:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲
تعداد نظرات: ۶۷ نظر

آیا هاشمی رفسنجانی کاندیدای ریاست‌ جمهوری می‌شود؟

برخی این احتمال را مطرح می‌کنند که آیت‌الله در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم هم با حضور خود به فضای انتخابات نشاط می‌دهد. بدون تردید اگر او بیاید از او استقبال خواهد شد چون حتی منتقدان سال‌های اخیر او به‌خوبی دریافته‌اند، کلید حل بسیاری از مشکلات همان چیزی است که هاشمی بارها به آن اشاره کرده است و نامی جز اعتدال ندارد. اما بخشی از اصولگرایان منتقد او معتقدند که مهمترین مانع حضور هاشمی رفسنجانی 78 ساله بودن یا سن بالای او برای انجام کار ریاست جمهوری است....
کد خبر: ۲۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۱




خبراقتصادی: آیا هاشمی رفسنجانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری دولت یازدهم می شود؟ این سوالی است که برخی روزنامه ها و سایت های خبری در روز اول شهریور 91 مطرح کرده اند و بلافاصله از روزنامه آرمان و آفتاب یزد به سایر سایت های خبری انتقال یافت. گویا فضای سیاسی هم از سوی اصلاح طلبان و میانه روها و هم از سوی اصولگرایان، علاقه مند  است که تمایل نامزدهای مطرح و شدنی یا نشدنی بودن حضور برخی چهره های شناخته شده سال های بعد از انقلاب را بررسی و آزمایش کند.
در میان چهره های مطرح از هاشمی رفسنجانی، خاتمی، عارف، معین، قالیباف، ناطق نوری، ولایتی و سعید جلیلی سخن به میان آمده است و 9ماه مانده به انتخابات، آرایش نیروهای سیاسی در حال سنگین و سبک کردن فضای انتخابات است

روزنامه آرمان چهارشنبه اول شهریور 1391 نوشت:  مردی است که میانه‌روی‌ او به فضای جامعه کمک می‌کند، او محبوب تمام افرادی است که دل در گرو سربلندی و پیشرفت دارند و می‌خواهند سازندگی در این کشور ادامه داشته باشد. به‌راستی چه نیکو نام سردار سازندگی را برای او برگزیدند. مردی است که هنوز می‌خواهد بسازد، اگر درون سال‌های جنگ نباشد به سمت تفکر جامعه می‌رود تا آن را بسازد و خوب می‌داند این ساختن بسی دشوارتر از ساختن خط راه آهن برای یک شهر است. او از ابتدا می‌دانست و اکنون هم خوب می‌داند چگونه باید مرهم زخم آنهایی باشد که از برخی هم‌طیفان او زده شده است و باز هم به‌خوبی می‌داند که باید مرهم باشد، مرهم جوانانی که امروز آینده کشور به آنها وابسته است. او خوب می‌داند که جامعه چه زمانی نیازمند حضور پررنگ اوست و باز هم به‌خوبی متوجه است که چه زمانی باید سکوت کند چون بهتر از این مردم می‌داند شکستن سکوت یعنی تنها گذاشتن مردم. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ازجمله مردان روزگار است که عمر خود را وقف سربلندی کشور کرده و برایشان اهمیت ندارد که مخالفانش در داخل و خارج کشور چه درمورد او می‌گویند البته نباید تعجب کرد چون او سال‌ها در کنار امام خمینی(ره) برای پیروزی و پیشرفت انقلاب تلاش کرد و بسیار از خمینی کبیر آموخت.


