماعی، به تامین اجتماعی وشستا واگذار خواهد کرد؟
در روزهای آینده باید شاهد انتشار اخباری در این زمینه باشیم اماباید امیدوار بود که در هر شرایطی به سود شرکت سایپا باشد  و تولید را افزایش دهد، اشتغال کارگران را تضمین کند و به نفع تولید ملی، اشتغال ملی، رونق قطعه سازان، و... باشد و حمایت دولتی و بانک ها از سایپا را بالا ببرد تا با گذر از این دوره حساس کنونی، روزهای بهتری را برای این خودروساز موفق سال های گذشته شاهد باشیم....


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
1
1
من یکی ازسهامداران حقیقی غیرشاغل درگروه سایپا هستم .چگونه می توانم از وضعیت سهام وسودسهام خودم مطلع شوم ؟ لطفا اگر کسی می داند مرا راهنمائی کند.ممنونم .