:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۳
دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق مطرح کرد:

افت 11 درصد تجارت میان ایران و عراق

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: حجم تجارت میان ایران و عراق 12.7 میلیارد دلار است که در سال گذشته با 700 میلیون دلار کاهش و درسال جاری با 11 درصد افت مواجه شده است
کد خبر: ۲۹۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲


به گزارش خبرنگار خبر اقتصادی ، جهانبخش سنجابی در همایش تجارت وگردشگری ،فرصت ها و تهدیدها گفت: حجم تجارت میان ایران و عراق 12.7 میلیارد دلار است که در سال گذشته با 700 میلیون دلار کاهش و درسال جاری با 11 درصد افت مواجه شده است .
وی با بیان اینکه 6.5 میلیون نفر گردشگر تفریحی و زیارتی میان ایران و عراق درحال مبادله است ،عنوان کرد: درنظام بروکراسی کشور همه انتظار دارند که سازمان گردشگری نقش حلقه مفقوده  و هماهنگ کننده را به عهده داشته باشد اما سوال منطقی مطرح آن است که چرا این نقش به خوبی از سوی این سازمان ایفا نمی شود .
سنجابی با بیان اینکه تکلیف ما با خودمان در حوزه گردشگری معین نیست ،تصریح کرد: مقایسه ایران با ترکیه نشان می دهد که نمی توان با ترکیه در این بحث رقابت جدی داشت و البته استاندارد گردشگری ما باید با بسیاری از کشورهای همسایه متفاوت باشد اما استاندارد معین در این زمینه نیز تدوین نشده است .
دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به اینکه اگرچه بحث گردشگری حلال مطرح شده اما این بحث نیز بسته سیاستی مناسب ندارد ،ادامه داد: در حوزه عراق فرصت های بسیاری برای همکاری وجود دارد که یکی از آنها فرصت کلان گردشگری در قالب سه گروه ، گردشگران زیارتی  است که عمده گردشگران در این رده بندی تقسیم می شوند .
سنجابی عنوان کرد: معدود گردشگری از ایران برای جاذبه های گردشگری به عراق سفر می کند اما ایران جاذبه های طبیعی و تفریحی دارد که برای مردم عراق جذاب است و اگرچه برای اهل تسنن نیز مقاصد زیارتی ایران مورد توجه نیست .
وی با بیان اینکه 30 درصد گردشگران اصفهان اعراب کشورهای مختلف جهان هستند ،تصریح کرد: سالانه 250 هزار ویزای گردشگری سلامت از عراق به ایران صادر می شود و وضعیت امنیت در عراق نیز به گونه ای است که تجار سایر کشورها ترجیح می دهند که لیدر و راهنمای مسلط به قوانین و شرایط عراق داشته باشند و این موضوع نیز می تواند در بحث گردشگری تجاری مورد توجه واقع شود .
سنجابی گفت: سالانه 6.5 میلیون گردشگر میان ایران و عراق در تردد هستند که بخش عمده آنها توسط کاروان ها یا دفاتر غیرحرفه ای جابجا می شوند