:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
ارزیابی عملکرد سازمان بازنشستگی یا پیشکوستان شهرداری

توجه ویژه آلمانی ها به عملکرد شهرداری تهران

کاش بتوانیم اسم این سازمان را «سازمان پیشکسوتان شهرداری تهران» بگذاریم / در سال 6 نوبت این ارسال صورت می گیرد. بحث کرامت برای ما جایگاه ویژه ای داشت به جای فراخوان و صف ایستادن بازنشسته ها، در کمتر از 10 روز 8 هزار سبد کالا را در 6 نوبت به منازل می فرستیم
کد خبر: ۲۸۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
گروه اجتماعی - پریسا هاشمی: حقوق بازنشستگی هم دیگر کفاف زندگی را نمی دهد و بسیاری از بازنشستگان مجبورند بعد از آن که حکم بازنشستگی می گیرند هم کار کنند. یکی از مشکلاتی که در این بین وجود دارد، سودده نبودن سازمان های بازنشستگی است.





اگر این سازمان ها سهم بازنشستگی که از حقوق ها کسر می شود را برای کسب سود در بانک نگهداری نکنند و بتوانند به چرخه تولید وارد شوند، هم اشتغالزایی می کنند و هم به یک سازمان پولخور تبدیل نمی شوند.
 بازنشسته ها در ایران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند اما در سازمان بازنشستگی شهرداری تهران که چهلمین سال تاسیس آن است اوضاع کمی فرق دارد.
مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران با اشاره به این که کارمند در طول عمر کاری خودش کارمند شاغل محسوب می شود ولی وقتی بازنشست می شود دلیل نمی شود که از درجه کارمندی افتاده باشد، می گوید: آنها باز هم کارمند بازنشسته می شود. آنها بعد از 30 سال کارمند شهرداری بودن، بازنشسته تبدیل شده و  در جایگاه شهروندی قرار می گیرند. نگاه آنها به شهر با توجه به تجربیاتشان متفاوت خواهد بود. بازنشسته بار منفی دارد و یک بازنشسته فکر می کند باید خانه نشین شود. این باعث آسیب های روانی، روحی و حتی اجتماعی می شود. به همین دلیل به جای بازنشسته  بهترین کلمه پیشکسوت است. کاش  بتوانیم اسم این سازمان را «سازمان پیشکسوتان شهرداری تهران» بگذاریم.

تکریم بازنشسته ها در دستور کار


این روزها تغییر و تحول در شهرداری تهران بسیار چشم گیر است. به نظر می رسد دکتر محمدباقر قالیباف با خود عهد کرده که هر کجا مسئولیتی می گیرد سامانه جوابگویی را راه اندازی کند.  به همین دلیل دو سال پیش با تاکید بر تکریم بازنشستگان توسط قالیباف سازمان بازنشستگی شهرداری بخشی به نام «ستاد تکریم از بازنشستگان شهرداری تهران» راه اندازی کرد. مصطفی منتظرالمهدی در این مورد هم می گوید: تغییر و تحول سازمان بازنشستگی برای تکریم از بازنشسته ها برای یک آلمانی تشریح کردیم. او خیلی علاقمند شد که بازنشسته شهرداری شود و پیشنهاد کرد که مشاور خانم مرکل شویم. نوع خدمت سازمان های شهرداری تهران حتی برای کشوری دیگر هم بسیار قابل توجه است. شهرداری تهران به عنوان الگو جزو سازمان های پیشرو است سازمان بازنشستگی شهرداری تهران هم می تواند برای سایر سازمان های بازنشستگی الگو باشد. با توجه به سن کشور به سمت بازنشستگی می رود و باید معیشت بازنشستگان جایگاه مهمی را پیدا کند.  شهرداری اختیار تام به ستاد تکریم داده و این ستاد حتی در بخش های مالی هم پاسخگوی بازنشستگان هستند.

