:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶
هادی وحید عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی:

حکومت قانون به معنای قانون زیاد نیست تصویب قانون و مقررات زدایی باید با هدف کارایی انجام شود

پارادوکس قانون هم با ارزش های قانون و مزیت ها و منفعت های قانون گرایی همراه است و هم به خاطر محدود کردن آزادی عمل اقتصادی و کاهش کارایی و ایجاد مانع و بروکراسی و کاغذبازی و هزینه فرصت و... پرهزینه است. قطعا قانون به عنوان یکی از ابزارهای مبادله، موجب کاهش هزینه ها می شود ولی از سوی دیگر موجب مرگ، تهدید و محدود کردن آزادی می شود.
کد خبر: ۲۴۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
خبراقتصادی: هادی وحید عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در همایش «نظام دولت تدبیر و توسعه» تأثیر قانون در نظام اقتصادی را مورد بررسی قرار داد و گفت: ایران برخلاف بسیاری از کشورها همچنان سرگردان است که تا چه اندازه می تواند از قانون به عنوان یک ابزار ارزشمند استفاده کند.



دکتر هادی وحید روز دوشنبه 15 اردیبهشت 93 در ‌همایش سالیانه «مرزهای دانش اقتصاد توسعه» با عنوان دولت، نظام تدبیر و توسعه؛ سالگرد درگذشت دکتر عظیمی در دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی، پارادوکس قانون را با ارزش و پرهزینه دانست و گفت: قطعا قانون به عنوان یکی از ابزارهای مبادله، موجب کاهش هزینه ها می شود ولی از سویی دیگر به دلیل اینکه موجب مرگ، تهدید و محدود کردن آزادی می شود، هزینه بر است.

او افزود: جوامع قانون گرا همواره در تعادل میان فواید قانون و هزینه های آن دچار سرگردانی هستند.

او تصریح کرد: شاید زمانی که ما تبلیغ می کردیم که باید در کشورمان قانون برقرار کنیم تا به سطحی از رفاه و توسعه ای مانند غربی ها برسیم، ایران را فاقد قانون می دیدیم.



وحید به سردرگمی ایران در میزان استفاده از قانون اشاره و اظهار کرد: با گذشت زمان کشورهایی که تکثر قوانین را یکی از نشانه های پیشرفت شان می دانستند، به این سمت رفتند که مقررات زدایی و نقش قانون را کمتر کنند. آنان دریافتند قوانین اضافه می تواند مانع فعالیت مردم باشد، اما ایران همچنان در این سردرگمی است که تا چه اندازه باید از قانون به عنوان یک ابزار ارزشمند حمایت کند.