:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶

حضور گسترده کارآفرینان برتر ملی در نشست های هفته جهانی کارآفرینی

امروزه شاخص های مرتبط با فرصت های کارافرینی ، اصلی ترین شاخص توسعه یافتگی یک کشور به شمار می رود . افزایش ظرفیت و کارایی کارافرینان و استفاده بهینه از آنها، مستلزم شناسلیی دقیق کارافرینان بوده که در کشور ما سالانه بر اساس شاخص های جهانی و در جشنواره موسوم به جشنواره انتخاب کارآفرینان برتر ، که زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی و همچنین شناسایی و معرفی برترین کارآفرینان در سطح کشور برگزار می گردد و تاکنون چهارده دوره از این جشنواره تحقق یافته است مورد ارزیابی قرار می گیرند. امروزه کانون کارافرینان برتر رسمی کشور به عنوان تنها نهاد کارافرینی رسمی کشور، یکی ازنهادهای ساختاریافته و قوی در حوزه کارافرینی بوده که ماموریت دارد تا به عنوان هیئت اندیشه‌ورز و شبکه مشاورین کارآفرینی در ساختارهای اجرایی و تصمیم گیری کشور انجام وظیفه نموده و با توجه به گستردگی این کانون ها در تمامی استان ها نقش مهمی را در توسعه پایدارمناطق شهری و روستایی کشور داشته باشد.
کد خبر: ۲۱۳۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
اقتصادگردان - روزهای دو شنبه، سه شنبه و چهارشنبه 22، 23 و 24 آبان ماه به مناسبت هفته جهانی کارافرینی ، نشست هایی با رویکردهای متفاوت و با حضور کارآفرینان برتر رسمی ملی و استان تهران برگزار گردید.

در نشست اول روز دوشنبه 22 ابان که به صورت آنلاین برای مخاطبان پخش گردید دکتر داوود ادیب نایب رییس هیئت مدیره کانون کارآفرینان برتر رسمی استان تهران و همچنین  نایب رییس کشور ی و دکتر افشین پاک نهال عضو هیئت مدیره کانون کارآفرینان برتر رسمی استان تهران و سرکار خانم دکتر صنم السادات فرنودی عضو کانون کارآفرینان برتر رسمی استان تهران به میزبانی استودیو تجربه پارسیان به بیان نظریات خود در خصوص  موانع کارآفرینی در ایران پرداختند. از جمله موضوعاتی که مورد تاکید قرار گرفت، ارتقای فرهنگ کارآفرینی، اهمیت نوآوری و ابزارهای جدید فناورانه در توسعه کسب‌وکارها بود. به طور خاص، تأکید بر اهمیت ارتقاء دانش فنی و مهارت‌های کسب‌وکار و همچنین به ویژه ارتقاء فرهنگ کارآفرینی برای جوانان و علاقه‌مندان به دنیای کارآفرینی بود که مورد تاکید حاظرین در نشست بود.

در نشست دوم روز سه شنبه 23 آبان ماه نشستی به میزبانی پارک علم و فناوری پردیس به عنوان "کارآفرینی، نوآوری و رشد اقتصادی " توسط شبکه فن باار ملی ایران  برگزار گردید.
در این نشست که با هدف شبکه سازی زیست بوم کارآفرینی، فناوری و نوآوری ایران انجام گرفت میمهانان پنل آقایان دکتر مجید سیاری رئیس کانون کارآفرینان برتر رسمی کشور ، دکتر داوود ادیب  نایب رییس هیئت مدیره کانون کارآفرینان برتر رسمی  استان تهران و همچنین نایب رییس  کانون ملی کارآفرینان برتر رسمی کشور ، مهندس  خسرو سلجوقی کارافرین برتر استان تهران  و تنها عضو افتخاری کانون کارآفرینان برتر رسمی استان تهران  و از اساتید کارآفرینی کشور و همچنین دکتر مجتبی جباری پور معاون توسعه نوآوری پارک پردیس بودند و در کنار این مهمانان فعالان حوزه کسب و کار و مدیران استارتاپهای از استانهای مختلف حضور داشتند و در فضایی صمیمی به بحث و گفتگو پرداختند. حضور فعّال شرکت‌های مختلف، از کوچک‌ترین استارتاپ‌ها تا بزرگترین شرکت‌های صنعتی، فرصتی برای تبادل دانش و تجارب بود. این امکان فراهم آمد که ایده‌ها و نقاط قوت و ضعف مختلف کسب‌وکارها مورد بررسی قرار گیرد و به منظور بهبود و توسعه بهترین راه‌حل‌ها مطرح شود.

در این نشست، بحث‌های متعددی درباره چالش‌های موجود در راستای توسعه کارآفرینی، تأمین منابع مالی، جذب بازارهای جدید و توسعه پایدار مطرح شد. سخنرانی‌ها و گفتگوهای پویا باعث ایجاد انگیزه و الهام برای شرکت‌کنندگان گردید. این نشست، بستری فراهم کرد که در آن کارآفرینان و نوآوران از تجارب یکدیگر بهره‌مند شوند و همچنین با تبادل ایده‌های جدید، میزان همکاری و توسعه ایده‌های نوین در راستای کارآفرینی تقویت گردد.

