:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲

وزیر نفت ارمنستان انتظار گاز 100 دلاری از ایران دارد در حالیکه قیمت گاز روسیه در اکراین هم بالای 400 دلار است!

تقریبا غیر ممکن است که روسیه به اکراین که از همتایان سیاسی او است و گاز را از اکراین به اروپا ترانزیت می کند،‌ قیمت کمتر از 400 دلار در هر هزار مترمکعب را قبول کند اما به ارمنستان به قیمت 100 دلار در هر مترمکعب گاز بدهد!
کد خبر: ۲۲۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۴



خبراقتصادی:‌ در یک اقدام عجیب وزیر ارمنستانی در مجلس اعلام کرده که آنها برای هر هزار مترمکعب گاز مبلغ 100 دلار به روسیه پرداخت می کنند در حالیکه ایران از آنها درخواست 400 دلار کرده است .

این سخنان در حالی مطرح می شود  که قیمت گاز صادراتی روسیه به اکراین در دنیا مشخص است و تقریبا غیر ممکن است که روسیه به اکراین که از همتایان سیاسی او است گاز را با قیمت  کمتر از 400 دلار در هر هزار مترمکعب به فروش برساند و به ارمنستان به قیمت 100 دلار در هر مترمکعب گاز بدهد.

براین اساس،‌ به نظر می رسد که برخی کشورها به دنبال آن هستند که با کم ارزش کردن قیمت گاز،‌ ایران را متقاعد کنند که قیمت گاز صادراتی به این کشورها را در حد قابل توجهی کاهش دهد.

این در حالیست که حتی صادرات گاز ترکمنستان به ایران به خاطر کیفیت پایین آن بالای 300 دلار است و در اختلافات اخیر اکراین و روسیه موضوع قیمت 400 تا 450 دلاری مطرح  بوده است. حال مشخص نیست که وزیر ارمنستانی بر چه پایه ای به نرخ 100 دلار می اندیشد!
در شرایطی که اکراین در ترانزیت 70 تا 80 درصد صادرات گاز روسیه مشارکت دارد اما نرخ گاز برای مصرف خود این کشور بالاست معلوم نیست که چرا برخی کشورها انتظار دارند که قیمت گاز ایران پایین تر از بقیه کشورهای منطقه باشد.

اوکراین یکی از بزرگترین واردکنندگان از روسیه بوده که به شدت نسبت به قیمت 450 دلاری به ازای واردات هر مترمکعب گاز از روسیه ناراضی است از این رو ایران می تواند در بلندمدت بخش عمده ای از گاز مورد نیاز این کشور و سایر کشورهای مسیر در اتحادیه اروپا را تامین کند.

در سال 2009 نیز بحث قيمت گاز ميان روسيه و اوكراين  بالا گرفته بود به طوريكه طرف اوكرايني نرخ 100 دلار براي هر هزار متر كعب گاز را عادلانه مي‌دانست اما روسيه براي هر هزار متر مكعب گاز ارسالي به اوكراين، 418 دلار مطالبه مي‌كرد كه با مخالفت اوكراين با اين رقم،‌ جريان صادرات گاز روسيه به اوكراين از ابتداي ژانويه 2009 قطع شد.

گزارش‌های رسمی نشان می دهد که اوکراین در هفت ماه ابتدایی سال 2013 میلادی حدود 12.5 میلیارد مترمکعب گاز از روسیه وارد کرده که 6.3 میلیارد مترمکعب و معادل 34 درصد کمتر از زمان مشابه سال 2012 میلادی است. دولت اوکراین میانگین قیمت گاز وارداتی از روسیه را در بودجه سال 2012 میلادی خود 416 دلار تعیین کرده بود.

اختلاف روسیه و اکراین


نخست‌وزیر پیشین اوکراین تاکید کرد، مقام‌های روسیه و اوکراین حقایق مربوط به قرارداد تجارت گاز طبیعی را به مردم نمی‌گویند و قصد فریب افکار عمومی جامعه اوکراین را دارند.

خبرگزاری ریانووستی به نقل از یولیا تیموشنکو نوشت: مقام‌های دو کشور بر این مساله تاکید می‌کنند که قیمت گاز صادراتی روسیه به اوکراین افزایش نخواهد یافت ولی کاملا روشن است که حقیقت و واقعیت چیزی جز این است.

شرکت گاز پروم روسیه هفته گذشته اعلام کرد، قیمت گاز صادراتی به اوکراین تا پایان امسال بدون تغییر باقی خواهد ماند و 95‌دلار به ازای هر هزار متر مکعب خواهد بود.

وی تصریح کرد: این یک برنامه سیاسی از پیش طراحی شده است. قیمت گاز روسیه بی شک افزایش یافته است ولی مقام‌های روسیه و اوکراین، حقیقت را به مردم نمی‌گویند. وی در ادامه بدون اشاره به قیمت جدید گاز صادراتی روسیه به اوکراین، گفت: بر اساس توافق دو کشور، کی‌یف ما‌به‌التفاوت قیمت گاز را سال آینده پرداخت خواهد کرد.

قیمت گاز صادراتی روسیه به اوکراین از ابتدای سال 2006 میلادی و در پی گسترش اختلافات بین دو کشور، بیش از دو برابر افزایش یافت. این در حالی است که قیمت گاز صادراتی ترکمنستان به روسیه نیز افزایش یافته است و این مساله قطعا در قیمت گاز صادراتی روسیه به اوکراین تاثیر مستقیم خواهد داشت.

در شرایط فعلی ظرفیت تولید گاز شیرین ایران حدود 600 میلیون مترمکعب است که در صورت راه اندازی پنج فاز قدیمی تا سال 93 این ظرفیت به حدود 780 میلیون مترمکعب و با بهره برداری از تمامی فازهای پارس جنوبی و برخی از میادین مستقل گازی همچون کیش، فرزاد، فروز بی و لاوان این ظرفیت از مرز یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب در روز عبور می‌کند.

ایران برای حضور در بازار گاز اروپا پیشتر قراردادی با شرکت ای.جی.ال سوئیس امضا کرده و همچنین با دولت آنکارا برای ترانزیت گاز طبیعی از خاک ترکیه به توافق نهایی و قطعی دست یافته است.