اعتقاد راسخ به تحزب در کشور

فعالیت‌های بارز هاشمی‌رفسنجانی برای نسل جوان پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشهود است. او فعالیت‌های مختلف در عرصه‌های مختلف داشت چنانکه یکی از 28 موسس جامعه روحانیت بود یعنی نشان داد که در آن سال‌ها یک راستگرای سنتی است البته این تنها فعالیت حزبی او نبود چون کمی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌همراه برخی از بزرگان دیگر به تشکیل حزب جمهوری اسلامی اقدام کرد. او از همان ابتدا به تحزب اعتقاد خاصی داشت که این اعتقاد تا به امروز ادامه دارد چنانکه چندی پیش گفته بود نظام اسلامی از نخستین سال‌های پس از پیروزی به احزاب توجه كرده است و نهادینه شدن تحزب یک ضرورت است. این علاقه به تحزب هم درسی است که از امام(ره) آموخت. خودش در زمانی که برخی ادعا می‌کردند امام خمینی(ره) مخالف تحزب در کشور است اینچنین به دفاع از بنیانگذار انقلاب اسلامی پرداخت: «کسانی که این روزها مخالفت با تحزب را به امام نسبت می‌دهند، به اندیشه‌های متعالی آن پیر فرزانه جفا می‌کنند؛ چراکه کمک‌های او آن هم از سهم امام که در مصرف آن دقیق و نکته‌بین بودند، نشان می‌دهد که به تحزب بها می‌دادند.»

اهمیت حضور در انتخابات برای هاشمی‌

او بیش از آنکه به تحزب در کشور اهمیت می‌دهد، برای حضور در رقابت برای انتخاب بهترین‌ها از سوی مردم هم ارزش قائل است و خود پیش‌تر از همه در معرض انتخاب مردم قرار می‌گیرد. شاید ازجمله معدود افرادی باشد که علی‌رغم اعتماد نظام و رهبری به او، می‌خواهد تا مردم به او رای دهند و سمت‌های انتصابی را آنچنان که باید، نمی‌پسندد. در زیر نگاهی به حضور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات‌های پس از انقلاب می‌کنیم:

انتخابات مجلس اول

انتخابات نخستین دوره مجلس، پس از انقلاب ۵۷، در ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ برگزار و در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۵۹ نخستین جلسه مجلس اول برگزار شد. در انتخابات هیات‌رئیسه آن مجلس، کرسی ریاست با حضور افرادی مانند سیداکبر پرورش، سیدمحمد موسوی‌خوئینی‌ها، حبیب‌الله عسگراولادی، محمد یزدی و سیدمحمد خامنه‌ای، به هاشمی‌رفسنجانی رسید. او در آن انتخابات کاندیدای حزب جمهوری اسلامی به رهبری شهید بهشتی بود که این حزب به‌همراه احزابی مانند روحانیت مبارز توانست 85 کرسی مجلس را از آن خود کند. گرایش این حزب مردمسالاری اسلامی بود که در مقابل حزب بنی‌صدر که با گرایش چپ‌گرا و نهضت آزادی که با گرایش لیبرال مذهبی در انتخابات شرکت کرده بودند، توانست بیشترین موفقیت را کسب کند.

انتخابات مجلس دوم

انتخابات دومین دوره مجلس در روز جمعه ۲۶ فروردین ۱۳۶۳ برگزار و در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۶۳ نخستین جلسه مجلس دوم برگزار شد. در این دوره هم نمایندگان رای به ریاست آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دادند.

انتخابات مجلس سوم

در این دوره نام مجلس ملی به مجلس شورای اسلامی تغییر کرد. انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ در روز ۱۹ فروردین ۱۳۶۷ برگزار شد و در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۶۷ نخستین جلسه مجلس برگزار شد. رئیس مجلس حجت‌الاسلام اکبر هاشمی‌رفسنجانی بود که پس از انتخاب وی به‌عنوان رئیس‌جمهور، مهدی کروبی رئیس مجلس شد و حسین هاشمیان و اسدالله بیات نایب‌رئیسان بودند.

انتخابات مجلس ششم

هاشمی‌رفسنجانی دو سال پس از پایان دولت، خود تصمیم به حضور در انتخابات مجلس ششم را گرفت و همانند دیگر نمایندگان برای ثبت‌نام به وزارت کشور رفت. در آن زمان با توجه به اینکه سیدمحمد خاتمی بر کرسی ریاست‌جمهوری نشسته بود جو غالب بر این انتخابات به نفع اصلاح‌طلبان بود و هاشمی با علم به این موضوع صلاح دید تا در انتخابات حضور پیدا کند و به رقابت با کاندیداهای اصلاح‌طلب بپردازد. در آن انتخابات او نتوانست موفقیت‌های قبلی خود را کسب کند چراکه عده‌ای از یاران سابق او به‌دلایلی از حمایت هاشمی دست کشیدند و به حمایت از سایر کاندیداها پرداختند. رتبه هاشمی‌رفسنجانی در این انتخابات 30 بود و در آن زمان صلاح دید تا به مجلس ششم نرود.






