:
كمينه:۱۸.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۱

سيد كامل تقوي نژاد، مديرعامل بانك سپه : مبارزه با فساد و خروج از رکود، اولويت اول مديران بانک ها است

بانک ها در جهت تقویت و حمایت از برنامه دولت برای خروج از رکود، و کنترل تورم آماده همکاری با مردم و فعالان اقتصادی و اجرای سیاست های دولت و بانک مرکزی در جهت کنترل رکود تورمی هستند.
کد خبر: ۲۷۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۰
گروه بانك و بيمه – احسان شمشيري: به دنبال پیگیری سیاست های دولت یازدهم و بانک مرکزی در جهت توانمند سازی بانک ها و کاهش بنگاه داری وشرکت داری بانک ها، اجرای سیاست خروج غیر تورمی از رکود، مقابله با فساد مالی و بهبود سیاست پولی، افزایش کارایی نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی ، برخی مدیران بانکی معتقدند که بانک های کشور در یک سال اخیر در زمینه های مورد نظر دولت برای احیا و بهبود عملکرد بانک ها، کمک به جلب رضایت مردم و تقویت اقتصاد و تولید، گام برداشته و آماده همکاری  با مردم و مسوولان در جهت کنترل رکود تورمی هستند.



دكتر سيد كامل تقوي نژاد، مديرعامل بانك سپه در این زمینه در پاسخ به پرسش خبرنگار تعادل، که مهمترین اولویت های بانک سپه و مدیران بانک ها را در شرایط کنونی شامل چه مواردی ارزیابی می کنید گفت: مبارزه با فساد و خروج از رکود، اولويت اول مديران بانک ها است
وی افزود: بانک ها در جهت تقویت و حمایت از برنامه دولت برای خروج از رکود، و کنترل تورم آماده همکاری با مردم و فعالان اقتصادی و اجرای سیاست های دولت و بانک مرکزی در جهت کنترل رکود تورمی هستند.
وي اضافه كرد: خبرنگاران و رسانه‌هاي جمعي آينه تمام‌نماي واقعيت‌هاي يك جامعه هستند كه مي‌توانند در جهت شفاف‌سازي عملكردها حركت كنند و با هرگونه سياه‌نمايي و كج‌سليقگي برخورد كنند و جامعه را در جهت راستي‌آزمايي سوق دهند و اگر هم‌اكنون در كشور فضاي همدلي و تلاش براي خروج از ركود اقتصادي به وجود آمده مساله‌اي است كه خبرنگاران در آن نقش بسزايي داشته‌اند و اميدوارم با همراهي دولت تدبير و اميد در جهت رشد و شكوفايي اقتصادي با ياري يكديگر حركت كنيم.
بانك سپه در سال‌هاي اخير با سرمايه گذاري‌هاي كلان در بخش‌هاي مختلف اقتصادي از جمله فولاد، صنعت و سيمان در جهت رشد و توسعه اقتصادي كشور حركت كرده است.
به گزارش خبرنگار تعادل، دكتر سيد كامل تقوي نژاد، مديرعامل بانك سپه در نشستي با اصحاب رسانه به تشريح فعاليت‌هاي اخير بانك سپه پرداخت و گفت: در جلسه‌اي با مديران ارشد بانك مركزي مطرح شده است كه سرمايه‌گذاري‌هاي بانك سپه در بنگاه‌داري استثنا و قابل توجه و موفقیت آمیز بوده است و منجر به اشتغال‌زايي و محروميت‌زدايي در مناطق مختلف شده است.
وي  با اشاره به بحث کاهش بنگاه داری و شرکت داری بانک ها گفت: در ماه های اخیر بحث کاهش شرکت داری و توانمند شدن بانک ها مورد توجه رئیس جمهور و دولت و بانک مرکزی بوده است و مدیران بانک ها، برنامه هایی برای کاهش شرکت داری و بنگاه داری در دستور کار خود قرار داده اند. بانک سپه نیز بنا دارد که با توجه به فعاليت‌ سال‌هاي اخير در بنگاه‌داري و راه‌اندازي كارخانجات و واحدهاي توليدي مختلف، به سمت كاهش بنگاه‌داري و شركت‌داري حركت كند تا بنگاه‌های زیر مجموعه بانک سپه و واحدهایی که بانک سپه در آنها سرمایه گذاری کرده است، به دست بخش خصوصي اداره شود و فعاليت بانك‌ها به صورت متمركز درحوزه عمليات بانكي و بازار پول باشد.
وي تصريح كرد:‌براساس قانون باید درصد بنگاه‌داري بانك‌ها حداکثر 40 درصد باشد اما شرکت داری برخی بانک ها به بيش از 50 درصد افزايش پيدا كرده است و این موضوع متاثر از شرایط اقتصادی سال های قبل و به دليل تصميم‌گيري مقامات وقت بوده است 
تقوی نژاد ادامه داد: لذا بايد توجه داشت که اگر فرض کنیم مجموع سرمايه و نقدينگي  بانک ها حدود 40 هزار ميليارد تومان باشد و 50 درصد اين مبلغ به سمت بنگاه‌داري رفته باشد به اين معني است كه حدود 20 هزار ميليارد تومان از سرمایه و نقدینگی بانک در بخش بنگاه‌داري  سرمايه‌گذاري شده است .
وی افزود: البته باید توجه داشت رقم سرمایه و نقدینگی بانک ها که در بنگاه داری سرمایه گذاری شده است، در مقايسه با رقم 600 هزار ميليارد تومان نقدينگي موجود در کشور بسيار ناچيز به نظر مي‌رسد و اين قضيه به اين معني نيست كه بانك‌ها تمام سپرده‌هاي مردمي را به سمت بنگاه‌داري برده‌اند و از وظيفه اصلي خود كه همان بانكداري است خارج شده‌اند.

