:
كمينه:۲۷.۶۲°
بیشینه:۲۷.۹۹°
Updated in: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
رييس كانون انجمن‌هاي صنفي انبوه‌سازان كشور خبر داد

روزهاي خوش در انتظار بازار مسكن

نيمه نخست سال جاري براي بازار مسكن با اخبار تغيير و تحولات در اين بازار همراه بود. اين اخبار معمولا تحت‌الشعاع ارايه سياست‌هاي مختلف دولت در بخش مسكن مانند راه‌اندازي صندوق پس‌انداز مسكن، ايجاد صندوق زمين و ساختمان در بازار فرابورس و احداث مسكن براي اقشار كم‌درآمد تحت عنوان مسكن اجتماعي و تكميل پروژه مسكن مهر بود
کد خبر: ۲۹۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۳

خبر اقتصادی -  به همين ترتيب، حال كه دولت مي‌خواهد بازار مسكن را از ركود خارج كند، افراد جامعه نيز به‌دنبال پيش‌بيني و اظهارنظرات مختلف كارشناسان و دست‌اندركاران درباره بازار مسكن كشور هستند.

رييس كانون انجمن‌هاي صنفي- كارفرمايي انبوه‌سازان مسكن و ساختمان ايران در اين خصوص نسبت به بازگشت رونق بازار مسكن و اخبار خوب در بخش مسكن و ساختمان ابراز اميدواري كرد.

البته اين امر را منوط به پرداخت تسهيلات به انبوه‌سازان دانست. البته اين در شرايطي است كه وي از مخالفت رييس كل بانك مركزي با بسته پيشنهادي انبوه‌سازان كه درخواست كرده‌‌اند تا ۷۵‌درصد قيمت تمام‌شده مسكن، تسهيلات براي تبديل به نام خريداران پرداخت شود، خبر داد.

جمشيد برزگر در خصوص اين درخواست انبوه‌سازان گفت: وزير راه‌وشهرسازي پيگير اين موضوع است، اما طي جلساتي كه با رييس كل بانك مركزي داشتيم او متقاعد شده بود كه توجه ويژه‌يي به صنعت ساختمان شود اما جوابي كه به پيشنهاد انبوه‌سازان از بانك مركزي به دست ما رسيده اين بوده است كه آنها تنها به بافت فرسوده قرار است تسهيلات پرداخت كنند و اين پيشنهاد فعلا در اولويت نيست.

وي با اشاره به اينكه توجه به بافت فرسوده خيلي مهم است و ما نيز آن را قبول داريم، گفت: بانك مركزي به پيشنهاد انبوه‌سازان كه در آن درخواست شده، جواب قانع‌كننده‌يي نداده و اعلام كرده است كه اين موضوع در آينده بررسي خواهد شد.

برزگر تاكيد كرد: بانك مركزي در جواب درخواست انبوه‌سازان اعلام كرده است كه چون پرداخت تسهيلات به بافت‌هاي فرسوده را به بانك‌ها توصيه‌كرده‌ايم شما نيز با بانك‌ها رايزني كنيد تا بتوانيد تسهيلات بگيريد.

رييس كانون انجمن‌هاي صنفي- كارفرمايي انبوه‌سازان مسكن و ساختمان ايران افزود: وقتي بانك‌ها به تكاليف خود عمل نمي‌كنند چه اميدي مي‌توان به رايزني داشت اما انجمن انبوه‌سازان مطمئن است اين موضوع محقق خواهد شد و در آينده نزديك خبرهاي خوشي در حوزه مسكن و ساختمان به مردم خواهيم داد.

وي ادامه داد: ما معتقد هستيم براي آنهايي كه فاقد مسكن هستند و هيچ نوع امتيازي چه در قالب تسهيلات و زمين و چه در قالب تسهيلات يارانه‌يي دولت استفاده نكرده‌اند يك بار تا 75‌درصد قيمت تمام شده تسهيلات براي تبديل به نام خريداران به انبوه‌سازان پرداخت شود.

وي ادامه داد: اين روش به هيچ عنوان موجب تورم و افزايش قيمت مسكن نمي‌شود و قطعا با اين روش هم عرضه و توليد مسكن افزايش مي‌يابد و هم بازار مسكن تقويت خواهد شد.

برزگر با بيان اينكه صنعت ساختمان موتور محرك اقتصادي كشور است و در حالي كه كشور دچار ركود شده است بخش مسكن مي‌تواند تا حدودي رونق را در كشور ايجاد كند، ادامه داد: بايد در دوره ركود بخش مسكن، بسترهاي لازم آماده شود تا متقاضيان مسكن بتوانند صاحب مسكن شوند.

وي تصريح كرد: حال كه روند افزايش نرخ تورم متوقف شده است، اميد است سدي كه در مقابل توليد كشيده شده برداشته شود و شاهد رونق توليد و عرضه مسكن و ثبات قيمت‌ها باشيم.

برزگر اضافه كرد: بارها از دولت خواسته‌ايم كه به مسكن توجه ويژه‌يي داشته باشد و همانند تمام كشورهاي توسعه يافته و پيشرفته تسهيلاتي به مسكن داده شود تا بالغ بر 75‌درصد قيمت تمام شده مسكن را پوشش دهد.

وي افزود: اگر به پيشنهادات انبوه‌سازان توجه شود قطعا قيمت مسكن افزايش چشمگيري نمي‌يابد و متعادل مي‌شود.

برزگر با اشاره به اينكه بايد عملكرد كشورهايي كه براي پرداخت تسهيلات به بخش مسكن با ايران اقدام كرده‌ و نرخ تسهيلات خود را كاهش داده‌اند، ايران نيز اين كار را انجام دهد، گفت: در كشور يك سال است هيچ تسهيلاتي به بخش مسكن داده نشده است و اقشار هدف و دهك‌هاي مياني از سال گذشته تاكنون نتوانسته‌اند يك ريال هم تسهيلات بگيرند.

رييس كانون سراسري انجمن‌هاي صنفي كارفرمايي انبوه‌سازان مسكن در ساختمان ايران ادامه داد: پرداخت تسهيلات مسكن به دهك‌هاي 3 تا 8 مي‌تواند قدرت خريد متقاضيان مسكن را بالا ببرد بنابراين پرداخت تسهيلات به انبوه‌سازان و انتقال آن به نام خريداران هيچ تورمي به بخش مسكن تحميل نخواهد كرد.