حضور در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری

انتخابات ریاست‌جمهوری پنجم مصادف شد با زمانی که هاشمی‌رفسنجانی بر مسند ریاست مجلس سوم تکیه زده بود. او تصمیم گرفت که این بار در قامت کاندیدای ریاست‌جمهوری به میدان رقابت بیاید لذا از مجلس سوم استعفا داد و در این انتخابات حضور یافت. انتخابات ریاست‌جمهوری پنجم 6 مرداد سال 1368 برگزار شد و رقیب اصلی هاشمی‌رفسنجانی، شیبانی بود. تعداد کاندیداهای آن انتخابات 79 نفر و اگرچه تعداد واجدین رای دادن 30 میلیون و ۱۳۹ هزار و ۵۹۸ نفر بود اما حدود ۱۶ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۶۷۷ نفر در انتخابات شرکت کردند. جالب اینجاست که از این تعداد شرکت‌کننده در انتخابات، 15 میلیون و ۵۵۰ هزار و ۵۲۸ رای به نام هاشمی‌رفسنجانی به صندوق ریخته شد و شیبانی در مکان دوم قرار گرفت. ازجمله اقدامات این دولت می‌توان به اجرای نخستین برنامه توسعه پس از انقلاب و آغاز اجرای سیاست تعدیل اقتصادی، در پیش گرفتن سیاست تنش‌زدایی در روابط خارجی، آغاز اجرای سیاست گفت‌وگوی انتقادی اتحادیه اروپا با ایران و... اشاره کرد. دولت هاشمی‌رفسنجانی از همان زمان به دولت سازندگی معروف شد چراکه وظیفه سنگین بازسازی مناطق جنگزده را برعهده داشت بنابراین بر همین اساس بود که توسعه سیاسی به‌عنوان اولویت اول مطرح نشد. به اعتقاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مردم باید دارای سرپناه و تغذیه باشند تا پس از آن به توسعه سیاسی بیندیشند .

دوره ششم ریاست‌جمهوری

دوره ششم ریاست‌جمهوری دوره‌ای بود که هاشمی‌رفسنجانی باردیگر به انتخابات وارد شد و باردیگر به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. انتخابات دوره ششم ریاست‌جمهوری در 21 خرداد 1372 برگزار شد و تعداد واجدین شرایط 33 میلیون و ۱۵۶ هزار و ۵۵ نفر بود که 16 میلیون و ۷۶۹ هزار و ۷۸۷ نفر در پای صندوق‌های رای حضور یافتند. تعداد آرای هاشمی‌رفسنجانی در این انتخابات 10 میلیون و ۵۶۶ هزار و ۴۹۹ رای بود به عبارتی بیش از نیمی از آرا را به نام خود کرد. او در این انتخابات رقیب جدی‌تری به نام احمد توکلی داشت. در گفتمان احمد توكلی گرچه رگه‌هایی از چپگرایی دیده می‌شد، اما واقعیت این بود كه سیاست‌های اقتصادی بازار آزاد هاشمی مخالفی از جنس منتقد بازار آزاد و شكاف طبقاتی را طلب می‌كرد و در این میان احمد توكلی شخصیت مبارز چپگرایانه از دامن راست‌ سنتی با هاشمی‌رفسنجانی را داشت. مجلس چهارم اما هنوز در میانه‌راه و گفتمان مسلط همچنان حمایت از هاشمی‌رفسنجانی بود. در سكوت و گوشه‌نشینی چپگراها، رقابت دو طیف راست سنتی و تكنوكرات‌ها كار سیاست را جلو می‌برد. در حاشیه این رقابت جریان انصار حزب‌الله متولد شده بود و با شعار انتقاد از لیبرالیسم اقتصادی و سیاسی دولت هاشمی را هدف گرفته بود. دو سال پایانی مجلس چهارم بر دولت هاشمی سخت گذشت؛ هرچند تسلط گفتمان سازندگی، دست بالا را به دولت می‌داد، اما پایان مجلس چهارم شكاف میان راستگرایان را كلید زد. از موضوعات حائز اهمیت در پایان این دولت، تأسیس حزب کارگزاران سازندگی در آستانه انتخابات مجلس پنجم بود که افراد نزدیک به هاشمی‌رفسنجانی در آن عضویت داشتند، تشکیل کارگزاران را برخی به‌دلیل اختلافاتی می‌دانند که میان هاشمی و بخشی از جناح راست پدید آمده بود. هاشمی در این بخش هم اعتقاد به تحزب را به رخ مخالفان کشید. ویژگی دیگر هاشمی میانه‌روی بود یعنی اگرچه او در ابتدا به‌عنوان مهره سنگین راست سنتی محسوب می‌شد اما به‌تدریج مصلحت را در فراجناحی بودن یافت به نحوی که گفت: «هر کسی در خط امام است با ما اختلافی ندارد». به استناد همین اندیشه‌وزرانی از جناح چپ نیز در کابینه او حضور داشتند.


