:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: ارسال ۲ ساعته داده‌های تصادف به بیمه مرکزی با کروکی‌آنلاین

حذف کاغذ و الکترونیکی شدن ارسال اسناد هزینه بیمه درمان تکمیلی و کروکی آنلاین به شرکت های بیمه / پیامک بین مقصر و آسیب دیده تصادف برای کروکی آنلاین ارسال می شود

بیمه مرکزی با پلیس راهور دو موضوع کروکی برخط و راننده‌محوری را پیگیری کرده است، در بحث کروکی برخط بیمه برای تبلت‌ها و سرورها تامین مالی را انجام دادیم تا این امکانات اختیار پلیس راهور برسد /حذف ارائه نسخه فیزیکی دارو به بیمه‌های تکمیلی از ابتدای اسفند
کد خبر: ۲۱۶۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
اقتصاد گردان -  رئیس کل بیمه مرکزی ایران در گفت وگو با خبرنگاران،  خبر از تحولات گسترده صنعت بیمه در ارتباط با کروکی آنلاین، راننده محوری، بیمه کولبران، به کارگیری فناوری های جدید در صنعت بیمه و الکترونیکی شدن نسخه و نامه های ارائه شده به بیمه تکمیلی درمان،  به کارگیری فناوری های جدید در ارتباط با سازمان های همکار بیمه از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی،  داد و اعلام کرد:  ضرورت توجه به همه شاخص های مالی و اندازه بازار، امور نمایندگان، نسبت خسارت، حق بیمه، ضریب خسارت و... در ارزیابی وضعیت شرکت های بیمه، یک ضرورت است و شاخص های اعتبارسنجی شرکت ها و مشتریان، در حال تکمیل و توسعه است.


ارسال ۲ ساعته داده‌های تصادف به بیمه مرکزی با کروکی‌آنلاین

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به کروکی آنلاین گفت: هنگام بروز تصادفات، مدت دو ساعت زمان می‌برد تا زمانی که اطلاعات به بیمه مرکزی منتقل شود و هدف ما این است که همه این اقدامات به‌صورت آنلاین انجام شود تا دیگر نیازی به حضور مردم در بیمه نباشد.

علی استادهاشمی در نشست خبری با بیان اینکه بیمه مرکزی با پلیس راهور دو موضوع کروکی برخط و راننده‌محوری را پیگیری کرده است، گفت: در بحث کروکی برخط بیمه برای تبلت‌ها و سرورها تامین مالی را انجام دادیم تا این امکانات اختیار پلیس راهور برسد. البته سال گذشته پلیس راهور بدون برخط شدن به‌صورت پایلوت روی تبلت‌ها این طرح را اجرا کرد اما از ۱۳ آذر امسال جریان داده به صورت آنلاین بین بیمه و پلیس راهور برقرار شد و اکنون با وارد کردن جزییات، داده‌ها به‌صورت آنلاین در سیستم فراجا قرار می‌گیرد و به بیمه مرکزی منتقل می‌شود.
وی افزود: در آخرین جلسه مقرر شد کارگروهی بین بیمه و پلیس راهور تشکیل شود و به‌صورت هفتگی تمام اختلالات را بررسی کرده تا زمان حضور پلیس در زمان حادثه و ثبت اطلاعات کاهش پیدا کند. اکنون هنگام بروز تصادفات، مدت دو ساعت زمان می‌برد تا زمانی که اطلاعات به بیمه مرکزی منتقل شود. البته همچنان ممکن است مشکلات اینترنتی وجود داشته باشد اما ما در تلاش برای رفع مشکلات هستیم. هدف ما این است که همه این اقدامات به‌صورت آنلاین انجام شود تا دیگر نیازی به حضور مردم در بیمه نباشد.
وی درباره اجرایی شدن کروکی آنلاین، توضیح داد: در این زمینه جریان داده‌ای بین پلیس راهور و بیمه مرکزی برقرار شده است و در ادامه مقرر شد پیامک بین مقصر و آسیب دیده ارسال شود.
رییس کل بیمه مرکزی در خصوص آتش‌سوزی بیمارستان گاندی و پرداخت بیمه گفت: در مورد آتش‌سوزی بیمارستان گاندی و موارد دیگر موضوع این است که هنگام نرخ‌گذاری برای ساختمان در مواردی سطح بالا است و باید کارشناس نرخ‌گذاری کند ابتدا باید بررسی کنیم که در بیمارستان گاندی این اقدام انجام شده یا خیر؟. شرکت بیمه باید کارشناسی ریسک درستی در بیمه‌نامه داشته باشد و چنانچه این اقدام درست باشد بیمه‌گذار مکان‌های پرریسک نباید ورود کند.
رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص موضوع راننده‌محوری نیز توضیح داد: در بحث راننده‌محوری، بیمه‌نامه باید بر اساس رفتار راننده تعریف شود، چون راننده پرخطر به بیمه صدمه بیشتری می‌زند. از این رو سامانه خود را در بیمه مرکزی تعریف کردیم؛ اما داده‌ها را باید از پلیس راهور دریافت کنیم. قرار شده بعد از اینکه کروکی برخط به نتیجه رسید  که احتمالا تا پایان سال خواهد بود، موضوع راننده‌محوری را دنبال کنیم و سال آینده می‌توانیم استارت بزنیم.

