:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
شفيع زاده خبر داد

اعتبار ویژه حمایتی بانك دي از صادرات غیرنفتی

احمد شفیع‌زاده مدیر عامل بانک دی از تدوین بسته اعتباری ویژه حمایت از صادرات غیرنفتی، حل شدن مشکل صرافی این بانک و احتمال افزایش سرمایه تا 10 هزار میلیارد تومان تا سال آینده خبر داد
کد خبر: ۳۰۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴




گروه بانك وبيمه – احسان شمشيري : احمد شفیع‌زاده مدیر عامل بانک دی در نشست خبری با اشاره به صادرات، بالاخص صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی توسعه اقتصادی گفت: هر یک از سازمان‌ها باید در این زمینه مسئولیت‌پذیر باشند تا مانند موفقیت‌هاي كشور در حوزه‌های دیگر حوزه‌های اقتصادی نیز در مجامع بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشند.
وی با اشاره به مزایای توسعه صادرات غیرنفتی مانند ارتقای تولید، افزایش صادرات تولید و تولید مبتنی بر تقاضای غیرتورمی که در نهایت به چرخش بازرگانی بینجامد، گفت: بی‌شک یکی از ارکان اصلی صادرات غیرنفتی تامین خدمات مالی بوده و نیاز به حمایت همه‌جانبه دارد.
مدیر عامل بانک دی با بیان این‌که بانک‌ها می‌توانند مهم‌ترین تامین‌کنندگان منابع مالی صادرات غیرنفتی باشند، گفت: براین اساس بانک دی بسته اعتباری ویژه حمایت از صادرات غیرنفتی را در تعامل با صندوق ضمانت صادرات ایران و سازمان توسعه صادرات تدوین کرده است.
شفیع‌زاده گفت: با وجود این‌که شکوفایی صادرات نیازمند منابع است و در تمام دنیا نفت در این مورد بسیار تاثیر‌گذار بوده، ما هم در ایران از نفت استفاده کردیم، اما استفاده درستی نبود و هر روزه به آن وابسته‌تر شدیم.
مدیر عامل بانک دی با بیان این‌که صندوق ضمانت صادرات در بالاترین حد تعامل با بانک دی برای توسعه صادرات غیرنفتی وارد شده است، بیان کرد: براین اساس تفاهم‌نامه همکاری را تدوین کردیم که رقم قابل توجهی در اختیار این موضوع قرار گرفت.
وی با اشاره به پرداخت بالغ بر 40 هزار میلیارد ریال تسهیلات در بانک دی افزود: 15 درصد این تسهیلات در حوزه صادرات و بازرگانی پرداخت شده است.
شفیع‌زاده در مورد نرخ تسهیلات صادرات گفت: این نرخ براساس بهای تمام شده پول و توافقی است که انجام می‌شود. در عین حال قیمت برای همه مشتریان بین 22 تا 28 درصد است که گاهی براساس شرایط و تعامل سازنده به زیر 20 درصد هم می‌رسد.
تمام طلب صرافی بانک دی با سود برگشت
مدیر عامل بانک دی در مورد مشکلی که پیش از این بین صرافی بانک دی و یکی از مشتریان آن پیش آمده بود، یادآور شد: این مساله به سال 1390 بر می‌گردد که براساس آن صرافی ما با یکی از مشتریان دچار مشکل شد،‌ اما از آذرماه سال گذشته با پیگیری‌هایی که انجام دادیم توانستیم در شهریور امسال با تعامل با بانک مرکزی این مشکل را به طور کامل برطرف کنیم.به گفته شفیع‌زاده تمام رقم طلب همراه با سود کامل آن به صرافی دی بازگشته است.
افزایش سرمایه تا سال آینده
وی همچنین با اشاره به تصمیم بانک دی برای افزایش سرمایه گفت: با هماهنگی‌های انجام شده در هیات مدیره و مجامع ذیربط از جمله سازمان بورس قرار بر افزایش سرمایه این بانک از پنج هزار میلیارد ریال به 10 هزار میلیارد ریال است که امیدواریم طی دو سال و تا آخر سال آینده این اتفاق رخ دهد.مدیر عامل بانک دی همچنین با اشاره به میزان مطالبات این بانک گفت: نسبت مطالبات معوق بانک دی به تسهیلات پرداختی کمتر از پنج درصد است.

بیمه دی زیان‌ده نیست
در بخش دیگری از این نشست، علی مهبودی - معاون اعتبارات و بازاریابی بانک دی - در مورد روند فعالیت بیمه دی گفت: بیمه دی زیان‌ده نبوده و تعطیل نشده است.وی افزود: بیمه دی قبلا دچار مشکلاتی بود که اکنون از آن مسائل خارج شده و در آستانه افزایش سرمایه قرار دارد. عمده بدهی‌ها را پرداخت کرده و سهام آن در صف خرید بازار بورس است و خدمات بالایی را نیز ارائه می‌کند.مهبودی با اشاره به بازرگانی و صادرات به عنوان بخش‌های اصلی در بودجه گفت: به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که با همکاری صندوق ضمانت صادرات بتوانیم نقش تاثیر‌گذاری در رشد صادرات غیرنفتی داشته باشیم.
معاون اعتبارات و بازاریابی بانک دی همچنین با اشاره به چگونگی ارائه تسهیلات صادراتی گفت: این بانک 10 شعبه در تهران و یک شعبه در مراکز استان‌ها را به پرداخت تسهیلات به صادر‌کنندگان اختصاص داده است.به گفته مهبودی صادر‌کنندگانی که توسط صندوق توسعه صادرات به بانک دی روی می‌آورند نیاز به اعتبار‌سنجی نداشته و تسهیلات در کمتر از سه روز به آنها پرداخت خواهد شد.