انتخابات نهم ریاست‌جمهوری

هاشمی‌رفسنجانی تا سال 84 در انتخاباتی غیر از انتخابات مجلس خبرگان حضور نداشت اما در این سال تصمیم گرفت تا بار دیگر خود را در معرض رای مردم قرار دهد. در آن دوره که کشور به‌دلیل ترمیم مناطق جنگزده و محروم در دولت‌های پنجم و ششم نیازی آنچنانی به سازندگی نداشت و شعار اصلاحات سیاسی هم 8 سال تجربه شده بودند، برخی اقشار رای خود را به نام محمود احمدی‌نژاد در صندوق ریختند البته در این انتخابات نباید از هجمه‌هایی که به رئیس وقت مجلس خبرگان شد و تاثیر آن در آرای مردم بی‌توجه عبور کرد. به هر حال در انتخابات ریاست‌‌جمهوری نهم، در مرحله نخست آرای ماخوذه 29400857 بود که هاشمی توانست 6211937 رای را به نام خود کند البته در این زمان آرای احمدی‌نژاد 5711696 بود و انتخابات به دور دوم کشیده شد. در دور دوم تمام اصولگرایانی که در دور اول از قالیباف و لاریجانی حمایت کرده بودند به حمایت از احمدی‌نژاد پرداختند و نتیجه انتخابات به این صورت رقم خورد که از 27958931رای ریخته‌شده به صندوق، 17284782 رای به نام احمدی‌نژاد و 10046701 رای به نام هاشمی بود. هاشمی‌رفسنجانی پس از این ناکامی به فعالیت‌های خود ادامه داد و لحظه‌ای از ادامه فعالیت منصرف نشد چنانکه در سال 86 در انتخابات مجلس خبرگان حضور یافت و در کنار رقیب جدی‌ای به نام آیت‌الله جنتی بر کرسی ریاست این مجلس نشست.

انتخابات‌های مجلس خبرگان رهبری

هاشمی‌رفسنجانی از دور اول مجلس خبرگان عضو این مجلس بود. ریاست این مجلس از زمان تأسیس در سال ۱۳۶۱ به عهده آیت‌الله مشکینی بود، پس از رحلت وی در سال ۱۳۸۶ این پست به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رسید و در سال ۱۳۸۹ آیت‌الله مهدوی‌کنی جانشین وی شد که ریاست فعلی را به‌عهده دارد.

اکنون همه منتظر هستند

شاید هیچ یک از سیاسیون قبل و بعد از انقلاب به اندازه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خود را در معرض آرای مردم قرار نداده باشد. او با مردم بود و در همین راستا می‌خواست تا بداند اقبال مردم نسبت به او چه میزان است البته این تنها یک دلیل فرعی برای ثبت‌نام در انتخابات‌است هاشمی می‌خواهد تا به‌مثابه پدری دلسوز و نگران از آرمان‌های نظام و انقلاب مراقبت کند و هر کجا که احساس کرد، همانند همیشه برای دفاع از ایران و اسلام سینه سپر کند. در سوم شهریورماه امسال او به سن 78 سالگی می‌رسد، سنی که کمتر سیاسی‌مردی برای خود این اشتیاق را تصور می‌کند که برای دفاع از آنچه بدان اعتقاد دارد، برای آن انقلاب کرد و شکنجه شد و زندان کشید دوباره وارد صحنه کاندیداتوری انتخابات شود. برخی این احتمال را مطرح می‌کنند که آیت‌الله در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم هم با حضور خود به فضای انتخابات نشاط می‌دهد. بدون تردید اگر او بیاید از او استقبال خواهد شد چون حتی منتقدان سال‌های اخیر او به‌خوبی دریافته‌اند، کلید حل بسیاری از مشکلات همان چیزی است که هاشمی بارها به آن اشاره کرده است و نامی جز اعتدال ندارد.











نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۷
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
17
7
این جمله آخر نشون داد از سیاست زیاد سر رشته ندارید.معلومه بین مردم نیستید واز نظر مردم نسبت به هاشمی خبر ندارید برید یه کم تحقیق کنید خوبه.هاشمی باید بازنشسته بشه .
پاسخ ها
معقول
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
اگر اوباز نشسته شود کشور هم باز نشسته می شود
میرحسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
یوسف گمگشته باز اید به کنعان پول دار تر خواهد شد غم مخور
محمدرضا
|
Germany
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
1
20
رییس جمهور بعدی یا نداریم یا اگر داشته باشیم از اصلاح طلب هاست و خط کامل از هاشمی میگیره بهر حال اگر بخواهیم ایران قوی و قدرتمند داشته باشیم بهتره بجای بررسی گذشته که چند سال جبهه بوده؟قبلا چیکار برای انقلاب کرده و این حرفها ببینیم چقدر آدمه چقدر حالیشه چقدر روابط بین المللی بلده چقدر شخصیتش میتونه مثبت جهانی بشه چقدر دلسوزه و در کل چقدر جرات داره بخاطر مردم و رفاه و آسایش اونها .... از نظرات درست دفاع کنه.....
خدایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
8
2
قبل از انتخابات باید قانون انتخابات اصلاح شود تا مثل انتخابات گذشته نزاع پیش نیاید باید شورای نگهبان وقوه قضاییه مجری انتخابات باشند.در مناظره اگ اخلاق رعایت نشود شورای نگهبان سریعا اقدام وصلاحیت مجددا بررسی شودو....
خدایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
3
2
قبل از انتخابات باید قانون انتخابات اصلاح شود تا مثل انتخابات گذشته نزاع پیش نیاید باید شورای نگهبان وقوه قضاییه مجری انتخابات باشند.در مناظره اگ اخلاق رعایت نشود شورای نگهبان سریعا اقدام وصلاحیت مجددا بررسی شودو....
نسیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
1
12
هاشمی می تواند در این شرایط به حل بحران ها بسیار کمک کند نیروهای اصولگرا واصلاح طلب باید مسائل کشور و مصلحت ها را بر دیدگاه سیاسی جناحی خود حاکم کنند تا یک دولت ائتلافی بتواند مشکل را حل کند....
راست گو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
2
11
به نظر من باید این دوره به اصلاح طلبان رای داد زیرا اصولگرای که فقط شعار اصولگرای رابدهدوکاری نتوند بکند هیچ فایده ای ندارد دوم اینکه اگر اصلاح طلب رای بیاورد به خصوص ایت الله هاشمی راهکارهای خوبی برای بحران های اخیر را دارا می باشد وگرنه شعار شکم کسی را سیر نمیکند بلکه روز به روز مردم را فقیرتر وبه بحران میکشاندواگر ایت الله هم نباشد قطعا کسی که در جناح انهاباشد از وی خط می گیرد
پاسخ ها
سراج
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
دوست عزيز آقاي هاشمي كه اصلاح طلب نيست!!
general
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
2
12
رفسنجانی دوست داریم.
پاسخ ها
میر حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
....... مواظب باش از پیاده رو راه برو
شروین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
2
12
به نظرم خدمات و کارهای آقای هاشمی رفسنجانی در گذشته و دوران ریاست جمهوری ایشان قابل ستایش و تقدیره.احتمال حل مشکلات با وجود ایشان توانتخابات آینده و برنده شدنشون وجود داره.
ستاره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
3
12
