:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶
رییس انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی:

بخش عمده ظرفیت کارخانه‌های کود کشور غیرفعال است

رییس انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی با بیان اینکه ۶۷ درصد ظرفیت تولید کارخانه‌های کود کشور غیرفعال است، گفت: این درحالیست که کارخانه‌های داخلی توان تولید ۱۰۰ درصدی کود مورد نیاز کشور را دارند.
کد خبر: ۲۱۴۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۷
اقتصادگردان - صیاد فرهادی در نشست خبری دهمین نمایشگاه جامع کشاورزی (نهاده‌ها، ماشین آلات کشاورزی و سامانه های آبیاری) افزود: ظرفیت کارخانه‌های کود کشور ۳ میلیون تن در سال است اما اکنون این کارخانجات کمتر از یک میلیون تن در داخل تولید دارند.

رییس انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی با بیان اینکه سالانه ۵.۵‌ تا ۶ میلیون تن کود در کشور مصرف می‌شود، اظهار داشت: ۱۰ درصد کودهای مصرفی ما زیر پله‌ای هستند زیرا پروانه تولید کود به راحتی در روستاها و دهیاری ها صادر می شود.

فرهادی اضافه کرد: طبق آمارها برای تامین مواد اولیه کود حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارز نیاز است که ۱۰۰ درصد آن تامین شده است.

ممنوعیت صادرات کود برای تولیدکنندگان داخلی

رییس انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی تصریح کرد: اکنون با وجود اینکه کود تولید داخل کیفی است و می‌تواند با کود کشورهای اروپایی رقابت داشته باشد اما اجازه صادرات به تولیدکنندگان داخلی داده نمی‌ شود که همین امر باعث شده که تولیدکنندگان داخلی با تمام ظرفیت تولید نداشته باشند.

وی گفت: در حال حاضر نیز یکی از مهمترین مشکلات ما ظرفیت خالی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی است.

مصرف کود نیازمند فرهنگسازی و فعالیت های ترویجی

فرهادی افزود: در حال حاضر بخش کشاورزی با مشکل کم مصرفی کود روبرو است که این امر به طور قطع نیازمند فرهنگسازی و فعالیت‌های آموزشی و ترویجی توسط موسسه تحقیقات آب و خاک است زیرا بخش خصوصی نمی تواند در بحث ترویج وارد شود.

وی براین باور است که با استفاده از روش های ترویجی مصرف کود به حد استاندارد خواهد رسید.

رییس انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی درباره کودهای تقلبی در کشور گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث افزایش تولید کودهای تقلبی شده است به طوری که طی این مدت کارگاه هایی شناسایی و به دستگاه های قضایی معرفی شده است.

دهمین نمایشگاه جامع کشاورزی (نهاده ها، ماشین آلات کشاورزی و سامانه های آبیاری) با ۳۸۲ شرکت فعال در حوزه های سم، کود، تجیهزات آبیاری و مکانیزاسیون، ۳۲ شرکت خارجی از ۱۲ تا ۱۵ دی ماه در محل دائمی نمایشگاه‌ های تهران برگزار می شود.