:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶
عضو کمیسیون برنامه و بودجه پیش‌بینی کرد

دلار۱۵۰۰تا ۱۷۵۰تومانی در بودجه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: درآمد حاصل از فروش مواد خام کشور باید در ابعاد مختلف و توسعه زیر ساخت‌ها سرمایه‌گذاری شود، ضمن اینکه اعتقادم بر این است تا بودجه را به سمت درآمدهای غیرنفتی سوق دهیم.
کد خبر: ۳۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹
سید سعید زمانیان عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که به دلیل تحریم‌ها در تبادلات تجاری ارزی با مشکل مواجه هستیم، فکر می‌کنید دولت برای تدوین بودجه سال 92 باید چه تمهیداتی را اتخاذ کند،گفت: در زمینه بحث انتقال ارز به داخل کشور دولت باید راهکارهای جدیدی را در زمینه‌های مختلف دنبال کند و با یک مدیریت خوب می‌توان حصارها و محدودیت‌ها را شکست.



وی افزود: باید سعی کرد از کانال‌های مختلف از طریق وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و در واقع سیستم اقتصادی کشور انتقال‌ها صورت گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در بودجه سال 92 تا آنجایی که امکان دارد باید سعی کنیم درآمدهایمان مبتنی بر درآمدهای غیرنفتی باشد.

زمانیان در خصوص اینکه سال گذشته مجلس نرخ ارز را در بودجه 1150 تومان پیش‌بینی کرد و امسال نرخ ارز رسمی از نظر دولت نرخ ارز مبادله‌ای عنوان می‌شود که در محدوده 2500 تومان است به نظر شما نرخ ارز در بودجه سال 92 چه رقمی باید باشد اظهار داشت: نرخ ارز تنظیمی باید بین 1600 تا 1750 تومان باشد زیرا در ابعاد مختلف اقتصادی می‌تواند اثرگذار باشد، ضمن اینکه حفظ رقم مذکور نوسانات و اثرات آنچنانی نخواهد داشت و فشار اقتصادی کمتری به مردم در رابطه با برخی مسائل مختلف اقتصادی بوجود می‌آید ولی اگر بیشتر از 1750 تومان باشد مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند.

خبرنگار فارس پرسید: در سال‌های گذشته در بودجه صادرات نفت معمولا روی 2 میلیون بشکه بسته می‌شد و خیلی از افراد معتقدند این باید به یک میلیون بشکه در سال کاهش پیدا کند به نظر شما آیا معقول است این اتفاق بیفتد با توجه به اینکه مدیریت جهانی بازار نفت ممکن است این امکان را به ما دهد که بیشتر از یک میلیون صادر کنیم.

 زمانیان پاسخ داد: میزان صادرات اگر 2 میلیون بشکه هم باشد باید درآمد حاصل از آن را سرمایه‌گذاری کرد نه اینکه آن را بطور کامل هزینه کنیم.

وی افزود: درآمد حاصل از صادرات نفت را باید سرمایه‌گذاری کرد، در سال‌های گذشته درآمد حاصل از فروش نفت صرف هزینه‌های جاری می‌شد که این موضوع اصلا در بحث اقتصادی قابل پذیرش نیست.  

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سرمایه و مواد خام یک کشور وقتی فروخته می‌شود باید در ابعاد مختلف مانند توسعه و تأسیس پالایشگاه‌‌ها، توسعه فازهای مختلف عسلویه و ....سرمایه‌گذاری شود، حداقل 50 درصد از درآمد حاصل از فروش نفت را باید سرمایه‌گذاری کرد و الباقی آن را در زمینه‌های مختلف استفاده کنیم، ضمن اینکه اعتقادم بر این است تا بودجه را به سمت درآمدهای غیرنفتی سوق دهیم.

وی در خصوص گفته معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور مبنی بر اینکه در بودجه سال 92 اجرای مرحله دوم هدفمندی را خواهیم دید آیا با توجه به تورم شدیدی که امسال نرخ ارز در جامعه ایجاد کرد مجلس با افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی مرحله دوم یارانه‌ها موافقت خواهد کرد، اظهار داشت: شرایط موجود را شرایط مطلوبی برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها نمی‌بینیم و برای سال 92 هم همین وضعیت را پیش‌بینی می‌کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: اعتقاد داریم که این کار مناسبی نیست، باید اجازه داد تا شرایط لازم فراهم شود در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور در زمینه‌های مختلف مهیای اجرای مرحله دوم هدفمندی نیست.

زمانیان در خصوص اینکه آیا ممکن است نرخ ارز مرجع نرخ ارز مبادله‌ای شود گفت: به این موضوع اعتقاد نداریم. در بودجه 92 نباید کاری کرد که مردم با مشکل مواجه شوند و اعتقاد دارم که باید بین 1500 تا 1750 تومان باشد.