:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
سایت بین المللی قیمت نفت خبرداد: تقاضایی برای ماه مارس 2013

تقاضای 21 کشور جهان برای تخفیف در تحریم نفتی ایران تا اسفندماه 91

21کشور جهان شامل کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپایی، ترکیه، مالزی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سریلانکا، تایوان، بلژیک، انگلستان، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، اسپانیا و ژاپن به آمریکا درخواست کرده اند که در تحریم های نفتی ایران تا ماه مارس یعنی اسفندماه آینده تخفیف قائل شود و آن را مورد بررسی قرار دهد
کد خبر: ۳۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۹


خبراقتصادی: زمان اجرای تحریم‌های یکجانبه دولت امریکا علیه ایران از ماه ژوئیه سال 2012 (تیر ماه سال جاری) آغاز شد. با این حال، وزارت خارجه امریکا همان زمان لیستی از کشورها را اعلام کرد که بمدت شش ماه از تحریم واردات نفت از ایران مستثنی هستند و هفته گذشته نیز لیست قبلی را برای شش ماه دیگر تمدید کرد.

زمان اجرای تحریم‌های یکجانبه دولت امریکا علیه ایران از ماه ژوئیه سال 2012 (تیر ماه سال جاری) آغاز شد. با این حال، وزارت خارجه امریکا همان زمان لیستی از کشورها را اعلام کرد که بمدت شش ماه از تحریم واردات نفت از ایران مستثنی هستند و هفته گذشته نیز لیست قبلی را برای شش ماه دیگر تمدید کرد.

 اما خبر منتشر شده در سایت معتبر oilprice حاکی‌ست که نه تنها امریکا با معافیت این کشورها از شمول تحریم‌های ناشی از واردات نفت ایران موافق است، بلکه در اثر افزایش تقاضای کشورهای دیگر، و همچنین در شرایطی که خاورمیانه دچار بحران های زیادی است، درگیری ها در سوریه، تغییرات در حکومت مصر که شرایط مشابه در اردن نیز وجود دارد، امریکا بدنبال آرام کردن فضای تحریم های نفتی ایران است.

بر اساس این گزارش، ترکیه که به شدت با مسائل مربوط به پناهندگان سوریه و جنگ داخلی در همسایگی خود گرفتار شده، نیز تا حد زیادی وابسته به سوخت ایران است و باید زمستان سرد خود را با سوخت ایران سپری کند. بنا بر گزارش ها در ماه اکتبر، ترکیه 75 KBD (هزار بشکه در روز) از ایران نفت وارد کرده است. از مجموع روزانه 417 هزار بشکه نفت وارداتی این کشور، ترکیه میزان105 KBD را از عراق و میزان 103 KBD را نیز از روسیه وارد کرده است. همین مقدار نفتی هم که جریان دارد، اکنون به منبعی برای اصطکاک تبدیل شده است، چرا که دستگاه قانونگذاری ایالات متحده خواستار آن است که کشورها، هر شش ماه یک‌بار، واردات نفت خود را از ایران کاهش دهند.

در حالی که ترکیه همچنان سرگرم کاهش نیاز خود به نفت ایران است (و ممکن است واردات از روسیه را افزایش دهد) در عین حال دولت آمریکا فشارها را افزایش نداده است. بلکه ظاهرا در حال حرکت به سمت گسترش شمول معافیت از تحریم ها نه تنها برای ترکیه، بلکه برای 21 کشوری است که فهرست آنها شامل چین، هند و کره جنوبی نیز می شود.

دو مقام آگاه گفته اند که انتظار می رود روز جمعه وزارت امور خارجه معافیت ها را به مدت شش ماه تمدید و در اطلاعیه ای اعلام کند. این مقامات خواستند نامشان فاش نشود، زیرا اجازه ندارند تا پیشاپیش این مساله را به صورت علنی مطرح کنند.

علاوه بر چین، هند و کره جنوبی، این معافیت ها در مورد مالزی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سریلانکا، ترکیه و تایوان نیز لحاظ می شود و به تمام 9 کشور فوق، در ماه ژوئن، معافیت های شش ماهه و قابل تمدید از تحریم های مصوب اعطا شده است.

این معافیت بدان معناست که بانک ها و سایر نهادهای مالی مستقر در این کشورها، بدلیل معامله با ایران تحت قوانین ایالات متحده مورد مجازات قرار نخواهند گرفت. قوانینی که برای فشار آوردن به ایران تصویب شده تا این کشوردر مورد برنامه هسته ای خود شفاف سازی و ابهام زدایی کند.

این معافیت ها در مجموع به 20 کشور و تایوان اعطا شده است. شرایط اعطای معافیت به دیگران از جمله بلژیک، انگلستان، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، اسپانیا و ژاپن نیز در ماه مارس آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.