استادهاشمی با بیان اینکه در کل جامعه با موضوع فناوری‌های جدید روبرو هستیم، گفت: امروز موبایل ما فرآیندهای پیچیده ریاضی انجام می‌شود و کل جامعه جهانی به سمت فناوری اطلاعات حرکت می‌کند. البته صنعت بیمه مقداری کند وارد این موضوع شده است. اکنون همه جوامع در دوران مدرن زندگی می‌کند و دیگر از دوران سنتی عبور کردیم؛ اما در عین حال نیاز است در نقش شتاب‌دهنده‌ حاضر شویم.

وی ادامه داد: از این رو آیین‌نامه اینشورتک در حال حاضر به تصویب رسیده و استقبال می‌کنیم از اینکه فناوری‌های جدید را وارد صنعت بیمه کنیم و گام موثری در زمینه فناوری‌های جدید در صنعت بیمه برداریم اما معتقدیم الزامات و قوانین بیمه‌گری باید رعایت شود. امروز که وارد فناوری‌های‌ جدید شدیم، از هر نوع شرکت فناور استقبال می‌کنیم.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه اعتبارسنجی مشتریان و رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه‌ای را در دستور کار داریم، گفت: این موضوع ‌در تمام دنیا فرآیندهایی مشخص است و ما فقط بنا داریم شاخص‌های مد نظر خود را در رتبه‌بندی همه بازیگران صنعت بیمه تعیین کرده و اعلام کنیم. این کار حتما باید در صنعت بیمه انجام شود. رتبه‌بندی باید به‌گونه ای باشد که اگر شرکتی رتبه پایینی کسب کرد، اصلا نتواند وارد پورتفوی بیمه‌ای شود. از این رو تفاهم‌نامه‌ای نیز با شرکت اعتبارسنجی ایران انجام دادیم و امیدواریم این کار گام بزرگی در صنعت بیمه بردارد.

استادهاشمی درباره تاثیر انتشار اسامی‌ بدهکاران‌کلان بانکی گفت: به‌عنوان متولی صنعت بیمه باید ریسک شرکت‌ها  و ظرفیت نگهداری آن‌ها را کنترل کنیم. علاوه بر اعلام اسامی بدهکاران، باید به شرکت‌های بیمه هم میزان ریسک مشتریان را هم اعلام کنیم؛ برای شرکت‌های بزرگ که بدهی بزرگی به بیمه‌ها دارند تدابیری اندیشده شده تا دریافت بیمه‌نامه برای آنها دشوار شود که این امر نیازمند بررسی بیشتر است ولی حتما در فروش بیمه‌نامه برای این شرکت‌ها سختگیری‌ها بیشتر می‌شود.

وی درباره تغییر ملاک خودروهای متعارف و غیرمتعارف گفت: بیش از دو سال است که بیمه مرکزی نظر خود را درباره اصلاح ملاک خودروهای متعارف و غیرمتعارف را به مجلس اعلام کرده ولی هنوز جزو اولویت‌های صحن نبوده و این موضوع باید در صحن بررسی و تصویب شود، اما ما از حقوق مردم دفاع می‌کنیم.


حذف ارائه نسخه فیزیکی دارو به بیمه‌های تکمیلی از ابتدای اسفند


رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: ارائه فیزیکی دارو به بیمه‌های تکمیلی از ابتدای اسفند حذف می‌شود.
 علی استاد هاشمی در نشست خبری به مناسبت دهه فجر، در خصوص حذف نسخه الکترونیکی و تکلیف بیمه‌ها، اظهار کرد: موضوع هاب درمان و نسخه‌های الکترونیک از دو سال پیش کلید خورده و چند نهاد باید با هم همکاری کنند تا کار اجرایی شود. مقرر شده اطلاعات تمام مراکز درمانی به سامانه دیتاس وارد شود و بیمه‌گر‌ها اطلاعات را رصد و سهم بیمه‌شده را معین و پرداخت خسارت شود. در برخی قسمت‌ها مانند داروخانه‌ها اجرای کار وضعیت بهتری داشته و بیمه‌های تکمیلی در انتهای این مسیر هستند.