مطمئنم ایشون بیان تحریم ها تموم میشه واسه اون روز لحظه شماری میکنم تا فقط اسم ایشونو داخل صندوق بندازم. آیت ا... تو رو خدا پا پس نکشید دوباره این کشور به شما احتیاج داره
پاسخ ها
میرحسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
حرف شما درست اگه تو فتنه 88 پشت رهبر بودن صحبت امثال احمدی نزاد نبود انشاا... خدا به راه راست هدایتشون کنه
ستاره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
3
8
مطمئنم ایشون بیان تحریم ها تموم میشه واسه اون روز لحظه شماری میکنم تا فقط اسم ایشونو داخل صندوق بندازم. آیت ا... تو رو خدا پا پس نکشید دوباره این کشور به شما احتیاج داره
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
2
6
نه چپ نه راست دروغگو تورا بخدا به فكر مردم بدبخت باشيد .
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
1
9
به نظر من هیچکس جز هاشمی نمیتواند ریس جمهور ایران شود .دیگران نمیتوانند یک خانواده را اداره کنند .من نمیدونم چجوری کاندید میشن
medi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
0
5
... خدا کند یکی بیاد مردم را از رباط بودن در بیاره انشااله و بهبودی حاصل کند. باید مدیریت دولت اصلاح شود
سايه بان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
1
9
هاشمي بياد يا نياد من كه به خودش راي ميدم
سید قاسم
|
United States
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
1
9
ازجناب هاشمی وسیدبزرگوارخاتمی محبوبتر و کاردان ترنداریم بامدیریت ومحبوبیت این دونفر وزرای قدر وکاردان وارد کشتی ترقی می شوند سن را بهانه نکنید کتاب کهنه ای هستند پیران جهان دیده
هاشمی را رهروان امام میشناسند و بس .
جناب هاشمی و خاتمی بنازم به اقتدارتون که در دل ملت جایگاه دارین. ........ اگه خون ایرانی تو رگه تونه به این ماه صفر بگید یا حسن و دل ملت را شاد کنید و پا در عرصه انتخابات بگذارید.........
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
1
11
فقط آقای هاشمی می تواند این مملکت را اداره کند.
بلوچ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
1
7
با سلام ودرود بر ابر مرد ایران زمین جناب آقای رفسنجانی ................
مردم بلوچستان بی صبرانه منتظر ورود شما به صحنه انتخابات ریاست جهوری می باشد وانشالله به امید خدا رای خواهی آورد
بردیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
0
5
درود بر اصلاحات
اکبری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
0
6
دلار 800تومان كجا و 4000 هزار تومان كجا
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
1
10
زند باد هاشمی ، آیت الله هاشمی همیشه به این کشور و انقلاب وفادار بوده و هستند .
دخترایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
1
4
هرکی نظر خودشوداره با جناب سید قاسم کاملاموافقم...درسته مااون زمونایانبودیم یاخیلی بچه بودیم اما دلسوزی هاواقدامات اثربخششون همیشه آویزه ی گوشمون بوده ماکه هستیم شمام باشین به امید بهبودی بیشتر...حیفه ایران با اونهمه تمدن باید بهتر از این ها باشد.... بوسه بردستان توانگرتان آقا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
1
5
دراین موقعیت حضورآقای رفسنجانی اهمیت زیادی دارد و رای هم می آورد
گل آقا
|
United States
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
1
4
اگه می خواهیم اوضاع مملکت خوب بشه ، رئیس جمهور آینده هر کی باشه باید گوش به فرمان ایه الله رفسنجانی باشه و گر نه از این باطلاق گرانی ها هیچ وقت بیرون نمیایم !!!
