:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶

چه کسانی مقصر بودند؟ هزارتوی ماجرای آتش سوزی اسکانیا

تحلیل های متفاوت و سليقه اي كه این روزها درباره اسکانیا در رسانه ها می بینیم اكثرا به دور از هرگونه اطلاعات لازم وكارشناسي نشده است؛ و مهم تر آن که تیتر این تحلیل ها، سوژه داغي براي برخي رسانه ها وسايت هاي خبري است که به نظر می رسد هدف آن به حاشيه كشاندن دست اندركاران خودروي سازي اسكانياست.
کد خبر: ۲۲۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۱


خبراقتصادی: تحلیل های متفاوت و سليقه اي كه این روزها درباره اسکانیا در رسانه ها می بینیم اكثرا به دور از هرگونه اطلاعات لازم وكارشناسي نشده است؛ و مهم تر آن که تیتر این تحلیل ها، سوژه داغي براي برخي رسانه ها وسايت هاي خبري است که به نظر می رسد هدف آن به حاشيه كشاندن دست اندركاران خودرو سازي اسكانياست.

اين اخبار در حالی منتشر می شود كه هنوز عامل اصلي حادثه كه به طور قطع مشخص نيست و هر یک از مسئولين مربوطه توپ حادثه اين اتفاق جانگداز را  با سلب مسئوليت از خودشان در زمين ديگران مي اندازند.كاري كه از ديرباز رسم بوده و متاسفانه خواهد بود! اما بايد ديد كه در پس اين اتفاق چه اهدافي نهفته است.

*  نگاهي اجمالي به حادثه 18 شهريور 1392- اتوبان تهران - قم


18شهريور ماه سالجاري يك دستگاه اتوبوس اسكانيا در مسیر اصفهان - تهران در حوالي كيلومتر 28 اتوبان قم- تهران به علت سرعت زياد( بنا بر اظهارات اوليه پليس راهور) با يك دستگاه سواري برخورد و پس از آن با شكستن گارد ريل وسط بزرگراه وارد مسير مقابل شده و با انحراف به سمت راست با يك دستگاه اتوبوس عبوري اسكانيا كه از تهران به سمت يزد در حال تردد بود به صورت شاخ به شاخ با هم برخورد كردند كه متاسفانه اين حادثه دلخراش منجر به كشته وزخمي شدن  تعدادی از هموطنانمان شد. در همان نخستين لحظات تصادف، خيلي ها با قضاوت زود هنگام اظهار نظرهاي متفاوتي مانند تركيدگي لاستيك( به دليل فرسودگي) ، نقص فني در سيستم برق خودرو، نصب گاز كولرو همچنين سرعت زياد را عامل بروز چنين فاجعه اي دانستند، تاجايي كه پليس راهور در اقدامي شتاب زده و براي رفع مسئوليت از روي دوش خود، شركت سازنده اتوبوس را مقصر اصلي حادثه عنوان كرد. به علت شدت جراحات وارده در اين تصادف تمامي عوامل  وارد گود شدند و همگي به نوعي به دنبال مقصر اين حادثه بودند.از اعلام آمادگي قوه قضائيه براي تنبيه عاملان اين حادثه گرفته تا اظهارات متعدد سازمان استاندارد و پليس راهور و...

اما مديران این شرکت خودروساز که تولیدات خود را فاقد هر گونه نقص و اشکال می دانستند، و معتقد بودند که این تصادف ناشی از بی احتیاطی راننده و دستکاری خارج از تعمیرگاه مجاز اسکانیا رخ داد، به دعوت از خبرنگاران رسانه هاي گروهي و همچنین کارشناسان متخصص برای بازديد از خط توليد اقدام کردند. در اين بازديد مدير عامل اين شركت ضمن ارائه توضيحات لازم با رد اتهامات وارده اظهار كرد: تمامي مراحل توليد اسكانيا از صفر تا  100آن داراي استانداردهاي لازم ايران بوده وتمامي محصولات اين كارخانه از استاندارهاي بين المللي نيز برخوردار بوده است به نحوي كه علاوه بر تامين نياز متقاضيان داخلي ، سالانه چندين دستگاه آن را نيز بنا بر نياز مشتريان به خارج از كشور صادر مي شود. وي با تاكيد بر اينكه بعد از حادثه تصادف وبا حضور كارشناسان سازمان استاندارد تمامي خطوط توليد را مجددا چك شده است، افزود: بر اساس اظهارات سازمان استاندارد تمامي محصولات اين شركت منطبق بر اصول واستانداردهاي لازم است و بدین ترتیب از نظر فني مجددا بر استاندارد بودن تولیدات شرکت عقاب افشان گذاشته شد. وي با بيان اينكه البته ما خود را مبرا از ايراد نمي دانيم تصريح كرد: در همين راستا بارها و بارها از كارشناسان وعوامل پليس راهوردعوت به عمل آورده ايم كه با بازديد از خط توليد ما مشكلات فني اين اتوبوس ( به زعم راهور) را به ما گوشزد كنند، متاسفانه تاكنون هيچ همكاري با ما صورت نگرفته ودست رد به سينه ما زده اند.البته  مدير اين شركت مطالب ديگري را نيز عنوان كرد كه در نوع خود جالب بود. از جمله اين كه اكثر متوفيان اين حادثه به دليل سوختگي ماشين نتوانسته بودند از معركه جان سالم به در ببرند، چرا كه يكي از اين اتوبوس ها مجهز به چكش براي شكستن شيشه هاي اتوبوس نبوده و اگر اين مهم رعايت مي شد قطعا آمار اين حادثه دلخراش به مراتب كمتر از اين بود. دراينجا اين سوال مطرح مي شود كه وظيفه چك كردن داشتن يا نداشتن چكش به عهده چه ارگاني بوده است؟ آيا نه اينكه در ايستگاههاي  جاده اي، يكي از وظايف اصلي پليس راه چك كردن اين قبيل مسائل وكوتاهي ها مي باشد؟

