:
كمينه:۲۱.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲
با وجود تحولات خاورمیانه

علاقه پالایشگاه‌های چینی برای نفت ایران بدون تغییر ماند

با وجود تحولات اخیر خاورمیانه و پاسخ ایران به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی که نگرانی خریداران آسیایی را درباره احتمال مختل شدن عرضه نفت خاورمیانه برانگیخت، پالایشگاه‌های مستقل چینی همچنان به خرید نفت ایران ادامه دادند.
کد خبر: ۲۱۷۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸

اقتصادگردان- تحلیلگران و منابع بازرگانی بر این باورند که میزان خرید نفت ایران توسط پالایشگاه‌های چینی، بدون تغییر خواهد ماند.

منابع بازرگانی و پالایشگاهی به «اس اند پی گلوبال کامادیتی اینسایتس» گفتند: در حالی که پالایشگاه‌های سراسر آسیا به فکر منابع جایگزین برای تامین نفت مورد نیاز در صورت تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی هستند، پالایشگاه‌های مستقر در شاندونگ چین، هیچ عجله‌ای برای تغییر برنامه خرید خود و فاصله گرفتن از خرید نفت ایران را ندارند. در نتیجه، با وجود پاسخ ۱۴ آوریل ایران به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی که سوالاتی را درباره آینده تامین محموله‌های نفت در بازار مطرح کرد، نفت ایران همچنان به این پالایشگاه‌های مستقل، صادر می‌شود.

سیجیا سان، معاون مدیر تحقیقات و تحلیل پایین دستی شرکت «اس اند پی گلوبال» اظهار کرد: تاکنون، علاقه به خرید نفت ایران در میان پالایشگاه‌های شاندونگ، تغییری نکرده است. نفت ایران، بخشی از تامین خوراک این پالایشگاه‌ها است و محموله‌هایی که تاکنون سفارش داده شده اند، ارسال شده اند یا به طور عادی، تحویل داده می‌شوند.

یک منبع پالایشگاهی در چین گفت: به احتمال زیاد، آمریکا، تحریم‌های بیشتری را وضع خواهد کرد که واردات محموله‌های ایرانی را دشوارتر خواهد کرد. با این حال، یک تحلیلگر چینی در شاندونگ اظهار کرد: پالایشگاه‌های مستقل احتمالا به واردات نفت از ایران ادامه خواهند داد و همچنان خریدار بزرگ این محموله‌ها خواهند ماند.

بعلاوه، پالایشگاه‌های مستقل، گزینه‌های متعدد دیگری ندارند زیرا میزان زیادی خوراک با قیمت رقابتی که بتواند نیاز پالایشگاه‌های خصوصی چینی را مانند نفت ایران، تامین کند، وجود ندارد.

طبق داده‌های «اس اند پی گلوبال»، برآورد شده است پالایشگاه‌های مستقل چین پس از واردات ۵.۴۷ میلیون تن در فوریه، حدود ۴.۱۸ میلیون تن (۱.۱۴ میلیون بشکه در روز) خوراک ایرانی را در مارس وارد کردند که شامل نفت خام و نفت کوره بود.

بر اساس گزارش پلاتس، افزایش قیمت صادرات و محدود شدن عرضه نفت ایران، باعث شده است حجم واردات کمتر از سطوح مشاهده شده در اکتبر سال ۲۰۲۳ باشد. محموله‌های ایرانی معمولا حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از خوراک وارد شده توسط پالایشگاه‌های خصوصی چین را تشکیل می‌دهد.