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
1
6
خدا کندهاشمی رفسنجانی کاندیدشود اگرشود مردم98درصدبه او رای میدهند
سلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
5
3
به نظرم من بهتر به جای اینکه بگید قبلا چی کار کرده .بگید للان داره چی کار می کنه زمان حال از دیکر زمان ها مهم تره
سیاوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
1
5
می تواند منجی ایران واوضاع اقتصادی باشد
عاقل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
1
3
سلمان فارسی این مملکت است
منطقیون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
4
0
باسلام . هیچ کس منکر زحمات آیت ا... رفسنجانی در دوران انقلاب نیست اما باید قبول کرد .که شرایط عوض شده وشرایط جدید نیاز به تفکر جدید وامروزی دارد .ونکته اساس این که حاج آقا از نظر سنی شرایط را ندارند
حسین بهرامی زاده
|
United States
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
1
3
من جوان36ساله شغل وزیتور درشرق کشور وباتمام نمایندگی هایی که دارم برای انتخاب اقای هاشمی رفسنجانی امادگی خودرااعلام مکنم وتمام تلاشخودرا خواهم کرد چراکه تنهاکسی که میتواند ایران رااز این بهران نجات بدهد شخص اقای هاشمی است تلفن تماس من ..........
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
2
1
اگر آقای هاشمی وارد صحنه بشوند که متاسفانه این کار را نمی کنند رای خوبی خواهد داشت.
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
0
1
اینکه کی بخواهد رییس جمهور بشود مهم نیست ...... بعد از اینکه ایران را در گودال تورم فرو کردند می گویند یکی به ما راه حل بگه راه حل شما انتخاب رییس جمهور به خواست این ملت است که صلاح کارخود رامی داند.... ایران مغز متفکر می خواهد نه کسی که دلبخواه کارمی کند یا اجبار می کند.
سمیه شیروانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
1
3
...اگر آقای هاشمی نامزد انتخابات شوند ان شاءالله به یاری خدا پیروز خواهند شد. این هم تلفن تماس من در شیراز ........... باهمه دوستان حمایت خواهیم کرد
يه ايراني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
1
1
بيا كه كشور نياز به مديريت تو دارد
55
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
1
1
آقای هاشمی مرد بزرگی است وبخوبی می داند مشکل این جامعه چیست نه دروغ گو است و نه وعده دروغ می دهد
مدیر پایگاه اسم برای پیام بگذارید
حمیدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
0
1
اگر آقای هاشمی رییس جمهور شود هم وضعیت اقتصادی و هم سیاسی حل می شود .
ساینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
0
1
اگر هاشمی نبود کشور هم نبود
حسين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
0
1
تاريخ نشان داده چه كساني موفق بوده اند وچه كساني شعار داده وباآمارهاي دروغين مردم را به بازي گرفته اند شايد خيلي از افراد به خاطر پست ومقام وموقعيت يا ناداني چشم را بر واقعيات ببندند اما بايد در زمان جنگ مشكلات فراواني مي داشتيم ولي بادرايت آقاي رفسنجاني بر همه مشكلات پيروز شديم امام و رهبر وايشان ومردم صاحبان انقلابند واحترام به انها وظيفه همه است
سارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
0
1
واقعا درست گفتن خدا کند بیاید
بخشی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
0
1
اقایی که نوشتی پولدارتر بشه تا..........