فیش حقوقی پیامکی

به گفته مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران، اصلی ترین وظیفه سازمان های بازنشستگی پرداخت حقوق به بازنشستگان است. به موقع پرداخت شدن حقوق از همه چیز مهم تر است به همین دلیل 25 هر ماه تاریخ پرداخت حقوق آنهاست. از سه طریق آنها را از واریز حقوق به حسابشان مطلع می کنیم. از طریق پیامک ریز فیش حقوقی برای بازنشستگان محترم ارسال می شود. از طریق ایمیل سعی کردیم با بازنشسته ها ارتباط برقرار کنیم. البته بعضی ها به خاطر کهولت سن وارد این فضا نشدند.  از طریق تلفن گویا هم به آنها اطلاعات کاملی می دهیم. اگر بازنشسته ای که توان جسمی ندارد، می توانند هم فیش حقوقی و هم حکم بازنشستگی خود را از طریق تلفن گویای سازمان بشنوند یا از طریق نمابر هم دریافت کنند.




وام های بی نوبت، چند نوبت؟


یکی از مسائلی که ایرانی ها به آن علاقه بسیاری دارند و به قول معروف می توانند چاله های زندگی را با آن پر کنند وام است. مصطفی منتظر المهدی با اشاره به پرداخت وامهای قرض الحسنه بدون قرعه کشی و نوبت به بازنشسته ها، می گوید: فقط کافی است به سازمان مراجعه کنند و با ارائه درخواست وام، نامه سازمان را به بانک برده و همان وقت بدون نیاز ضامن، وام را دریافت کنند. این قابلیت را هم گذاشته ایم که اگر یک بازنشسته 3 میلیون وام قرض الحسنه گرفته و 2 میلیون آن را تسویه کرد، دوباره می تواند 3 میلیون وام دریافت کند. البته یک میلیون بدهی را از سه میلیون کم می شود. با توجه به تورم و فضای اقتصادی، این وام می تواند برای بازنشستگان مادام وجود باشد و به عنوان وام تنخواهی در اختیار بازنشستگان قرار می گیرد.

مجهزترین خانه سالمندان خاورمیانه

شهرداری برای افرادی که توانایی نگهداری از سالمندان بازنشسته شهرداری را ندارند نیز امکاناتی را در نظر گرفته است. به گفته منتظرالمهدی کمک هزینه پرستاری به این افراد داده می شود. در منطقه سرخه حصار که آب و هوای خوبی هم دارد به دنبال ساخت مجهزترین خانه سالمندان خاورمیانه هستیم. ماکت این پروژه هم ساخته شده و احتمالا در یکی دو ماه آینده اعتبارات آن هم تامین خواهد شد و کلنگ آن را خواهیم زد.

ارسال با عزت سبد کالا

یکی از اصلی ترین کارهایی که بازنشستگی شهرداری تهران را متمایز کرده ارسال سبد کالا به درب منازل بازنشستگان است. علت اصلی توزیع سبد کالا تورم جامعه و وضع اقتصادی حقوق بازنشستگی کفاف زندگی را نمی دهد. شهرداری تهران آن را بهتر و بیشتر از سایر دستگاهها درک کرده و به عنوان یک دستور کار جدی به آن نگاه می کند.
مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران از ارسال سبدکالا به درب منازل خبر داده و می گوید: در سال 6 نوبت این ارسال صورت می گیرد. بحث کرامت برای ما جایگاه ویژه ای داشت به جای فراخوان و صف ایستادن بازنشسته ها، در کمتر از 10 روز 8 هزار سبد کالا را در 6 نوبت به منازل می فرستیم. سعی شده بهترین اقلام در این سبد قرار گیرد و یکی از مهم ترین اقلام موجود در آن گوشت و مرغ گرم است. کشتار روز را بسته بندی کرده و ارسال می کنیم. ما به بازنشسته ها می گوییم که سعی می کنیم یخچالتان خالی نماند حقوقتان را برای تحصیل و ازدواج فرزندانتان بگذارید. البته باز هم کفاف نمی دهد.