یکی از رویدادهای برجسته این هفته ، نشستی بود که کارآفرینان با دانشجویان در ارتباط بودند. این نشست که از مهم‌ترین فعالیت‌های این هفته بود  به منظور ایجاد ارتباط بین دانش‌آموزان و کارآفرینان برگزار شد. این رویداد به عنوان سومین نشست روز چهارشنبه 24 آبان ماه و در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و به همت معاونت فناوری و نوآوری این دانشگاه با عنوان هم مسیر با کارآفرینان برتر کشور برگزار شد و اقایان دکتر مجید سیاری رئیس کانون کارآفرینان برتر رسمی ایران و  دکتر شهرام شکوری عضو کانون کارآفرین برتر رسمی استان تهران و تنی چند از کارآفرینان دیگر در آن حضور داشتند . در این نشست که با حضور پرشور دانشجویان رشته های مختلف برگزار گردید کارآفرینان به بیان درس آموخته هایی از زندگی زیسته خود در سالهای کارآفرینی پرداخته و دانشجویان نیز دغدغه های خود را بیان کردند. کارآفرینان موفقی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی و توسعه کسب‌وکار فعالیت دارند، با حضور در این نشست به دانشجویان فرصتی را برای شناخت نزدیک‌تر به دنیای کارآفرینی فراهم کردند. این نشست به عنوان یک پل ارتباطی میان دو جامعه کارآفرین و دانشجویان عمل کرد. در این نشست، کارآفرینان تجارب، چالش‌ها، و موفقیت‌هایشان را با دانشجویان به اشتراک گذاشتند. آن‌ها به بررسی مسیرهای مختلف راه‌اندازی یک کسب‌وکار پرداختند و نکات مهمی را در خصوص ابتکار، نوآوری، و توسعه کسب‌وکارها به دانشجویان ارائه دادند. این ارتباط نه تنها به دانشجویان فرصت آموزشی فراهم کرد بلکه با انگیزه‌بخشی و الهام‌بخشی از سوی کارآفرینان، برای آن‌ها تصویر دقیق‌تری از چالش‌ها و فرصت‌های موجود در دنیای کارآفرینی ایجاد کرد. همچنین، این نشست فرصتی برای دانشجویان فراهم کرد تا سوالات خود را از افرادی که در مسیری مشابه قرار دارند مطرح کنند و از تجربیات آن‌ها بهره‌مند شوند. این تبادل نظر و تجارب می‌تواند برای دانشجویان، گام مهمی در جهت انتخاب‌های آینده‌شان در دنیای کارآفرینی باشد.


کانون کارآفرینان برتر رسمی کشور به عنوان تشکلی که در سطوح استانی و ملی ، مهمترین ظرفیت قانونی موجود در کشور برای زمینه سازی دستور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) جهت رفع چالش های موجود در بازار های اقتصادی کشور بعنوان تنها نهاد صنفی که مطابق با مقررات و مصوبه شورای عالی اشتغال (جلسه بیست و نهم سال 1389 ) تشکیل شده است این ظرفیت را دارد تا به عنوان بازوی مشورتی مجلس شورای اسلامی در حوزه قانون گذاری و وزارت خانه ها و سازمان های دولتی در حوزه برنامه ریزی و اجرا انجام وظیفه نماید .


گفتنی است که  پیش تر ، در نامه ای به شماره 107484 مورخ یازدهم مردادماه 1401 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به تمامی وزارت خانه ها، رییس سازمان برنامه بودجه، رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، رییس سازمان انرژی اتمی، رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رییس سازمان صداسیمای جمهوری اسلامی ایران عنوان شده است : بر اساس بند (8) مصوبه بیست و نهمین جلسه شورای عالی اشتغال مورخ یازدهم‌مهرماه 1398 کانون های کارآفرینی در استان های کشور با دستور العمل مصوب این وزارت خانه تشکیل گردید. کانون های مذکور متشکل از کارآفرینان برتر منتخب در " جشنواره کارآفرینان برتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی " می باشند. این تشکل ها با هدف شناسایی چالش های زیست بوم کارافرینی استان ها و شبکه سازی بین کارآفرینان کل کشور در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی به عنوان اتاق فکر مدیران دولتی هر استان ایفای نقش کرده و با حضور در هیات اندیشه ورز استان علاوه بر پیشنهادات و طرح ها در راستای ایجاد اشتغال و توسعه کارآفرینی در استان تصمیم گیران را از پیامدهای احتمالی تصمیمات و سیاست گذاری ها نیز آگاه می سازند.

در این نامه همچنین آمده است: کانون های کارآفرینی با توجه به برخورداری از پیشینه علمی، تجربی، فنی و مالی، سرمایه بسیار ارزشمندی برای مسولین دولتی بوده و می توانند به بهبود فضای کسب و کار در استان ها و متعاقبا در کشور کمک نمایند.