وی افزود: سامانه‌ای طراحی کردیم تا ارتباط ما با دیتاس بهبود یابد، اما منجر به انجام کلیه نسخه‌های الکترونیکی نشده است، چون مراکز درمانی اطلاعات را به طور کامل ارائه نداده‌اند.

۸۰ درصد مراکز درمانی با بیمه‌گر ارتباط دارند


رئیس کل بیمه مرکزی عنوان کرد: بیش از ۸۰ درصد مراکز درمانی با بیمه‌گر ارتباط دارند و در حال تست هستیم که ارایه نسخه فیزیکی در دارو از ابتدای اسفند حذف شود.

وی افزود: مدت زمان پرداخت خسارت نیز باید به تدریج کوتاه شود و در کنار حذف نسخه‌های فیزیکی برای دارو پیگیری شود.

مدیر عامل بیمه البرز در گفت‌وگو با شادا، با یادآوری اینکه در ابتدای دولت سیزدهم ۱۰ شرکت بیمه ورشکسته بودند، خروج از این وضعیت و به رسمیت شناخته شدن صنعت بیمه به عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار مالی کشور را از دستاوردهای این دولت در صنعت بیمه برشمرد.» این اظهار نظر جنجالی، بازتاب گسترده ای در فضای بیمه ای کشور داشت، به طوری که رئیس کل بیمه مرکزی به آن واکنش نشان داد.

علی استاد هاشمی در نشست خبری گفت: من به عنوان مقام متولی بیمه مرکزی، تا زمانی که بررسی کارشناسی مبتنی بر صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت ها انجام نشده باشد، درباره ورشکستگی آنها چنین حرفی را نمی زنم.
وی افزود: صحبت از ورشکستگی باید مطابق با قانون تجارت و ماده ۱۴۱ آن باشد، بنابراین نمی توان بدون رعایت مفاد قانونی، در این باره اظهار نظر کرد.
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این که اکنون هیچ شرکتی وجود ندارد که به صورت مرتب توسط قواعد و شاخص های تعریف شده در معاونت نظارت در حال رصد شدن نباشد، ادامه داد: شرکت ها بر اساس شاخص های ۱۰ گانه در کمیته صیانت از شرکت ها و به صورت ماهانه رصد می شوند و اکنون هیچ شرکتی را نداریم که از این شاخص ها افوال کرده باشد و یا برنامه نداشته باشد.
به گفته او، هر شرکتی که نتواند شاخص هایی چون توانگری یا ظرفیت مجاز نگهداری ریسک را مراعات کند و یا شاخص های مد نظر بیمه مرکزی را نداشته باشد، با دعوت از او به کمیته صیانت، برنامه اش برای خروج از شرایط نامطلوب دریافت و نسبت به عملیاتی کردن آن متعهد می شود.
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این که «بعضی مواقع ناچار می شویم جلوی فعالیت یک شرکت را در یک رشته بگیریم»، اظهار کرد: ما به همه اطمینان می دهیم که هیچ شرکت بیمه ای وجود ندارد که این دو شاخص اصلی را رعایت نکرده باشد.
استاد هاشمی با اشاره به سخنان اخیر مدیرعامل شرکت بیمه البرز درباره ورشکستگی ۱۰ شرکت بیمه، گفت: من هم سخنان ایشان را در رسانه ها دیدم، اما باید دقت کنیم که صحبت از ورشکستگی باید مطابق با قانون تجارت و ماده ۱۴۱ آن باشد، بنابراین نمی توان بدون رعایت مفاد قانونی، در این باره اظهار نظر کرد.
وی اظهار کرد: هفته پیش یکی از شرکت های بیمه که طی سال های گذشته نتوانسته بود فرایندهای شورای عالی بیمه را رعایت کند، پروانه اش ابطال شد، بنابراین هر شرکت بیمه، به نقطه ای برسد که برخورد انضباطی سخت با آن الزامی باشد، این اقدام صورت خواهد گرفت، ولی در حال حاضر شرکتی که تحت نظارت کافی ما نباشد، نداریم.
رئیس کل بیمه مرکزی همچنین با انتقاد از برخی شرکت های بیمه که «اگر چه اطلاعات نادرست به مخاطبان منتقل نمی کنند، اما حتما اطلاعات غیرکامل را منتقل می کنند»، گفت: وقتی در مورد یک شرکت صحبت می کنیم، باید از حق بیمه تولیدی، نسبت خسارت، ضریب خسارت، خسارت پرداختی و میزان شکایات آن بگوییم؛ نمی توانیم تنها بگوییم که حق بیمه تولیدی یک شرکت افزایش یافته، اما درباره سایر شاخص ها صحبتی نکنیم.