مقابله با فساد برای جلب اعتماد و اعتبار 
تقوی نژاد با تاکید بر مقابله با فساد مالی به عنوان یکی از اولویت های اساسی بانک ها گفت: متاسفانه در سال‌هاي اخير به دنبال تخلف چند نفر کارمند و مدیر محدود و پرونده های فساد مالی سه هزار میلیارد تومانی و... يك ذهنيت منفي نسبت به مجموعه عملکرد مدیران و كاركنان بانك‌ها ايجاد شده است و مردم تصور مي‌كنند اگر فسادي قرار است در جايي اتفاق بيفتد مسلما كاركنان بانك‌ها در آن نقش دارند، در حالي كه اينچنين نيست و نباید عملکرد چند نفر را به حساب مجموعه وسیع و صدها هزار کارمند بانک در سراسر کشور نوشت. 
مدیرعامل بانک سپه افزود: در کشور ما ده ها هزار شعبه بانکی و صدها هزار کارمند بانک صادقانه در خدمت مردم، اقتصاد کشور و منافع ملی هستند و درصد بسیاری اندکی از افراد دچار خطا و مرتکب تخلف می شوند که نباید عملکرد آنها را به حساب مجموعه بانک ها و کارمندان شریف و صادق بانک ها گذاشت که سالهاست شریف زندگی کرده اند و خدمت گذار مردم بوده اند. مردم کارکنان زحمت کش و صادق را می شناسند. 
وی افزود: برنامه بانک ها، بهبود اعتبار و تقویت اعتماد مردم و مشتریان به عنوان سرمایه اصلی بانک ها است و دراین مسیر با قدرت و همت در مقابله با فساد مالی حرکت می کنیم و با بهبود روش ها و شاخص های نظارتی و ارتقای استانداردهای بانکداری و نظارت مستمر، به دنبال کاهش تخلفات و برخورد به موقع با انحرافات احتمالی هستیم. 
وی با دعوت از رسانه ها برای همکاری در جهت فرهنگ سازی وشفاف سازی و  کاهش جو روانی  گفت: انتظار داریم که رسانه ها در جهت فرهنگ سازی و کمک به بهبود فضای بانکداری کشور و ارائه خدمات بانک ها در خدمت به مردم و ارتقای شاخص های اقتصادی کشور گام بردارند و برخی جریان سازی ها و جوسازی های منفی که در گذشته ایجاد شده است را به فضای همدلی و همراهی و کار و تلاش و کمک به بهبود معیشت مردم  و اقتصاد و تولید کشور تبدیل کنیم.
وی افزود: بانک ها در جهت حل مشکلات معیشتی مردم، کمک به ازدواج جوانان، امور خیر و مدرسه سازی و کارهای فرهنگی، کمک به معیشت و کسب وکار و تعمیرات خانه و مسکن، تهیه مسکن، وام خرید کالا و خودرو و اجاره خانه و... اقدامات گسترده ای انجام داده اند و برای کمک به تولید و بنگاه های بزرگ و ساخت و ساز و عمران و آبادانی کشور گام برداشته اند و لذا نباید تنها به برخی عملکردهای محدود و مقطعی عده ای اندک توجه شود و اقدامات گسترده و وسیع بانک ها در خدمت به مردم و کشور و اقتصاد را به حاشیه ببریم. 
وی تاکید کرد: بنده با جديت شهادت مي‌دهم كه كاركنان بانك‌ها افرادي صديق و متعهد هستند، ما منكر فساد بانكي نیستیم و معتقديم كه با اعمال ساز و كارهاي حرفه‌اي و قانوني و كارآمد مي‌توانيم فساد مالي را ريشه‌كن كنيم به طوري كه ما در بانك سپه اين كار را نهادينه كرده ايم به طوري كه تنها مساله‌اي كه قابل اغماض نيست مساله فساد مالي است.
وي اضافه كرد: ما در ارتباط با تخلفات مالي مجموعه كاركنان بانك‌ها بي‌رحمانه برخورد مي‌كنيم به طوري كه بايد سيستم‌هاي كنترلي بانك‌ها به شكلي هوشمند و كارآمد باشد تا اجازه هيچگونه سوءاستفاده را ندهد و معتقدم براي ريشه‌كن شدن فساد اقتصادي بايد فساد را از سيستم بانكي محو كرد تا با يك نظام مالي كارآمد و شفاف و اسلامي و مطابق با استانداردهاي بانكداري بين‌المللي بتوانيم در جهت رشد و توسعه اقتصادي كشور حركت كنيم.
وي تصريح كرد: كاركنان بانك‌ها با توجه به دسترسي آنها به اعتبارات و منابع مالي افراد شريف و صادقي هستند كه با خلوص نيت اقدام به خدمت‌رساني مي‌كنند و منصفانه نيست اگر بخواهيم به خاطر خطای یک کارمند یا مدیر، مجموعه‌اي را زير سوال ببريم.


