:
كمينه:۲۷.۶۲°
بیشینه:۲۷.۹۹°
Updated in: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸

افت قيمت را در بيمه بدنه لحاظ كنيد

در بيمه بدنه، هزينه‌هاي تعميرات و بازگرداندن خودروي حادثه ديده به شكل اوليه جبران مي‌شود اما هيچ خسارتي بابت افت قيمت آن پرداخت نمي‌شود، اين دقيقا همان پوششي است كه بسياري از بيمه‌گزاران خواهان آن هستند.
کد خبر: ۲۵۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳

خبراقتصادي:به گزارش سایت تحلیلی- خبری آیین و به نقل از دنیای کسب وکار، اتومبيل تصادفي حتي پس از تعمير به صورت هنرمندانه، باز هم دچار افت قيمت مي‌شود. اگرچه مالك آن در صورت داشتن بيمه بدنه مي‌تواند تمام هزينه‌هاي تعمير را از شركت دريافت كند، اما خسارت كاهش قيمت آن جبران نمي‌شود.مدتي است شركت هاي بيمه قول ارائه اين پوشش را به مردم داده اند اما تا به حال پيشرفتي حاصل نشده است.

چرايي عدم جبران افت قيمت
مسعود حجاريان، مديرعامل بيمه ملت، دليل عدم توجه شركت ها به ارائه اين پوشش را نبود بازار كافي و جذاب، و همچنين اقتصادي نبودن بيمه بدنه عنوان مي‌كند. به اعتقاد وي مردم بيمه را نمي شناسند، قادر به مقايسه خدمات متفاوت شركت ها نيستند و از كيفيت آنها بي خبرند. در نتيجه در زمان خريد به جاي توجه به پوشش ها، به قيمت توجه كرده و ارزان ترين بيمه‌نامه را انتخاب مي‌كنند و با توجه به نرخ هاي پاييني كه توسط شركت هاي غيرحرفه اي در بازار عرضه شده است، امكان رقابت از اين محصول گرفته مي‌شود. زيرا اضافه كردن پوشش جديد به معناي گران شدن كل بيمه‌نامه است. به گفته وي تا زماني كه فضاي كسب‌وكار كشور اصلاح نشود، نمي‌توان به راحتي محصولات كنوني را توسعه داد يا خدمات جديدي عرضه داشت. ما نمي‌توانيم محصولات با كيفيت خود را با قيمت ارزان بفروشيم. ارزان فروشي توان سازمان را براي ايفاي تعهدات كم مي‌كند. كارشناسان در رد اظهارات عنوان شده، معتقدند اگرچه بازار بيمه در حال حاضر با رقابت ناسالمي روبه رو است و فرهنگ بيمه در كشور آنچنان كه بايد تقويت نشده اما هميشه افرادي هستند كه حاضرند بابت كالاي با كيفيت، قيمت مناسبي بپردازند. يكي از دلايل ضعف مردم در شناخت بيمه، آگاهي نداشتن شبكه فروش از انواع خدمات است. زماني كه خود فروشندگان از محصولي كه به فروش مي رسانند آگاهي چنداني ندارند، چگونه مي‌توان از مردم انتظار داشت خدمت پيچيدهاي چون بيمه را به خوبي مقايسه كرده و كيفيت آنها را بررسي كنند؟

از سوي ديگر آمارها نشان مي‌دهد در سال 91 حدود 15 ميليون خودرو در كشور تردد داشته كه حدود 2 ميليون و 500 هزار مورد از آنها بيمه بدنه شده اند. اين رقم علاوه بر آنكه نشان از وجود بازاري جذاب و بزرگ دارد، نشان‌دهنده ضعف شركت ها درباره فروش خدمات كنوني نيز هست. آنچه در صنعت ديده مي‌شود، عدم استفاده از ظرفيت هاي بازار است، فروشندگان به جاي بهره برداري از فرصت ها و ورود به قسمت هاي خالي آن، تنها به دنباله‌روي يا حتي كارشكني و گرفتن سهم سايرين هستند.

مذاكراتي انجام شده است
بيمه پارسيان يكي از شركت هايي است كه در عرضه اين پوشش مذاكراتي را با بيمه مركزي انجام داده است. رشيد غزال، مدير پرداخت خسارت خودروي اين شركت ضمن بيان آنكه ارائه اين پوشش با توجه به مفاد 19 قانون بيمه، قابل توجيه است، عنوان مي‌كند: اين طرح در بيمه پارسيان درحال بررسي بوده، اما پيشرفتي نداشته و هنوز مجوز صدور آن از بيمه مركزي دريافت نشده است. به گفته غزال اگرچه اين خسارت به‌طور مستتر در بيمه‌نامه‌هاي بدنه كنوني پرداخت مي‌شود اما براي اينكه به‌طور رسمي اين پوشش را بفروشيم بايد اقدامات مربوط به تعيين ريسك و حق بيمه مناسب آن را انجام دهيم كه اين امر زمان‌بر است. به اعتقاد كارشناسان، شركت هاي بيمه همانند گذشته در ارائه سريع خدمات و پوشش هاي جديد به مردم ناكارآمد عمل مي‌كنند. بي توجهي به نياز جامعه، شكست در رقابت را رقم مي زند. هر شركتي كه مجوز فعاليت خود را دريافت مي‌كند، با تفاوت هاي جزئي، محصولاتي مشابه رقبا را به بازار عرضه كرده و ادعا مي‌كند سبد بيمه اي كاملي دارد. اگر قرار است مردم نسبت به بيمه خوشبين شوند، بايد پوشش هايي را به آنها عرضه کرد كه به آنها نياز دارند. بنا به گفته بسياري از مديران بررسي ها حاكي از وجود اين نياز در جامعه است و بسياري از مالكان با توجه به گراني خودرو و افت قيمت شديدي كه پس از حادثه ايجاد مي‌شود، خواهان چنين پوششي هستند. كارشناسان عنوان مي‌كنند بهانه‌هايي چون نبود زيرساخت هاي لازم براي توسعه محصولات جديد، نبود فرهنگ بيمه ايي مناسب، جا نداشتن بيمه در سبد خانوار، وجود رقابت ناسالم و بسياري ديگر، توجيه‌كننده بي توجهي شركت ها به نياز مردم نيست، اين بي توجهي رسم غلطي است كه در صنعت جا افتاده و بايد هر چه سريع‌تر اصلاح شود.