:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷
یک مقام کارگری پاسخ داد

چگونه سطح رفاه کارگران افزایش می‌یابد؟

عضو کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با اشاره بر تاثیر ساماندهی اتباع غیرمجاز بر درآمدهای تامین اجتماعی گفت:طی سال‌هایی که دستمزدهای خوبی در شورای عالی کار به تصویب رسیده و بخش زیادی از سبد معیشت را پوشش داد, رونق کسب و کارها به وجود آمده و سطح رفاه جامعه کارگری افزایش پیدا کرده است.
کد خبر: ۲۱۶۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰

اقتصادگردان- علیرضا میرغفاری در گفت و گو با ایسنا، درباره  نقش کارگران غیرمجاز به ویژه زنان در عدم رعایت حداقل دستمزد از سوی کارفرمایان گفت:متاسفانه بعضا کارفرما در به کارگیری از نیروی کار زن رعایت دستمزد قانونی را نمی کند و به نوعی بهره کشی و اجحاف در حق زنان کارگر را شاهد هستیم. این مسأله در مورد نیروهای غیرمجاز هم دیده می شود و بخشی از نیروی کار داخلی از طریق اتباع بیگانه تامین می شود.
وی ادامه داد: درحال حاضر استفاده از نیروی کار غیرمجاز بدون رعایت هیچگونه استاندارد و قوانین خاص یا بیمه پردازی و پرداخت حقوق قانونی صورت می گیرد.
میرغفاری افزود: طبق آماری که وزارت کشور اعلام کرده تعداد اتباع بیگانه در کشور ۵ میلیون نفر است ولی آمار غیر رسمی بین ۸ تا ۱۲ میلیون نفر است که اگر این‌ عده در کشور ساماندهی و مشمول حداقل دستمزد یا بیمه پردازی شوند می‌تواند در اقتصاد کشور و درآمد تامین اجتماعی اثرگذار باشد.
عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تصریح کرد: در برخی کارگاه‌ها شاهد هستیم که نوعی بهره‌کشی از نیروی کار شکل می‌گیرد و از گروه‌های خاص مثل افراد تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد استفاده می‌کنند ولی دستمزدهایی در قالب توافقی به آنها داده می شود که بسیار اندک است و پاسخگوی معیشت آنها نیست.
میرغفاری ادامه داد: وقتی دستمزد پایین است کسانی که آماده ورود به بازار کار هستند برایشان مقرون به صرفه نیست که وارد یک کارگاه یا شغل رسمی شوند و اینجاست که کمبود نیروی کار احساس می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: این تجربه را داریم که طی سال‌هایی که دستمزدهای خوبی در شورای عالی کار تصویب شده و بخش زیادی از سبد معیشت را پوشش داده هم رونق در کسب و کارها به وجود آمده و هم سطح رفاه جامعه کارگری افزایش پیدا کرده و موجب افزایش اشتغال و بیمه پردازی شده است.