:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۳
خواننده کنار غریوم و کوگ تاراز از میان ما رفت

آفرین بختیاری خواننده ترانه های فولکلور بختیاری درگذشت

یکی از هنرمندان بختیاری، با نام هنری «آفرین بختیاری» خواننده ترانه های فولکلور بختیاری که تعداد قابل توجهی از دلنشین ترین و خاطره انگیزترین آهنگ های محلی لری و بختیاری را بازخوانی کرده بود، روز 1 اسفند 1402 در دبی درگذشت
کد خبر: ۲۱۶۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۱
اقتصاد گردان - یکی از هنرمندان بختیاری، با نام هنری «آفرین بختیاری» خواننده ترانه های فولکلور بختیاری که تعداد قابل توجهی از دلنشین ترین و خاطره انگیزترین آهنگ های محلی لری و بختیاری را بازخوانی کرده بود، روز 1 اسفند 1402 در دبی درگذشت.
آفرین از نژاد و تبار بختیاری بود و در آبادان و 17 آذرماه به دنیا آمد اما سال ها بعد به دبی مهاجرت کرد و در همین کشور نیز از دنیا رفت.
از آفرین که هنگام مرگ حدود 51 سال سن داشت، آهنگ های دلنشین و خاطره انگیزی با زبان بختیاری به جای مانده است که از گوشه های موسیقی و ترانه های قدیمی و فولکلور بختیاری وام گرفته بود که البته با آهنگ ها، موسیقی، امکانات و فناوری های امروز دنیای موسیقی، بازخوانی و ضبط و تدوین شده و مورد توجه علاقه مندان به موسیقی بختیاری قرار گرفت.
آفرین بسیاری از آهنگ ها و ترانه های خاطره انگیز بختیاری که مردم مناطق لرنشین و بختیاری به آن علاقه بسیار داشتند، را باز خوانی کرد و در کنار ترانه های قدیمی، تعدادی از ترانه های جدید ترانه سراهای شناخته شده کشور و کارهای ارزنده ای که اولین بار توسط خود او خوانده شده را به یادگار گذاشت.
اگرچه مخاطبان «موسیقی آفرین» بیشتر در چند سال اخیر با کارهای او آشنا شده اند اما تعداد مخاطبان و علاقه مندان به این نوع موسیقی در همین چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشت.
هر چند که متاسفانه خیلی زود، این هنرمند بختیاری از میان ما رفت اما تعداد قابل توجهی از آهنگ های دلنشین او برای علاقه مندان به این نوع موسیقی به یادگار مانده است. روحش شاد و یادش گرامی باد.
نام تعدادی از ترانه ها و آهنگ های آفرین بختیاری که از محبوب ترین و پرخاطره ترین کارهای استادان صاحب نام تاریخ کشورمان بوده و در طول تاریخ ایران در مناطق بختیاری مورد توجه مردم بوده و در لالایی ها، نواها و زمزمه های مردم در سراسر سرزمین پر خاطره ایران شهرت داشته، به شرح زیر است:
-    کنار غریوم
-     کوگ تاراز
-     درد زمونه
-     گل آفتو (گل آفتاب)
-     همدرنگ
-     همسا
-     حوصله کن
-    دوزخی
-     دیر
-     تاراج
-     پیک هزارم
-     پللت (موهات)
-    سوزدل
-     بهار
-     چشیات سیلت سنگینه
-     تنگ بلور
-     بلیط
-    ورشوگلالی
-     دا (مادر)
-     یه شوی نصمه شوی نیمه ز شوگار
-     بیاد برادرم مسعود

کوگ تاراز، از محبوب ترین و پرخاطره ترین کارهای استاد آبهمن بود.
ترانه دا یا مادر که ترانه سرا یاسین بندری است، به دلیل لالایی هایی که از زبان مادر سخن می گوید و گوشه های عمیق ترانه ها و موسیقی ایران را یادآوری می کند، بسیار مورد توجه مردم منطقه بختیاری و استان های لر نشین بوده است. این ترانه با همصدایی آفرین و یاسین بندری خوانده شد.