برای مدیریت بانک قرض الحسنه مهر در حال بررسی هستیم

با توجه به زمزمه های نماینده یکی از سهام داران بزرگ بانک قرض الحسنه مهر ایران در خصوص عملکرد بانک و زمزمه های تغییر مدیریت این بانک با یکی دیگر از سهامداران بزرگ بامک در این خصوص به گفت و گو پرداختیم که وی به صورت اجمالی چنین پاسخ می دهد که مجمع بانک قرض الحسنه مهر ایران برگزار شده و اعضای جدید هیات مدیره انتخاب شده اند و باید منتظر ماند و دید نظر سایرین در خصوص مدیرعامل چیست چراکه بانک سپه تنها یک رای در هیات مدیره دارد.
سید کامل تقوی نژاد مدیر عامل بانک سپه با اشاره به نقش بانک ها در موضوع بسته اقتصادی دولت و خروج از رکود تورمی گفت که در اقتصاد بانک محور ایران،هر حرکت ملموس و اثرگذاری با حمایت و مشارکت بانک ها رابطه مستقیم دارد .وی با بیان اینکه در این بسته اقتصادی در خصوص مطالبات غیر جاری بانک ها ،مدیریت نقدینگی،تعیین تکیلف بدهی به بانک ها ،افزایش سرمایه و ... مورد توجه قرار گرفته است .
تقوی نژاد با اشاره به اینکه بانک سپه عاملیت 8 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه را به منظور حمایت از توسعه صنایع بالادستی در اختیار دارد افزود که اولین قرار داد توسعه میادین نفتی کشور بین بانک سپه و صندوق بازنشستگی صنعت نفت منعقد شده است .
مدیر عامل بانک سپه به فروش اموال مازاد این بانک نیز اشاره دارد و با بیان اینکه این روزها موضوع بنگاه داری بانک ها همواره به گوش می رسد عنوان کرد : در حالی که شنیده می شود50 درصد سرمایه پایه بانک ها به این سمت حرکت کرده اما با توجه به حجم نقدینگی 600 هزار میلیارد تومانی کشور و وضعیت سرمایه بانک ها تنها 20 هزار میلیارد تومان از منابع بانک ها در این بخش است که رقم قابل توجهی نیست .
وی در ادامه به نقش اثر گذار کارکنان نظام بانکی در کشور اشاره کرد و 98 درصد کارکنان بانک ها از اقشار زحمت کش و سالم جامعه دانست که متاسفانه برخی مشکلات سبب شده نسبت به ایشان بدبینی حاصل شود.
مدیر عامل بانک سپه در خصوص حجم معوقات این بانک عنوان کرد که حجم این معوقات در سال 1392 نسبت به سال گذشته 3 درصد کاهش نشان می دهد و از 16 درصد به 13 درصد رسیده است و برنامه داریم در سال جاری مطالبات تک رقمی شود .به گفته وی وصولی های بسیاری خوبی داشته ایم و در بخش حساب ذخیره ارزی بسیاری از موارد تعیین تکلیف شد . تقوی نژاد عنوان می کند که وضعیت 40 شرکت در این زمینه شفاف شده است .