دولت احمدی نژاد برات چه کار کرد جز خراب کردن اقتصاد
مدیر پایگاه آقا انتقاد را محترمانه بنویسید بشه کار کرد هر چی حذف واصلاح می کنیم بازهم نمی شه... همین مطلب را با یک بیان دیگر بنویسید مثلا مقایسه دولت های قبلی با فعلی و...
این نوع نوشتن عملا امکان ارائه نظر شما را از بین می برد.... هدف نتیجه گرفتن و بهبود اوضاع است
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
0
1
جان مادرت بیا مردم را نجات بده از این گرانی
ناشناس
|
United States
|
۰۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
0
0
من تا کنون رای ندادم اگر بیاید قطعا رای می دهم به اقای رفسنجانی.
غزل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
0
0
آقای هاشمی ما خیلی دوستت داریم ...تو رو خدا بیا ...بیا و ما رو از این وضعیت بد اقتصادی نجات بده....ما بعد از خدا امیدمون به شماست ....میاییم و رای میدیم ..............رای ما ...آقای هاشمی......
زهره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
0
1
دولت چون نسبت به ایت الله هاشمی حسادت دارد و میدانند که ایشان در امور کارهای دولتی موفق هستند نمی گذارند ایشان وارد این عرصه شوند وخیلی حرف های دیگر که بهتر است گفته نشود که ابروی ایران نرود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
اره یاشاسین رفسنجانی
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
0
0
به نام خدا
به نظر من الان بهترين موقع حضور آقاي رفسنجاني است چون مردم فهميدن كه 8 سال پيش چه اشتباهي مرتكب شدن.
خداييش كدوم يك از اين آقايون در زمان بعد از جنگ اونطوري ميتونست مملكت داري كنه.
به اميد ايراني اسلامي و اباد و سرافراز.
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
0
0
فقط فقط رفسنجانی مرد روزهای سخت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
0
0
من مطمئنم اگر آقاي هاشمي بياد اوضاء مملكت خيلي خوب ميشه و انشالله اميدواريم كه بيايد فقط آقاي هاشمي ميتواند مملكت رو اداره كند
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
0
0
من امیدوارم که اقای رفسنجانی کاندیدا شود تا موقعی که اقای رفسنجانی بود ما دچار این گرانی ها نشده بودیم و هشت سال جنگ را با خون شهیدان این گونه جواب نمیدادیم حالا رفتن سر خاک شهیداگه بخوای یک گل بخری باید 10 هزار تومن پول بدی
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
0
0
درود بر سردار بزرگ سازندگي.
محمد از كرمانشاه
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
0
0
مرگ بر ضد ولایت فقیه هرکی بیاد باید تابع ولی فقیه باشه آقای هاشمی باید این جمله یادش نره
كيومرث فدايي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
1
0
باسلام اگر اقاي هاشمي بيايد رأى ميدهيم
محمد خان چارلنگ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
0
0
فقط اگه هاشم خان بیاد رای میدم و گر نه رای بی رای به همه شما هم اینو گوش زد میکنم.
سارا
|
United Kingdom
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
0
0
اگه به امید خدا رای بیاره و اتنخاب بشه .. وای چی میشه فقط خودش میتونه ایران رو نجات بده .. هاشمی مثل فرگوسن تو منچستره فرگوسن رفت دیگه منچستر اون برند همیشگی رو نداره . هاشمی هم باید سوکان دار ایران بشه و ایران رو نجات بده
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
0
0
به احتمال زیاد پرونده فرزندان هاشمی در هیاهوی انتخابت گم میشود!
علي
|
United States
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
0
0
خدا كنه بياد. درود بر مرد روز هاي سخت
فرشته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
0
0
هاشمی جون فقط بیای تو صد درصداول میشی اگه تو نیای من خود کشی می کنم
صادقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
0
0
همین که تو این سن ابروش تو دستاش گرفته و اومده به داد مردم برسه خودش خیلی حرفه پس ما هم ازش حمایت میکنیم
بسیجی قمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
0
0
سلام برشهدای عزیز ومنتظران مهدی اگر می خواهیدوحدت بین مردم باشدبه هاشمی رای بدهید اگر می خواهید اسلام باقی بماند به هاشمی رای بدهید اگر می خواهید شهدا از ما راضی باشند به هاشمی رای بدهیددر غیر اینصورت ............... اگر ناامیدی میخواهید اگر گرانی می خواهید به دیگران رای بدهید ولی من از همه ی مردم می خواهم مخصوصا از قشر مستضعف جامعه که به هاشمی رای بدهند من به عنوان بسیجی میگم یک فرد معمولی نمی گم
مدیر پایگاه برادر بسیجی حرمت سایر کاندیداها را نگه دار و به جای اسم بردن موضوع را مطرح کن و نظر بده...
شرایط کلان و ایجاد شرایطی که منجر به بهبود وضعیت شود به همکاری همه نیاز دارد با حذف دیگران و دشمن ساختن نمی شود کشور را ساخت
باید صلح وعدالت و احترام و اخلاق را گسترش دهیم آن چه از گرانی هم بدتر است بی اخلاقی است باید با محبت از همه ایرانیان برای کاهش مشکلات دعوت کنیم و دست به دست هم بدهیم
شهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
0
1
....و اکنون همه ما منتطر تو هستیم. رای همه مردم شیراز برای شما....تلاش و زحمت شما برای همه مردم ایران ثابت شده است.
حسين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
0
0
آقاي رفسنجاني دوست دارم
hasan
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
0
0
;کاش هاشمی جوانتر بود
mfrs
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
0
0
...........چطور 90ساله مردم رو ميچرخونه ولي 78 ساله نميتونه؟؟؟؟؟