* نگاهي به عوامل پشت پرده اين حادثه

متاسفانه به علت های عديده از قبيل عوامل انساني، جاده هاي غيراستاندار، مشكلات فني خودروهاي توليد داخل و ... هر روز شاهد مرگ هموطنان عزيزمان در جاده اي كشورمان هستيم، و همين عوامل سبب شده است كه كشور ما از نظر آمار در صدر كشورهاي تلفات جاده اي بالا در جهان قرار بگيرد؛ و این پرسش مطرح است که چرا به رقم تکرار این گونه حوادث دلخراش، حادثه قم - تهران اين قدر حواشي به دنبال داشته و با گذشت چندين ماه از آن كماكان تيتر برخي از جرايد و سايتهاي خبري مي باشد؟اگر اهمیت خبري آن مهم است پس چرا تصادفات ساير اتوبوس هايي كه با برند هاي مختلف در جاده هاي ما در حال تردد هستند، اينقدر جنجال به همراه نداشته است؟ اصلا چرا راه دور برويم مگر همين چند روز پيش نبود كه كاميون چيني ها (هوو) مجددا حادثه ساز شد و به علت مشكل لاينحل سيستم ترمز، 25 خودروي سواري را درهم كوبيد. (نقص سيستم ترمز اين كاميون سال هاي سال است كه در جاده هاي ما قرباني مي گيرد و بارها و بارها مسئولان راهور آن را گوشزد كرده و بارها خواستار توقف شماره گذاري آن شده اند، ولي عوامل پشت پرده با سنگ اندازي ولابي گري مانع اين مهم شده اند.) چرا خبر حادثه به اين مهمي فقط در برخي از جرايد آن هم به صورت كوتاه درج شد و از كنار آن با سادگي گذشتند؟ و سوال از مسولين محترم راهور اينجاست كه با توجه به سابقه تردد اتوبوس هاي اسكانيا در جاده هاي كشور چرا تاكنون در اين چند سال به حل اين معضل توجه نكرده بودند؟ و مهم تر از همه سهم پليس راهور در اين حادثه چقدر بوده است؟ براساس آمارهاي اعلام شده سهم اتوبوسهاي شهري و بين شهري درتلفات جاده اي بين 6 تا 7درصد در سال مي باشد كه به اذعان سردار احمدي مقدم شركت اسكانيا بعد از يك خودرویی که نمی خواهم اسمش را ببرم اين روزها بي محابانه در جاده هاي كشورمان قرباني مي گيرد، در رده دوم قرار گرفته است. اما سوال اينجاست كه چرا نام خودروی اولی برده نمی شود و نام اسکانیا در رسانه ها رسانه ای می شود! پاسخ به اين پرسش را به افكار عمومي واگذار مي كنيم.

* واقعيت پشت پرده


متاسفانه در كشور ما بنا به دلايل متعدد عزمي براي رفع  مشكلات جاده اي نیست و اگر هم باشد به صورت گذرا و مقطعي بوده است، البته در اين که پليس راهور به رقم افزايش روز افزون توليد خودروهاي  متعدد دركشور، آمار تلفات جاده اي را كاهش داده است، تردیدی نیست. اما در اين ميان هستند كساني كه سعي دارند از " آب گل آلود ماهي گرفته" و با تشكيك افكار عمومي و اظهار نظرهاي غيركارشناسي شده و بدور از واقعيت وكاملا هدفدار براي پيشبرد اهداف دستهاي پشت پرده به هر شايعه و تهمتي دامن بزنند. به نظر مي رسد آنان که در ميدان رقابت در صنعت خودروسازي با اسكانيا حرفي براي گفتن ندارند با دامن زدن به اتهامات غيرمنطقي سعي می کنند كه رقيب را كنار بزنند و با استفاده از این حادثه غیر قابل تصور و عجیب که یک اتوبوس اسکانیا از لاین اصلی به لاین روبرو منحرف شود، و در لاین روبرو درست با یک اتوبوس اسکانیای هم مدل برخورد کند به انحراف افکار عمومی مبادرت بورزند.

* ...وسخن آخر

 بدون شك رسيدگي به تخلف متهمين عوامل اين حادثه مهم ترین خواسته بازماندگان اين حادثه و افكار عمومي است، اما نباید فراموش کرد که بروز این حادثه دلایل و اسباب متعددی از جمله خطای انسانی، پوسیدگی لاستیک، مقاوم نبودن گاردریل، دستکاری شدن اتوبوس خارج از تعمیرگاه های مجاز شرکت اسکانیا، بدشانسی این شرکت که به طور اتفاقی دو محصول آن در یک لحظه مقابل هم قرار گرفتند و حادثه تلخ رخ داد، داشته است. و كلام آخر این یادداشت به اينجا ختم مي شود كه اگر قرار است اتهامي به كسي زده شود بايد آن اتهامات كارشناسي شده باشد. براي شناخت عوامل متعدد بروز اين حادثه بايد كارشناسان سازمان ملي استاندارد، پليس راهور ناجا، سازمان آتش نشاني، و دست اندركاران شركت اسكانيا و غیره به دور از هر گونه تعصب و جانبداری غیرکارشناسانه گرد هم آیند و با خرد جمعي به بررسی مواردی بپردازند که سبب بروز اين حادثه شد، تا محاکم قضایی بتوانند حکم نهایی خود را از روی عدل و انصاف صادر کنند.

" علي زيدي"