:
كمينه:۱۸.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹

کاهش نسبت دهک ثروتمندبه فقیر از 25 برابر به 13 برابر

کد خبر: ۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۵
خبراقتصادی: ضریب جینی در ایران در سال 1356 برابر 0.4584 بوده است که بر اساس اعلام مسئولان کشور این رقم در سال گذشته به 0.38 رسیده است که از 0.07 کاهش در ضریب جینی خبر می دهد.



بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی، 
سهم ده درصد ثروتمندان از درآمدهای کشور که در سال 56 حدود 25 برابر سهم ده درصد فقرا بوده است، در سال جاری به حدود 13 برابر رسیده و 12 واحد کاهش یافته است.

ضریب جینی یکی از شاخصهای مهم و اصلی در برآورد میزان برابری در توزیع درآمد در کشور است که از صفر تا یک تغییر می کند و هرچه این عدد به یک نزدیک تر باشد یعنی توزیع درآمد ناعادلانه تر است و هر چه این عدد به صفر متمایل شود، توزیع عادلانه تر درآمد را نشان می دهد

بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی، ضریب جینی در ایران در سال 1356 برابر 0.4584 بوده است که بر اساس اعلام مسئولان کشور این رقم در سال گذشته به 0.38 رسیده است که از 0.07 کاهش در ضریب جینی خبر می دهد.

با این حساب، توزیع درآمد در ایران در سی و سه سال گذشته به شکل قابل توجهی عادلانه تر شده است و البته اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها در طی سال اخیر تاثیر قابل توجهی در کاهش نابرابری در توزیع درآمدها داشته است.

بر اساس این گزارش، سهم درآمدی ده درصد ثروتمندان کشور در سال 56 حدود 25 برابر سهم درآمدی ده درصد فقرا بوده است که نشان از وضعیت وخیم توزیع درآمد داشته است.

آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان می دهد، نسبت درآمد ده درصد ثروتمندان به ده درصد فقرا در کشور ما طی سی و سه سال گذشته همواره روند بهبودی داشته تا این که این نسبت در سال گذشته به عدد 13 برابری رسیده است که نشان از کاهش 12 برابری فاصله طبقاتی در ایران است.