:
كمينه:۲۷.۶۲°
بیشینه:۲۷.۹۹°
Updated in: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸

برداشت 430 میلیارد متر مکعب گاز از میدان مشترک با قطر

کد خبر: ۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۱

خبراقتصادی: ایران از 15 سال گذشته تاکنون بیش از 430 میلیارد بشکه گاز طبیعی و 620 میلیون بشکه میعانات گازی از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر ایران به طور متوسط روزانه 280 تا 285 میلیون متر مکعب گاز طبیعی از پارس جنوبی برداشت می کند که پیش بینی می شود ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک با قطر به زودی به مرز 300 میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد.

آمارهای رسمی وزارت نفت نشان می دهد که ایران از 15 سال گذشته تاکنون بیش از 430 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از پارس جنوبی استخراج کرده ضمن آنکه در این مدت حدود 620 میلیون بشکه میعانات گازی از این میدان مشترک در خلیج فارس برداشت شده است.
 
سال گذشته با راه اندازی تعدادی از چاه‌های طرح توسعه فاز 9 و 10 پارس جنوبی، ایران در مجموع 77 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از پارس جنوبی استخراج کرد که امسال با توجه به تکمیل اکثر چاه‌های دریایی فاز 9 و 10 و راه‌اندازی طرح افزایش تولید گاز فاز یک پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز ایران در این میدان مشترک در مقایسه با سال گذشته با افزایش بیشتری روبرو خواهد شد.
 
همچنین از ابتدای بهره‌برداری از فازهای مختلف پارس جنوبی تاکنون بیش از 2 میلیون و 700 هزار تن اتان، بیش از پنج میلیون و 700 هزار تن ال.‌پی.‌جی و بالغ بر 2 میلیون تن گوگرد تولید شده است.
 
این در حالی است که در حال حاضر ظرفیت تولید میعانات گازی ایران در فازهای مختلف پارس جنوبی به بیش از 400 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
 
احمد قلعه بانی مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران پیشتر با تاکید بر اینکه هم اکنون قطر 3 برابر ایران گاز از پارس جنوبی برداشت می کند، گفته بود: ابتدا باید تمامی سرمایه گذاری‌ها صرف توسعه پارس جنوبی شود و از هزینه در بخش‌های غیر ضروری خودداری کرد.
 
به گزارش مهر، میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین منابع مستقل گازی جهان است که بر اساس برآوردهای صورت گرفته، سهم ایران از ذخیره گاز این میدان مشترک حدود 14 تریلیون متر مکعب بوده است که این میزان حدود 50 درصد کل ذخایر گاز ایران و 8 درصد ذخایر گاز دنیا را شامل می شود.
 
این میدان بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و یکی از اصلی ترین منابع انرژی کشور به شمار می رود. مساحت پارس جنوبی9 هزار و 700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران سه هزار و 700 کیلومتر مربع وسعت دارد.
 
بر اساس برآوردهای انجام گرفته ذخیره گاز در بخش ایرانی این میدان 14 تریلیون متر مکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی بوده که حدود هشت درصد از کل گاز دنیا و نزدیک به 50 درصد از ذخایر گاز کشور را تشکیل می دهد.